پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رضا طباطبائيان دبير انجمن قطعه سازان خودرو استان البرز و عضو هئيت مديره خانه صنعت و معدن اين استان در گفت و گو با انتخاب گفت: يورو4 ارتقاي كيفي توليد خودرو جهاني است و ارتقاي كيفي نيازمند حركت منسجم مديريتي و حمايتي كل كشور است نه فقط توليد كننده محصول و حال بايد قضاوت كرد با توجه به بحران يك سال و نيم گذشته در صنايع كشور بويژه صنعت خودروسازي توان ارتقاء استاندارد خودروها به يورو4 وجود دارد يا خير؟
وي ادامه داد: بعد از افزايش سه و نيم برابري نرخ دلار به صنعت كشور در بهمن ماه سال 90 و همچنين قطع رابطه بانكهاي ايران با اكثر كشورها و عدم پذيرش ال سي هاي شركتهاي ايراني و عدم توانايي ثبت سفارش ، بزرگترين محرك صنعت كشور يعني خودروسازي با چالش بسيار سنگيني رو به رو شد و در عمل توليد خودرو به دليل افزايش چندين برابري مواد اوليه به حدود 65 درصد كاهش يافت.
طباطبائيان افزود: با اجام اقدامات اصلاحي قرار شد نقدينگي به خودروسازي تزريق شود كه تا كنون اين امر محقق نشد و برخلاف وعده هاي اعلام شده، ريالي به صنعت خودرو كمك نشد و بخش خصوصي صنعت خودرو در اثر اين عوامل به ورطه ورشكستگي افتاد و در عمل در حال نابودي است.
عضو هئيت مديره خانه صنعت و معدن استان البرز ضمن انتقاد از مسائل بوجود آمدن در بازار خودرو و انتشار شعارهائي همچون كليوئي چند افزود: با مطرح شدن اين موضوعات مشتريان و بازار منتظر بازگشت قيمت خودرو به قيمت هاي سال 1390 بود و پس از گذشته مدت زمان طولاني از وعده هاي اعلام شده، هيچ كس اين سؤال را مطرح نكرد كه شوراي رقابت با توقف توليد بزرگترين صنعت كشور به چه نتيجه اي رسيد؟ اين رويكرد جز ورشكستگي صنعت در شرايط خاص سياسي و اقتصادي كشور كه در حال برگزاري انتخابات بود چه حاصلي داشت؟
طباطبائيان تاكيد كرد: چند روز پيش هم خبر تحريم صنعت خودرو ايران توسط آمريكا منتشر شد و اين اقدام آمريكا براي به زانو درآوردن اقتصاد كشور صورت پذيرفت و همه دل سوخته هاي صنعت در ايران از شنيدن اين خبر ناراحت شدند.
اين فعال صنعت خودرو افزود: به نظر من آمريكايي ها اشتباه تحليل كردند. آمريكايي ها با تمام قدرتي كه در جهان به دست آورده اند نمي توانستند ضربه اي به اقتصاد ايران بزنند كه حتي معادل ضربه اي باشد كه ما خودمان به صنعت خودروي خود وارد و به اين شكل تضعيف كرديم آنهم صنعتي كه يكي از مهمترين قطب هاي صنايع ايران است و بيش از 60 صنعت ديگر را با خود همراه كرده است.
اول بايد بحران هاي خودرو را حل كنيم آن وقت از آن توقع كيفيت و بالا بردن استاندارد داشته باشيم. قدر مسلم رسيدن به استانداردهاي بالا نياز به برنامه ريزي هاي منسجم در كل كشور دارد، يعني كل نهادهاي كلان مرتبط با صنعت خودرو اعم از مجلس، دولت و قوه قضائيه بايد كمك كنند. فراموش نكنيم كه صنعت خودرو بزرگترين حركت توليدي و صنعتي كل تاريخ ايران و سرمايه ملي است و به خاطر داشته باشيم كه چرا آمريكا در تازه ترين تحريم هاي خود براي به زانو در آوردن اقتصاد، چه نهادي را هدف قرار داد. بايد به هم كمك كنيم و نگذاريم آمريكا به اهدافش برسد.