arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

شیوع بیماری‌های لثه در میانسالی/ از دست رفتن دندان ها

یک متخصص و جراح بیماری‌های لثه، با اشاره به شیوع بیماری‌های لثه و پریودنتال در سنین میانسالی، به مهم‌ترین علل بروز این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: یک متخصص و جراح بیماری‌های لثه، با اشاره به شیوع بیماری‌های لثه و پریودنتال در سنین میانسالی، به مهم‌ترین علل بروز این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن پرداخت.
نسرین اصفهانی زاده رئیس بیست و سومین کنگره بین المللی انجمن پریودنتولوژی ایران که از ۲۴ تا ۲۷ مهر ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود، گفت: بیماری‌های لثه بعد از پوسیدگی دندانی شایع‌ترین بیماری است که در محیط دهان و دندان اتفاق می‌افتد. این بیماری در اکثریت موارد در سنین بالاتر از ۳۵ تا ۴۰ سالگی شایع است، اما می‌تواند در افراد جوان، حتی در بچه‌ها هم وجود داشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه این بیماری به جز در موارد خاص که زمینه ژنتیکی و ارثی دارد قابل پیشگیری است و می‌توان با روش‌های مختلف پیشگیری از ایجاد آن جلوگیری و به درمان آن کمک کرد.

این فلوشیپ ایمپلنت‌های دندانی، مهم‌ترین علت بیماری‌های لثه را تجمع پلاک میکروبی در اطراف دندان به علت عدم رعایت صحیح مسواک زدن و نخ دندان عنوان کرد و گفت: عدم استفاده صحیح از روش‌های بهداشتی دهان و دندان که باعث تجمع پلاک میکروبی در اطراف دندان‌ها و لثه مجاور آنها می‌شود می‌تواند باعث التهاب لثه، خونریزی، بوی بد دهان، تشکیل پاکت‌های عفونی در اطراف دندان، تحلیل استخوان و در نهایت باعث لقی دندان، بد شکلی ظاهری دهان و از دست رفتن دندان‌ها شود.

استاد تمام بخش بیماری‌های لثه اظهار داشت: مهم‌ترین مشکلی که به واسطه بیماری‌های لثه می‌توان به آن اشاره کرد از دست رفتن دندان‌ها است که عملاً از لحاظ جسمی و روحی- روانی زندگی شخصی و اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خوشبختانه در سالیان اخیر وارد شدن ایمپلنت‌های دندانی به رشته دندانپزشکی تحول بزرگی در جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته و بی دندانی ایجاد کرده و به این ترتیب می‌توان ظاهری زیبا و جویدن درست را به بیمار هدیه داد و از این طریق سلامت جسمی و روحی بیمار را فراهم نمود.

اصفهانی زاده ادامه داد: که ارتباط بیماری لثه با بیماری‌های سیستمیک مثل بیماری‌های قلب و عروق، ریوی، سکته مغزی و بخصوص بیماری شایع دیابت ثابت شده است و از طریق درمان عفونت‌های لثه و بافت‌های اطراف آن می‌توان از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرده و حتی به کنترل دیابت و قند بیمار کمک کنیم.

وی، هدف از برگزاری بیست و سومین کنگره بین المللی انجمن پریودنتولوژی ایران را آشنا کردن همکاران متخصص، دندانپزشکان عمومی، دستیاران و دانشجویان با روش‌های جدید جراحی لثه و پریودنتال، تکنیک‌های درست جایگذاری ایمپلنت، بازسازی استخوان، روش‌های درمان تحلیل لثه، کاربرد لیزر و روش‌های دیجیتال در جایگذاری ایمپلنت عنوان کرد و گفت: این کنگره دارای ۲۰ امتیاز بازآموزی است و بیش از ۵۰ سخنرانی به همراه کارگاه‌های عملی و جراحی‌های زنده مختلف است. همچنین در کنار این کنگره نمایشگاهی با جدیدترین محصولات، وسایل و مواد جدید در رشته دندانپزشکی، پریودنتولوژی و ایمپلنت دندانی جهت ارائه به همکاران برگزار می‌شود.

اصفهانی زاده خاطر نشان کرد: از تمام متخصصین، دندانپزشکان عمومی و دانشجویان دعوت می‌کنیم با شرکت در این کنگره و استفاده از مطالب علمی آموزنده و کارگاه‌های عملی و جراحی‌های زنده‌ای که در این کنگره ارائه می‌شود با روش‌های درمانی صحیح و تکنیک‌های جدید متخصص بیماری‌های دهان و دندان مطرح کرد.

نظرات بینندگان