arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

معاون نهاد رهبری در دانشگاه‌ها: شیوه نامه جدید انضباطی با آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مغایرت دارد / باید در وزارت علوم و بهداشت اصلاحاتی انجام شود

معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها از مغایرت و اختلاف شیوه نامه جدید انضباطی با آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: در همین راستا با وزارت علوم و بهداشت مکاتباتی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاهها از مغایرت و اختلاف شیوه نامه جدید انضباطی با آیین نامه شورای عالی انقلاب فر هنگی خبر داد و گفت: در همین راستا با وزارت علوم و بهداشت مکاتباتی شده است.
 
حجت الاسلام مهدی فاطمی پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها  با اشاره به شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان گفت: ما یک آئین‌نامه انضباطی دانشجویی داریم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
 
وی ادامه داد: شیوه‌نامه‌ای که وزارت‌خانه‌ها براساس آن می‌نویسند، شیوه‌نامه اجرای آن آئین‌نامه است و نمی‌تواند مخالف آئین‌نامه باشد، اگر موردی پیش بیاید که شیوه نامه وزارت خانه‌ها مخالفت با آئین نامه باشد، طبیعتاً شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام موضع می‌کند و دستگاه مورد نظر باید شیوه‌نامه را اصلاح کند.
 
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد ادامه داد: وزارت علوم و وزارت بهداشت به تازگی شیوه‌نامه ای را منتشر کرده اند که برخی موارد آن با آئین‌نامه تطابق ندارد، برهمین اساس ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه‌ای کرده‌اند و موارد مغیر با آئین‌نامه انضباطی را متذکر شدند.
 
وی افزود: از همین رو باید در وزارت علوم و بهداشت اصلاحاتی انجام شود. پیگیری‌هایی نیز در این زمینه در حال انجام است و با افرادی که متولی امر هستند صحبت شده‌است تا اصلاحات صورت گیرد.
 
حجت الاسلام فاطمی پور افزود: در خصوص برخورد و مواجهه با برخی اقدامات و فعالیت‌های دانشجویان ممکن است نگاه‌ها متفاوت باشد ولی به هر جهت، نگاه ما این است که تا جایی که می‌شود در صورتی که فردی در دوران دانشجویی خطایی مرتکب شد نحوه برخورد طوری باشد که اثر تربیتی روی آن داشته باشد و دانشجو متوجه اشتباه خود بشود، این نحوه مواجهه بهتر از این است که با فردی که تازه وارد اجتماع می‌شود در همان ابتدا اگر خطایی از وی سر زد، برخورد قضائی یا امنیتی شود.
 
وی ادامه داد: ما نگاهمان به آئین‌نامه انضباطی، آئین‌نامه‌ای است که با آن می‌شود جلوی تخلفات را در فضای دانشگاه گرفت و می‌تواند به جای برخوردهایی مانند جرم و برخورد قضائی، برخوردهای انضباطی کرد.
 
روز گذشته نیز علی خضریان نماینده تهران در نامه‌ای به حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خواستار ورود این کمیسیون به موضوع بازنگری در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان شد.
 
در بخشی از این نامه آمده است: ضمن آرزوی توفیق، احتراماً به استحضار می‌رساند وزرای محترم علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ اقدام به بازنگری شیوه نامه آئین نامه انضباطی دانشجویان نموده‌اند که این شیوه نامه به شماره ۱۸۵۴/۶۰۰/ د به دانشگاه‌های تابعه ابلاغ گردیده است.
 
جدای از اینکه تغییر شیوه نامه انضباطی مستلزم کار دقیق کارشناسی است و طبیعتاً امری زمان بر است؛ لذا تعجیل در تغییر شیوه نامه آن هم بدون آسیب شناسی شائبه اینکه این اقدام صرفاً با اهداف سیاسی صورت گرفته است که حتی در مواردی دارای غلط املائی است! بررسی شیوه نامه فوق نشان می‌دهد در مواردی این شیوه نامه با آئین نامه انضباطی دانشجویان که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب ۱۳۷۴/۶/۱۴ رسیده است، انطباق ندارد.
نظرات بینندگان