ورزشهای تیمی امتیازات بزرگی برای مغز کودکان به همراه دارند، مطالعه نشان میدهدمهارتهای عملکرد اجرایی شامل سازماندهی، تصمیمگیری، حافظه و تمرکز هستند.تحقیقات جدید نشان میدهد که یک نوع فعالیت جسمانی در دوران کودکی، یعنی ورزشهای تیمی، میتواند این مهارتها را تقویت کند.
به گزارش انتخاب و به نقل از هلث دی؛ ورزشهای تیمی کودکان را وادار میکنند تا تصمیمات لحظهای در میدان بازی بگیرند و این ممکن است به بهبود عملکرد اجرایی در کل زندگی ترجمه شود.
تحقیقات جدید نشان میدهد که ممکن است چیزی خاص در ورزشهای تیمی دوران کودکی وجود داشته باشد که به تقویت مغز کودکان کمک کند.
کودکانی که در تیمهای فوتبال یا والیبال بازی میکردند، در آزمونهای عملکرد اجرایی- که شامل مهارتهای تفکر مانند سازماندهی، به خاطر سپردن جزئیات، تصمیمگیری و تمرکز است - نسبت به کودکانی که ورزش نمیکردند یا فقط ورزشهای فردی انجام میدادند، نمرات بالاتری کسب کردند.
دکتر آلیسون بروکس در یک مقاله تفسیری همراه با این مطالعه جدید نوشت: دادههای علمی نشان میدهند که بازی در یک ورزش تیمی مانند فوتبال، مهارتهای عملکرد اجرایی را بهبود میبخشد، که از جمله مهارتهای کلیدی زندگی محسوب میشوند.
این مطالعه جدید در 17 دسامبر در مجله JAMA Network Open منتشر شد.
جزئیات تحقیق
تیم یانگ دادههای مربوط به تقریباً 900 دانشآموز را که از سال 2006 تا 2017 پیگیری شدند، بررسی کرد. این کودکان در دو دوره سنی ارزیابی شدند: سنین 5 تا 6 سالگی و سپس دوباره در 10 تا 11 سالگی.
دادههایی درباره فعالیتهای جسمانی روزانه آنها (از جمله مشارکت در ورزش) جمعآوری شد و آنها در حدود سن 11 سالگی آزمونهای شناختی برای اندازهگیری عملکرد اجرایی انجام دادند.
تحقیق نشان داد که سطح متوسط فعالیت جسمانی کلی در اوایل زندگی تأثیر قابلتوجهی بر عملکرد اجرایی کودکان در سن 11 سالگی نداشت.
یک استثنا وجود داشت
کودکانی که در سنین 10 و 11 سال در ورزشهای تیمی شرکت میکردند، به طور مداوم عملکرد اجرایی بهتری نسبت به شرکتکنندگان در ورزشهای فردی داشتند
مثالهایی از ورزشهای تیمی که کودکان معمولاً انجام میدادند شامل فوتبال و والیبال بود؛ ورزشهای فردی شامل هنرهای رزمی، شنا یا ژیمناستیک بودند.
چرا ورزشهای تیمی مهارتهای شناختی را تقویت میکنند؟
ورزشهای تیمی کودکان را تحت تقاضاهای شناختی بالا قرار میدهند. محققان توضیح دادند: به دلیل عدم قطعیت از تعاملات با همتیمیها و رقبا، بازیکنان باید سریع و پویا واکنش نشان دهند.
این به معنای آن است که ورزشهای تیمی ممکن است به عنوان زمینهای برای تمرین و تقویت عملکرد اجرایی عمل کنند، آنها نتیجهگیری کردند.
در مقاله تفسیری خود، بروکس اشاره کرد که مشارکت کودکان هلندی در ورزشهای گروهی بالا بود - تنها 6.3٪ از کودکان در مطالعه هیچ ورزشی انجام نمیدادند.
چالشها و توصیهها
بروکس به گزارش سال 2019 آکادمی آمریکایی کودکان درباره ارزش ورزشهای سازماندهیشده برای کودکان اشاره کرد. این گزارش مزایایی از جمله اعتماد به نفس مثبت، روابط بهتر با همسالان، اضطراب و افسردگی کمتر، سلامت بهتر استخوانها و همچنین قلب سالمتر، کاهش چاقی و عملکرد شناختی و تحصیلی بهتررا نشان داد.
متأسفانه، تعداد کمی از کودکان آمریکایی میتوانند از این مزایا بهرهمند شوند، زیرا طبق بررسی ملی سلامت کودکان در سال 2022، تنها 53.8٪ از کودکان آمریکایی 6 تا 17 ساله در یک تیم ورزشی شرکت میکردند
تا سن 13 سالگی، 70٪ از کودکان آمریکایی دیگر هیچ ورزشی انجام نمیدهند
این آمار در بین کودکان خانوادههای فقیرتر و اقلیتها حتی بالاتر است و هزینه (پرداخت برای بازی) میتواند یکی از عوامل اصلی باشد.
همچنین فشار فزایندهای برای حرفهای کردن ورزشهای جوانان وجود دارد که باعث میشود مشارکت کمتر جذاب باشد.
بروکس نوشت: با ایجاد موانعی برای ورود و ادامه مشارکت در ورزش، ممکن است کودکان را از فرصتی برای دستیابی به پتانسیل کامل و واقعی خود به عنوان انسانها محروم کنیم.
او افزود که علاوه بر تخصص خود در ارزش ورزش برای سلامت کودکان، خودش نیز یک بازیکن سابق فوتبال و مادر است.
او گفت: اکنون وقت آن است که فرزندم را به تمرین فوتبال برسانم تا عملکرد اجراییاش را بهبود بخشد و در این حین، شاید یاد بگیرد که مثل بکهام ضربه بزند.