محورهای برنامه علیاکبر ولایتی در حوزه فضای مجازی از سوی کمیته فضای مجازی ستاد این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این برنامهها عبارتند از:
الف) برخی رویکردهای کلی به فضای مجازی:
· نگاه فرصت گرا بجای تهدیگرا به فضای مجازی
·اخلاقگرایی و مصونیت بخشی بجای محدودیتگرایی در فضای مجازی
· همسویی با سیاستهای مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی
وضعیت موجود:
براساس آمار و ارقام وضعیت مطلوبی نیست و براساس آخرین آمار و شاخصها (سال 2010- 2012 ) جایگاه ایران در جهان بین 87 تا 104 در برخی شاخصها و در خاورمیانه رتبه پنجم الی دهم هستیم که این متناسب شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگوی منطقه نیست. مثلاً
براساس شاخص IDI (شاخص توسعه یافتگی فاوا در ITU): رتبه 87 جهان و رتبه نهم خاورمیانه
براساس شاخص EIU (شاخص آمادگی الکترونیک): ایران در میان 70 کشور رتبه 69 و در خاورمیانه رتبه پنجم
براساس شاخص NRI (شاخص آمادگی شبکه ای): ایران رتبه 104 جهان و دهم خاورمیانه
براساس شاخص EGDI (توسعه دولت الکترونیک): ایران 100 جهان و دهم خاورمیانه
حمایت از رسانهها و خبرنگاران به عنوان افسران فضای مجازی
تکریم خبرنگاران و متخصصان فضای مجازی
پیگیری بحث معیشت و جایگاه اجتماعی خبرنگاران و اصحاب رسانه
تعامل و ارتباط مستمر با رسانه ها و خبرنگاران
افزایش حمایت حقوقی از خبرنگاران
اصلاح ساختارهای انحصاری و تصدیگری دولتی در فضای مجازی
افزایش ترانزیت پهنای باند بینالمللی از مسیر خاک کشور با استفاده از تواناییهای بخش خصوصی
کاهش قیمت اینترنت و سایر بسترهای ارتباطی
توسعه سریع خدمات و توزیع محتواهای چندرسانهای با تأکید بر توان بخش خصوصی
تعریف صحیح نقش سازمان صداوسیما به عنوان حامی تولید و گلوگاه ممیزی محتوای صوتی و تصویری
اجرای قاطعانه قوانین ضد انحصار در لایههای مختلف شبکه و خدمات فضای مجازی
تشویق خدمات داخلی فضای مجازی و افزایش سهم ترافیک داخلی نسبت به خارجی
افزایش پهنای باند اینترنت در عین توسعه شبکه داخلی
ساماندهی و مدیریت ترافیک و پهنای باند داخلی از طریق ایجاد «نقاط تبادل ترافیک داخلی»
توسعه و کاهش هزینههای مراکز داده داخلی و تشویق سایتهای اینترنتی به میزبانی در داخل کشور
توسعه زیرساخت محتوارسان (CDN) در کشور
تشویق خدمات داخلی از طریق مشوقهای مالی و اعطای یارانه به مصرف محتوا و خدمات داخلی
تأکید بر حفظ هویت ایرانی و اسلامی در مقابل روندهای جهانیسازی در فضای مجازی
حمایت از مصرف محتوای ایرانی-اسلامی و خدمات بومی در شبکه داخلی
مثبت کردن تراز مصرف کاربران در خدمات و محتوای داخلی نسبت به مشابههای خارجی
حمایت از صنعت و فناوری بومی در مخابرات ثابت و سیار در برابر تکیه به شرکتهای خارجی
توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بومی در ارتقای صنایع دیگر
اشتغالزایی پایدار و ارزان از طریق ایجاد فرصت فعالیت در فضای مجازی
توجه به نسبت بالای «تعداد شغل ایجاد شده به میزان سرمایه گذاری در فضای مجازی» نسبت به سایر حوزهها
در نظر گرفتن عامل «سرعت زیاد نیل به نقطه سر به سری در سرمایهگذاریهای فضای مجازی»
بهرهگیری از صنایع فرهنگی و صنایع فضای مجازی بهعنوان فرصتهای درآمدزایی و اشتغالزایی در شرایط رکود
تعریف بستههای سیاستی جهت شفافسازی مقررات برای کارآفرینان جهت سرمایهگذاری در فضای مجازی
چشماندازسازی و تعریف و تبیین فرصتهای جدید سرمایهگذاری و عرصههای نوین کار و تولید در فضای مجازی
اصلاح ساختارهای آموزشی و پژوهشی در فضای مجازی
