arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

مردمی که تصویرشان ناخواسته در گوگل مپس ثبت شده‌ است

در زمان حال که مسائلی مثل نقض حریم شخصی حادتر از همیشه شده است، پروژه‌ی «ارواح خیابانی» چشم‌های ما را به دنیای اطرافمان باز می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زومیت: در زمان حال که مسائلی مثل نقض حریم شخصی حادتر از همیشه شده است، پروژه‌ی «ارواح خیابانی» چشم‌های ما را به دنیای اطرافمان باز می‌کند.

 پائولو چیریو (Paolo Cirio)، هنرمند ایتالیایی، در سال ۲۰۱۶ پروژه‌ای جذاب را راه‌اندازی کرد که به بررسی مضامین حریم خصوصی و قابل‌ رؤیت‌بودن می‌پرداخت. او در پروژه‌ی «Street Ghosts» یا ارواح خیابانی، تصاویری را در اندازه‌ی واقعی از افرادی که توسط نمای خیابان گوگل (گوگل استریت ویو) گرفته شده بود، چاپ کرد و آن‌ها را در مکان‌هایی قرار داد که در ابتدا از آن‌ها عکس گرفته شده بود.

تصاویر چیریو یادآور پیامدهای نادیده‌ی نظارت بر داده‌ها هستند و بینندگان را با واقعیت نگران‌کننده‌ی قرار گرفتن در معرض انتشار غیرعمدی یا غیرمجاز اطلاعات محرمانه و جزئیات شخصی‌شان مواجه می‌کنند.

چیریو با پروژه‌ی خود نه‌تنها تجاوز به حریم خصوصی را تجسم می‌کند، بلکه ما را به این فکر وامی‌دارد که چگونه می‌توان تصاویر و اعمال ما را بدون اطلاع یا اجازه‌ی ما، به‌ویژه در مکان‌های عمومی، به‌راحتی ثبت کرد. با فناوری‌هایی مانند Google Street View، حضور ما به بخشی از مجموعه‌داده‌های عظیمی تبدیل می‌شود که ذخیره و تجزیه‌وتحلیل می‌شود و حتی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

جالب است که چگونه این پروژه چیز بسیار پیش‌پاافتاده‌ای مانند عکاسی خیابانی را به بازتابی ترسناک در جمع‌آوری داده‌ها تبدیل می‌کند. ارواح نماد آسیب‌پذیری ما در دنیایی هستند که به‌طور فزاینده‌ای زندگی‌مان را بدون رضایت ردیابی، نظارت و بایگانی می‌‌کند.

نظرات بینندگان