شرق، آمنه شیرافکن: کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در پی آن است که
گزارش حوادث اخلال در سخنرانی رییس مجلس نهم، پایانی برای رفتار و ادبیات
تولیدشده از سوی گروههای خودسر در کشور باشد. به همین دلیل، خط به خط
اطلاعات مندرج در گزارش، مستند شده تا حق هیچ شخص و نهاد و گروهی زیر سوال
نرود. حادثه پرتاب نعلین و مهر در 22 بهمن سال گذشته به «علی لاریجانی»،
رییس مجلس مانند دیگر حوادث مشابه، به سادگی به فراموشی سپرده نشد و
اینبار گروهی در کمیسیون امنیت مجلس مسوول پیگیری ماجرا شدند. علاوه بر
شناسایی نیروهای خودسر در حادثه قم و مشخص شدن انتصاب آنها به گروه و جناح
خاص سیاسی، برخورد با این نیروها و کنترل رفتار آنها برای مقابله با هرگونه
بحران احتمالی در آینده کشور از جمله اهداف اصلی تدوینکنندگان این گزارش
است. منصور حقیقتپور، عضو هیاترییسه مجلس در این گفتوگو تاکید کرد اگر
پیشتر از این با نیروهای خودسر و حضور آنها در مراسم مختلف و بر هم زدن آن
برخورد قاطعی صورت میگرفت، امروز شاهد تداوم چنین برخوردهایی نبودیم.
مرور کوتاهی از دردسرهای به وجود آمده از سوی گروههای فشار یا همان
گروههای خودسر نشان داده که آنها هر بار با برخوردهایی خارج از قاعده
هزینههایی را برای شخصیتهای سیاسی و مورد اعتماد حکومت به وجود
آوردهاند. برهمزدن سخنرانی آیتالله هاشمی رفنسجانی، سخنرانی حجتالاسلام
سیدحسن خمینی، حجتالاسلام ناطق نوری و حمله به خانه برخی مراجع از جمله
چنین رخدادها است.
تدوین گزارش به نسبت به پایان رسیده، آیا این گزارش میتواند نقطه اتکایی برای برخورد جدی با نیروهای خودسر باشد؟
این گزارش بسیار حساس است و اگر خوب مدیریت شود، پیشنهادهای کاربردی مندرج
در این گزارش موجب خواهد شد تا دیگر حوادثی مانند آنچه در 22 بهمن علیه
آقای لاریجانی، صورت گرفته، دیگر در کشور تکرار نشود. اگر بنا باشد براساس
غوغاسالاری فضا اشغال شود، نمیتوانیم کار مثمرثمری انجام دهیم.
به نظرتان در این سالها آیا اقدام مثبتی برای برخورد با نیروهای خودسر صورت گرفته؟
خیر اینطور نبوده. ما در ارتباط با نیروهای خودسر در این سالها برخورد
درستی انجام ندادیم. چراکه تصور من این بود که آنان عمدتا نیروهایی هستند
که ریشه در انقلاب دارند و به دلیل احساس مسوولیت شدید گاهی کارهایی
میکنند. همین عدممدیریت و کنترل احساس از سوی برخی از نیروها موجب شده تا
برخی هم برای کارهای مختلف از همین احساس کنترلنشده آنها استفاده کنند.
آیا فکر نمیکنید مجلس دیرهنگام وارد بررسی موضوع نیروهای خودسر
شد. چرا پیشتر برای شناسایی نیروهایی که گاهی سخنرانی شخصیتهای مطرح را
برهم میزدند و به آنها توهین میکردند، وارد عمل نشدید؟
اگر آنچه درباره تدوین گزارش درباره حادثه 22 بهمن قم را برای ماجرای حمله
به سخنرانی حجتالاسلام سیدحسن خمینی در حرم امام (ره) انجام میدادیم،
شاید به اینجا نمیرسیدیم و البته باید همان روند را برای اتفاقهای حرم
رضوی و رفتن در خانه مراجع و توهینها پی میگرفتیم تا شاهد چنین حوادثی
نمیشدیم. باید همان موقع تا انتها میرفتیم و باید ریشه را در میآوردیم و
ریشه را خشک میکردیم که متاسفانه در این سالها چنین اتفاقی نیفتاد.
خب رسیدگی و پیگیری این رخدادها بر عهده چه نهادی بود؟
واکاوی این اقدامها از وظایف وزارت اطلاعات است.
پس اگر وظیفه وزارت اطلاعات است، چرا مجلس گزارشی در این زمینه تهیه کرده است؟
به هرحال وقتی ما به عنوان مجلس به این قضیه وارد شدیم، شوکی به
دستگاههای ذیربط وارد شد و پابهپای مجلس در این موضوع وارد شدند تا
اینکه زوایای مختلف موضوع بهخوبی بررسی شد. بله برخی از دستگاهها از
همکاری لازم برخوردار بودند و برخی نبودند که در این گزارش اسم دستگاههایی
که همکاری نداشتند و دلایل عدم همکاری به تفصیل آمده است.
مثلا کدام نهاد؟
به هرحال دستگاههایی در همکاری با مجلس برای تدوین این گزارش کوتاهی
کردهاند که در گزارش اسم آنها و دلایل عدم همکاری به تفصیل آمده است.
هزینه عدممقابله با نیروهای خودسر آنطور که شما اشاره کردید
برای کشور زیاد بوده، اگر این وضعیت همینطور ادامه پیدا کند، آینده را
چطور ارزیابی میبینید؟
اگر این بحث کنترل نشود، بدون تردید تولید جریانی شبیه به «طالبانیسم» را در کشور شاهد خواهیم بود.