پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سينمانگار: مسعود کيميايي جديدترين فيلمش را که هنوز نام مشخصي ندارد، کليد زد و اعلام کرد: شخصيت اصلي اين فيلم يک زن است چرا که ديگر مردهاي فيلمهاي من پير شدهاند و در همان سينماي تخريبشده «متروپل» ماندهاند.
اين کارگردان که شامگاه 29 تير ماه فيلمبرداري فيلم جديدش را آغاز کرد با اشاره به سهسال کار نکردنش در سينما، يادآور شد: بعد از فيلم «جرم» چند سناريو داشتم که مهمترين آنها «شريک»، «دست تنها» و «تبعيد سايهها» بود که متاسفانه هيچ کدام از آنها به نتيجه نرسيد تا اينکه به اين فيلم که هنوز اسمي ندارد، رسيدم.
اين کارگردان نامهايي چون «اسبها ميميرند»، «عرق سرد» و «کليد شکسته» را اسامي پيشنهادي براي فيلم جديدش عنوان کرد و گفت: آخرين اسمي که داديم «متروپل» بود که گفتند خارجي است و آن را رد کردند. در صورتي که ميبينيم فيلمهايي با اسمهاي خارجي ساخته شده است و يا در حال ساخت هستند.
کيمايي درباره داستان فيلم جديدش اظهار کرد: فيلم در بين دو تا سه ساعت ميگذرد، داستاني که از ساعت 12 شب آغاز ميشود. البته تاکيد زيادي بر اين دو ساعت نيست و اين اتفاق در فيلمنوشت افتاده است.
وي چهار نفر در يک ويلا، يک بيمارستان و يک دکتر و چهار نفر ديگر را از شخصيتها و لوکيشنهاي اصلي اين فيلم دانست و گفت: وقتي سينما «متروپل» را ديدم در تغيير فيلمنامه اين فيلم بسيار موثر بود. ريختگيها، فراموشيها و تغييراتي که با دست نيست بلکه با تغيير عوض شده است. هنوز پلاکارتها به ديوار بود، مثل هواپيمايي که پر از زيبايي بوده و اکنون پرت شده است.
اين کارگردان ادامه داد: سينما «متروپل» تاثير بسياري بر روحيه من گذاشت و آرام آرام به سمت سينماي از دست رفته، خيابان از دست رفته و محله از دست رفته، رفتيم و اين کمک زيادي به من کرد.
مسعود کيميايي شخصيت اصلي اين فيلم را «خاتون» با بازي مهناز افشار معرفي کرد و گفت: او در حادثهاي، جايي را براي پناه بردن ندارد که 12 شب به باشگاه بيلياردي ميآيد که قبلا سينما بوده و در آنجا بافت ديگري به قصه اضافه ميشود.
او، محمدرضا فروتن، پولاد کيميايي، ساعد سهيلي و سحر دولتشاهي را از ديگر بازيگران اصلي عنوان کرد و ادامه داد: تقريبا 10 نفر از بازيگران هم از مدرسه آزاد بازيگري هستند که بخشي از اينها، افراد پشت دوربين را تشکيل ميدهند.
وي با اشاره به ديگر عوامل پشت دوربين اظهار کرد: با عليرضا زريندست عزيز به عنوان فيلمبردار ششمين فيلمي است که همکاري ميکنيم و يک فيلم ديگر مانده تا به مرحوم نعمت حقيقي برسيم. براي صدا اسحاق خانزادي عزيز در کنارمان است. براي گريم براي اولين بار با سعيد ملکان کار ميکنيم که فوقالعاده و بسيار وارسته است.
مسعود کيميايي ادامه داد: تينا پاکروان مدير توليد، عليرضا شمس دستيار و برنامهريز، کيوان مقدم طراح صحنه و لباس، بابک برزويه عکاس، مصطفي خرقهپوش تدوينگر هستند و خودم به همراه شخصي به نام ارباب صادقي که دنبال تهيه کننده شدن در سينما نيست، سرمايه کار را تامين کردهايم.
او درباره صحنهاي که فيلمبرداري فيلمش در آنجا آغاز ميشود، توضيح داد: اينجا آپارتمان «خاتون» قصه ماست و فيلم از اين خانه آغاز ميشود که دو روز فيلمبرداري خواهيم داشت و بعد به لوکيشن اصلي سينما «متروپل» ميرويم.