بهروزسازی آموزشهای مدیریتی، فنی و محتوایی در دانشگاهها با توجه به نیازهای کنونی و آینده
گسترش رشتههای علمی به تمامی حوزههای محتوایی و امنیتی فضای مجازی و پرهیز از نگاه تکبعدی
توجه به توسعه متوازن، پایدار و هماهنگ چرخه «علم، فناوری، صنعت و بازار» در صرف بودجههای پژوهشی
بهرهگیری از قابلیتهای فناوری اطلاعات در پیشرفت اقتصادی، شفافسازی و اصلاح ساختارهای اقتصاد کلان کشور
بهرهگیری از فرصتهای نوین ایجادشده توسط «صنعت محتوا و خدمات فناوری اطلاعات و فضای مجازی» و دورقمی کردن سهم اقتصادی این صنعت در تولید ملی
توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای صنایع دیگر به ویژه با تاکید بر ایجاد شفافیت اطلاعاتی
تقویت اعتماد و سرمایههای اجتماعی با بهرهگیری از ارتقای زیرساختهای دانشبنیان و هوشمند
بهرهگیری از فناوری ارتباطات و اطلاعات بهویژه قابلیتهای دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی در جهت اصلاح ساختارها و برنامهپذیر کردن اقتصاد کلان کشور
اصلاح ساختارهای کسبوکار فضای مجازی
توجه به خدمات فضای مجازی به منزله لوکوموتیو صنایع فرهنگی به این معنا که حرکت کردن این بخش موجب گسترش و تنظیم بازار صنایع فرهنگی شده و نهایتا ارتقای تولیدات فرهنگی بومی و مطلوب در کشور را ممکن میکند
توجه ویژه به بخش خصوصی و تعاونی در کسبوکار فضای مجازی
تسهیل راهاندازی و پشتیبانی از شرکتهای تولید محتوا و خدمات فضای مجازی، بهویژه شرکتهای دانش بنیان
پیشبرد و ارتقای خدمات الکترونیک در عرصههای:
دولت الکترونیک
ایجاد زیرساختهای نرمافزاری لازم برای تعامل و تبادل بین کلیه نهادها و سازمانهای حاکمیتی
تعیین و تقسیم دقیق مسؤولیتهای نگهداری هر نوع اطلاعات و ورود و تأیید هر نوع تراکنش بین سازمانها از سوی یک نهاد فرابخشی
ایجاد و شتاب بخشی در کارت هوشمند ملی برای ایرانیان
ایجاد و تقویت پایگاه اطلاعات پایه و دادههای زیربنایی (نظیر هویت، سلامت، املاک، پول و...)
بهرهگیری از دولت الکترونیک در جهت کاهش دیوانسالاری
افزایش حداکثری شفافیت اطلاعاتی و مقابله با مقاومتهای احتمالی
واگذاری اجرای پروژههای دولت الکترونیکی به بخش خصوصی به صورت «خدمتمحور»، همراه با نظارت دقیق دولت در پیادهسازی و اجرا
تجارت الکترونیک
ایجاد، توسعه و تقویت زیرساختهایی مانند پرداخت خرد الکترونیک، خرید اعتباری، گمرک الکترونیک، رهگیری کالاها و خدمات، امضا و گواهی دیجیتال و غیره
توسعه الگوهای موفق کسب و کار فاوا، به ویژه در حوزه خدمات وب و ابزارهای همراه
یادگیری الکترونیک
توجه به «یادگیری» پویای الکترونیکی نه «آموزش» ایستای سنتی
تغییر جهتگیری مدارس هوشمند از خرید «تجهیزات» به سمت ارتقای «محتوا و خدمات» خلاقانه بومی در انواع قالبها، مانند پویانماییها، بازیهای آموزشی، نرم افزارهای یادگیری و شبیهسازی و غیره
توسعه خدمات آموزشی بومی بر بستر شبکههای اجتماعی، ابزارهای همراه، تلویزیون تعاملی و غیره
سلامت الکترونیکی:
یکپارچهسازی پایگاههای اطلاعاتی بیمه و سلامت کشور
تسهیل مردم در استفاده از خدمات نظام سلامت کشور
اطلاعرسانی در فضای مجازی در حوزه سلامت
توسعه تله مدیسین و ارتباط و مشاوره مستمر پزشک و بیمار از طریق تکنولوژی فناوری اطلاعات
توجه ویژه به ارتقای امنیت در سامانههای نرمافزاری، سختافزاری و شبکه
ایجاد سریع مراکز عملیات امنیت (SOC) در همه بخشهای حساس کشور
حمایت از بومیسازی زیرساختهایی نظیر سیستم عامل، ضدبدافزار، موتور جستجو و پست الکترونیکی
بازتعریف ساختارهای پالایش اطلاعات در کشور
ایجاد سریع زیرساختهای احراز هویت در فضای مجازی