arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۲ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۹ مهر ۱۳۸۰: پیامی که دولت بوش از طریق سوئیس برای ایران فرستاد

خاطرات هاشمی رفسنجانی: بمباران آمریکا تشدید شده و گاهى تجمع نیروهاى طالبان را هم مى‌زنند. دیشب و امروز هرات را بار‌ها زده‌اند. طالبان، امروز ادعا کرده‌اند که در عملیات پریشب کماندوهاى آمریکا، ۲۵ نفر از آنها را کشته‌اند و روزنامه‌هاى پاکستان هم اولین عملیات زمینى آمریکا را ناکام معرفى کرده‌اند. آمریکا توسط سوییس، پیامى براى ما فرستاده وگفته، برنامه آنها ایجاد دولت فراگیر در افغانستان، با توجه به اکثریت بودن پشتون‌ها و سهم تاجیک و هزاره و اُزبک‌هاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 

۲۹ مهر ۱۳۸۰: با معاونان مرکز تحقیقات [استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام]جلسه داشتیم. عمده وقت صرف مذاکره دربارة اوضاع افغانستان شد. جبهه متحد با آمریکایى‌ها هماهنگ کرده‌ا‌ند، در جاهایى که بخواهند با طالبان درگیر شوند، بمباران آمریکایى‌ها به نفع آنها انجام مى‌شود.   

آمریکا به آنها گفته که براى تصرف کابل اقدام نکنند؛ گویا خواست پاکستان است. گرچه روس‌ها هم مصلحت نمى‌دانند که شمالى‌ها براى تصرف کابل اقدام کنند و فکر مى‌کنند ضربه زیادى مى‌خورند و سرانجام هم از دست‌شان بیرون مى‌آورند و بهتر است نیروهایشان را صرف پاکسازى شمال کنند. من هم با این نظر موافقم، ولى رهبرى و سپاه نظر داده که تصرف کابل خوب است، چون باعث تداوم مشروعیت دولت [برهان‌الدین]ربانى، [رییس‌جمهور افغانستان]مى‌شود.   

بمباران آمریکا تشدید شده و گاهى تجمع نیروهاى طالبان را هم مى‌زنند. دیشب و امروز هرات را بار‌ها زده‌اند. طالبان، امروز ادعا کرده‌اند که در عملیات پریشب کماندوهاى آمریکا، ۲۵ نفر از آنها را کشته‌اند و روزنامه‌هاى پاکستان هم اولین عملیات زمینى آمریکا را ناکام معرفى کرده‌اند. آمریکا توسط سوییس، پیامى براى ما فرستاده وگفته، برنامه آنها ایجاد دولت فراگیر در افغانستان، با توجه به اکثریت بودن پشتون‌ها و سهم تاجیک و هزاره و اُزبک‌هاست. 

پاکستان اصرار دارد که میانه‌روهاى طالبان هم باید در دولت باشند. ایران و روسیه و هند این را نمى‌پذیرند. روس‌ها معتقدند که افغانستان فعلاً به دو قسمت شمال و جنوب - سفید و سیاه- تقسیم شود و جبهه متحد در شمال بمانند و کارى به جنوب نداشته باشند و در جنوب، جنگ آمریکا و طالبان ادامه داشته باشد. اروپایى‌ها روى ظاهرشاه اصرار دارند.   

در فلسطین، اسراییل با نیروهاى مسلح، اکثر شهرهاى منطقه خودگردان را اشغال‌کرده و در کابینه اسراییل اختلاف افتاده و حزب‌کارگر گفته، اگر نیروهاى اسراییل دست از این برندارند، از کابینه بیرون مى‌روند. 

عصر جمعى از پرورش‌دهندگان میگو آمدند. از زورگویى صادرکنندگان و کارخانه‌داران جمع آورى شکایت کردند و از من به عنوان بنیان‌گذار این صنعت، حمایت خواستند.   

در این لحظه، مسابقه فوتبال ایران و بحرین در منامه در جریان است. تمام ایران چشم به راه و حساس است. متأسفانه در نیمه اول، ایران دو گل خورده و مردم دمغ شده‌اند. فاطى، همراه خاله‌اش اشرف، براى معالجه سرطان اشرف، به لندن رفته است.

نظرات بینندگان