زريندست: کيميايي مانند تخت جمشيد است
عليرضا زريندست مدير فيلمبرداري اين فيلم در سخناني با بيان اينکه شخصيت «خاتون» فيلمنامه تاثير زيادي روي او گذاشته است، اظهار کرد: اين زن به جايي پناهنده ميشود که باشگاه بيليارد است اما در واقع به سينما پناهنده ميشود، چيز استثنايي و زيبايي که کيميايي در فيلمنامه گذاشته است.
وي ادامه داد: آدمي که به دنبال معجزهاي در زندگياش ميگردد و با پناهنده شدن به سينما اين معجزه رخ ميدهد. فيلمنامه را که خواندم بسيار تحت تاثير قرار گرفتم و اميدوارم اين جذابيت در ساختار هم شکل بگيرد.
اين مدير فيلمبرداري کيميايي را براي خود مانند تخت جمشيد دانست و گفت: از ديدن حکاکيها و سرستونها هيچ وقت سير نميشوم و از اينکه هميشه در اين کاخ زيبا بگردم، لذت ميبرم.
مهناز افشار: بازي در نقش «خاتون» شانس بزرگ من است
مهناز افشار هم به عنوان اولين بازيگري که در اين فيلم مقابل دوربين ميرود در اين جلسه حضور داشت، گفت: صحبت کردن درباره بعضي از اسمها برايم سخت است. اين افتخار همکاري دوم من با مسعود کيميايي است و بعد از فيلم «رئيس» هميشه به ايشان سر ميزدم و هنگامي هم که شنيدم قرار است فيلمي را شروع کنند، مدام منتظر تماس بودم و هنگامي که اين ارتباط برقرار شد، بسيار خوشحال شدم.
وي ادامه داد: بودن بعضي از اسامي در کارنامه آدم آنقدر بس است که ديگر به چيز ديگري فکر نکنم. بازي در نقش «خاتون» شانس بزرگي براي من است و اميدوارم سربلند از آن بيرون بيايم.
اين بازيگر به محوريت سينما در قصه اين فيلم اشاره کرد و گفت: سينمايي که اين روزها نگاه احترام آميزي نميشود، در پايان اين قصه ميبينيم که به سينما پناه ميبريم.
خانزادي: کيميايي برکت سينماي ايران است
اسحاق خانزادي صدابردار، اين فيلم را دوازدهمين تجربهاش در کنار مسعود کيميايي عنوان کرد و ادامه داد: کيميايي برکت سينماي ايران است و اميدوارم تا سينما هست، مسعود کيميايي هم باشد.
تينا پاکروان مدير توليد اين فيلم با اشاره به وضعيت نامناسب سينما گفت: در شرايطي که سينماي خصوصي به زور زنده است و سينماي ما گرفتار بحران اجتماعي شده و بسياري براي ساخت فيلم به سازمانها و ارگانها چشم دارند، شروع به کار در چنين شرايطي جسارت زيادي ميخواهد که اين جسارت تنها از مسعود کيميايي برميآيد. در شرايطي که وضعيت اقتصادي سينماي ايران بسيار غمانگيز است.
مسعود کيميايي هم به شرايط سينما اشاره کرد و گفت: سينما تنها هنري است که در دهه 80 ديگر چيزي از آن باقي نماند. فيلمهايي در دهه 40 آغاز شد و تمام اندازهگيريهاي خودش را کرد و يک سينماي کامل به تاريخ خودش داد که عمرش تا دهه 80 بود.
وي ادامه داد: سينما «متروپل» بسيار به من کمک کرد تا بتوانم مفهومي را تعريف کنم به اين معني که سينما در مجموع به دکمه و ديجيتال سپرده شده،همانطور که انسان دو دستي به موبايل تقديم شده است اما در نهايت اميدوارم چون هوش انسان ميتواند از کنار اين معضل رد شود، در اين فيلم بتوانم طعمي از اين حرفم داشته باشم
مسعود کيميايي در پايان نشست فيلمش از مينا اکبري به عنوان مشاور رسانهاي کارش نام برد و از اينکه با عجله اين نشست براي آغاز فيلمبرداري تشکيل شده است و مانع حضور برخي رسانهها در پشت صحنهي فيلم شد عذرخواهي کرد.