arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳

پژوهش جدید: کیفیت خواب در میانسالی می‌تواند بر سرعت پیری مغز تأثیر بگذارد

طبق یافته‌های پژوهشی جدید، افرادی که اوایل میانسالی کیفیت خواب پایینی دارند، اواخر میانسالی علائم بیشتری از ضعف سلامت مغز در آنها بروز می‌کند. البته این پژوهش ثابت نمی‌کند ضعف در خواب مستقیم پیری مغز را تسریع می‌کند، فقط ارتباط کیفیت پایین خواب و علائم پیری مغز را نشان می‌دهد. به‌طورکلی محققان در این پژوهش بر اهمیت خواب در سلامت مغز تأکید دارند و توصیه می‌کنند با حفظ برنامه خواب ثابت، ورزش، اجتناب از خوردن کافئین قبل از خواب و استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش کیفیت خواب خود را بالا ببرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طبق یافته‌های پژوهشی جدید، افرادی که اوایل میانسالی کیفیت خواب پایینی دارند، اواخر میانسالی علائم بیشتری از ضعف سلامت مغز در آن‌ها بروز می‌کند. البته این پژوهش ثابت نمی‌کند ضعف در خواب مستقیم پیری مغز را تسریع می‌کند، فقط ارتباط کیفیت پایین خواب و علائم پیری مغز را نشان می‌دهد.
 
براساس گزارش SciTechDaily، طبق تحقیقات قبلی، مشکلات خواب با مهارت‌های ضعیف تفکر و حافظه در آینده مرتبط بوده است و افراد را در معرض خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل قرار می‌دهد. اکنون در پژوهش جدیدی، محققان دانشگاه کالیفرنیا از یک اسکن مغزی برای تعیین سن مغز شرکت‌کنندگان استفاده کردند و دریافتند کیفیت خواب پایین (مانند مشکل به‌خواب‌رفتن یا ازخواب‌پریدن) با حدود 3 سال پیری بیشتر مغز در اواخر میانسالی مرتبط است.
 
ارتباط کیفیت خواب با تسریع پیری مغز
 
در این پژوهش، 589 نفر شرکت‌ کردند که میانگین سن آن‌ها ابتدا 40 سال بود. آن‌ها ابتدای پژوهش یک پرسش‌نامه و 5 سال بعد پرسش‌نامه دیگری را پر کردند. همچنین 15 سال پس از شروع پژوهش، برای ارزیابی تغییرات مغز، اسکن مغزی انجام دادند.
 
شرکت‌کنندگان باید به سؤالاتی پاسخ می‌دادند، از قبیل: «آیا معمولاً در به‌خواب‌رفتن مشکل دارید؟»، «معمولاً چند بار در شب بیدار می‌شوید؟» و «آیا معمولاً خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید؟». محققان 6 ویژگی خواب ضعیف را برای هر شرکت‌کننده ثبت کردند: مدت کوتاه خواب، کیفیت بد خواب، مشکل در به‌خواب‌رفتن، مشکل در حفظ خواب، بیدارشدن صبح زود و خواب‌آلودگی طی روز.
 
سپس شرکت‌کنندگان به 3 گروه تقسیم شدند. آنهایی که فقط یکی از 6 ویژگی خواب ضعیف را داشتند، در گروه اول قرار گرفتند؛ افراد که ​​2 تا 3 ویژگی را داشتند، در گروه دوم و افرادی که بیش از 3 ویژگی داشتند، در گروه سوم تقسیم‌بندی شدند. ابتدای مطالعه، حدود 70 درصد در گروه اول، 22 درصد در گروه دوم ​​و 8 درصد در گروه سوم قرار گرفتند.
 
پس از تعدیل عواملی مانند سن، جنس، فشار خون بالا و دیابت، محققان دریافتند میانگین سنی مغزی افراد گروه دوم ​​1.6 سال بزرگ‌تر از افراد گروه اول بود؛ این رقم برای گروه سوم 2.6 سال بوده است.
 
به‌طورکلی محققان در این پژوهش بر اهمیت خواب در سلامت مغز تأکید دارند و توصیه می‌کنند با حفظ برنامه خواب ثابت، ورزش‌، اجتناب از خوردن کافئین قبل از خواب و استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش کیفیت خواب خود را بالا ببرند.
 
یافته‌های این پژوهش در ژورنال Neurology منتشر شده است.
 
منبع: دیجیاتو
نظرات بینندگان