arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳

مطالعه‌ای جدید معمای خاستگاه و محل دفن کریستف کلمب را برای همیشه حل کرد

مطالعه علمی جدیدی که به تازگی انجام شده از معمای محل دفن این دریانورد ایتالیایی و کاشف قاره آمریکا که برخی او را جاده صاف کن استعمار و برده‌داری می‌دانند، پرده برداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: مطالعه علمی جدیدی که به تازگی انجام شده از معمای محل دفن این دریانورد ایتالیایی و کاشف قاره آمریکا که برخی او را جاده صاف کن استعمار و برده‌داری می‌دانند، پرده برداشته است.

نتایج این مطالعه در مستندی به نام «د‌ی‌ان‌ای کلمب: تبار واقعی» ساخته یک کارگردان اسپانیایی به تفصیل تشریح شده است.

آنچه در این مستند ارائه شده احتمالا به طور قطع و برای همیشه معمای چند صد ساله پیرامون تبار کریستف کلمب و محل نهایی دفن وی را حل کرده است.

مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه گرانادا و در پی انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای صورت گرفته که نشان می‌دهد بخشی از بقایای کریستف کلمب، دریانورد مشهور و کاشف قاره آمریکا، در کلیسای جامع شهر سویل دفن شده است.

با تجزیه و تحلیل و بررسی‌های به عمل آمده روی قطعات کوچک استخوان بقایای دفن شده و مقایسه آن‌ با دی‌ان‌ای نوادگان دریانورد کریستف کلمب، دانشمندان موفق شدند با «قطعیت کامل» تأیید کنند که محل نهایی دفن این دریانورد و کاوشگر مشهور، کشور اسپانیا است.

بدین ترتیب، این کشف به نوعی به بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های طولانی در خصوص محل آرامگاه کریستف کلمب پایان می‌دهد.

دکتر خوزه آنتونیو لورنته، متخصص و استاد پزشکی قانونی در دانشگاه گرانادا که محقق اصلی این پروژه مطالعاتی است، می‌گوید: «این کشف، نقطه عطفی در پژوهش‌های تاریخی است و به یک پرسش دیرینه پاسخ قطعی می‌دهد.»

وی می‌افزاید: «اکنون می توانیم با اطمینان کامل بگوییم که کریستف کلمب در کلیسای جامع سویا به خاک سپرده شده است.»

کریستف کلمب سال ۱۵۰۶ در وایادولید اسپانیا درگذشت. پیکر او پس از دفن در این شهر در طول سال‌ها چندین بار از مکانی به مکان دیگر جابه‌جا شد و در نهایت سال ۱۸۹۸ برای همیشه در سویل به خاک سپرده شد.

با این حال، یک تابوت سربی حاوی استخوان‌هایی که تصور می‌شد متعلق به کریستف کلمب باشد سال ۱۸۷۷ در جمهوری دومینیکن کشف شد و مسائل را پیچیده کرد.

جزئیات یافته‌های مطالعه جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه گرانادا قرار است روز شنبه ۱۲ اکتبر در قالب مستندی تحت عنوان «د‌ی‌ان‌ای کلمب: تبار واقعی» از کانال TVE تلویزیون دولتی اسپانیا پخش شود.

این مستند، به کارگردانی رجیز فرانسیسکو لوپز، بر اساس تحقیقات علمی و تاریخی ۲۰ ساله‌ای تحت هدایت خوزه آنتونیو لورنته، متخصص و استاد پزشکی قانونی دانشگاه گرانادا ساخته شده و همچنین پرده از تبار و اصل و نسب واقعی دریانورد مشهور ایتالیایی بر می‌دارد.

نظریه رایج این است که کریستف کلمب اهل جنوای ایتالیا بوده و در این شهر به دنیا آمده است. با این حال، کشورهای اروپایی دیگری از جمله پرتغال، ایرلند، سوئد و کرواسی نیز بنا به ادعاهایی اعلام کرده‌اند که زادگاه کریستف کلمب بوده‌اند.

نظرات بینندگان