arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳

انفجار و حریق در جنگل‌های مازندران به بهانه ساخت فیلم / رئیس سازمان محیط زیست: مجوزی برای ایجاد انفجار در جنگل‌های هیرکانی صادر نشده

انتشار فیلمی از پشت صحنه یک پروژه فیلمسازی در جنگل‌های مازندران که در آن چند انفجار و تیراندازی مشاهده می‌شود واکنش دوستدران محیط زیست را به دنبال داشت و معاون رئیس‌جمهور نیز در صفحه شخصی خود خواستار هماهنگی با این سازمان برای صدور مجوزهای این قبیل پروژه‌ها شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ایرنا: انتشار فیلمی از پشت صحنه یک پروژه فیلمسازی در جنگل‌های مازندران که در آن چند انفجار و تیراندازی مشاهده می‌شود واکنش دوستدران محیط زیست را به دنبال داشت و معاون رئیس‌جمهور نیز در صفحه شخصی خود خواستار هماهنگی با این سازمان برای صدور مجوزهای این قبیل پروژه‌ها شد.
 
فیلمی از انفجارهای مربوط به تصویربرداری یک فیلم در جنگل‌های مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته منتشر شده که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌ها و کانال‌های مختلف در حال بازنشر است.
 
در این فیلم مشاهده می‌شود که یک گروه فیلمبرداری بدون توجه به ضوابط فعالیت در عرصه‌های طبیعی و محیط زیستی اقدام به ایجاد چند انفجار با صدای مهیب کرده است. اقدامی که صدای اعتراض دوستداران محیط زیست را در آورده و انتقاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را نیز به دنبال داشت.
 
دکتر شینا انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: «پس از انتشار ویدئوهایی درباره خسارت‌های یک گروه فیلمسازی به جنگل‌های هیرکانی، موضوع را از اداره کل مازندران جویا شدم. سازمان محیط زیست مجوزی صادر نکرده است. انتظار می‌رود سازمان منابع طبیعی هنگام صدور مجوز درباره پیامدهای انفجارها بر حیات وحش منطقه با سازمان مکاتبه کند.»
 
تصویربرداری بدون هماهنگی و مجوز حفاظت محیط زیست
 
بنا به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران مجوزی برای این پروژه فیلمبرداری صادر نشده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا این موضوع را تایید کرد و گفت: گروه تصویربرداری برای حضور در جنگل‌ و اجرای پروژه هماهنگی و مکاتبه‌ای با حفاظت محیط زیست نداشتند.
 
عطاءالله کاویان با بیان این‌که محل تصویربرداری جنگل‌های رویان است، اظهار کرد: طبق پیگیری‌های انجام شده گروه تصویربرداری در حاشیه پارک جنگلی شهرداری رویان مستقر شده بود. اما برای انجام تصویربرداری مجوزی از حفاظت محیط زیست دریافت نشد.
 
وی افزود: این گروه چندی پیش مکاتبه‌ای با اداره کل حفاظت محیط زیست داشت که مربوط به درخواست چند رأس گوزن و خوک برای تصویربرداری بود، اما با توجه به حساسیت موضوع و شرایط حیوانات در این فصل با نظر کارشناسان این درخواست رد شد. اما برای تصویربرداری و جزئیات آن و انجام انفجار و تیراندازی در جنگل رایزنی و مکاتبه‌ای نشد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: امروز همکاران ما در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور عازم محل تصویربرداری شدند تا میزان خسارت احتمالی و هر گونه تخریب در جنگل اعم از آسیب به درختان، بوته‌ها و خاک ثبت و گزارش شود و وضعیت انفجار و شدت صوت را هم بر اساس مشاهدات میدانی بررسی کنند.
 
کاویان با بیان این‌که هر گونه اقدام آسیب‌زا در عرصه‌های محیط زیستی و منابع طبیعی با توجه به وجود گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف ممنوع است و باید با نظر و مجوز محیط زیست انجام شود، تصریح کرد: ما با هر گونه فعالیت‌ که در راستای تخریب محیط زیست باشد و به تنوع زیستی گیاهی یا جانوری آسیب بزند طبق قانون مخالف هستیم و در رعایت و اجرای قانون با هیچ مجموعه‌ای تعارف نداریم. چون قانون استثنایی قائل نشده است.
 
وی افزود: همه اشخاص حقیقی و حقوقی چنانچه بخواهند فعالیتی در عرصه‌های طبیعی و محیط زیستی انجام دهند باید تقاضای خود را به حفاظت محیط زیست ارائه کنند تا با صدور مجوز نظارت لازم برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در چنین پروژه‌هایی انجام شود.
 
اقدام به انفجار در جنگل و ایجاد ستون آتش با ارتفاع بیش از پنج متر علاوه بر آسیب‌هایی که بر اثر حرارت ممکن است به خاک و گونه های گیاهی وارد کند، با موج انفجار و صدای مهیبی که به وجود می‌آورد برای گونه‌های جانوری نیز مزاحمت ایجاد می‌کند و باعث ایجاد رعب و وحشت در حیوانات می‌شود.
 
شهردار رویان: از جزئیات کار خبر نداشتیم
 
شهردار رویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این‌که هماهنگی‌های اولیه برای استقرار گروه فیلمسازی در پارک جنگلی شهرداری رویان انجام شده بود، گفت: ما طبق مقررات و ضوابط در پارک جنگلی شهرداری مستاجر اداره کل منابع طبیعی هستیم. اداره کل منابع طبیعی در جریان موضوع بود و طبق مجوزی که صادر شده بود برای استقرار گروه همکاری کردیم. اما اطلاعی از جزئیات سناریو و این‌که قرار است چنین اقداماتی انجام شود نداشتیم.
 
جعفر حسین‌زاده اظهار کرد: پیش از انتشار این تصاویر در فضای مجازی وقتی از موضوع باخبر شدم این اقدام را به مجموعه سفارش‌دهنده تولید فیلم اعلام کردم. این دوستان نیز مخالف چنین اقدامی بودند و تاکید کردند این اقدامات مورد تاییدشان نیست و تذکر جدی به عوامل تولید اثر دادند تا چنین اقدامی تکرار نشود.
 
وی خاطرنشان کرد: تصویربرداری این گروه در آن محدوده جنگلی به پایان رسید، اما به طور یقین دیگر چنین اتفاقی در جنگل‌های این منطقه تکرار نمی‌شود. زیرا همه ما دغدغه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را داریم و برای حفاظت از آن در کنار دوستداران محیط زیست ایستاده‌ایم.
 
جای خالی جلوه‌های ویژه
 
از نگاه بسیاری از کنش‌گران محیط زیست و حتی فعالان حوزه فیلمسازی، با توجه به امکان بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه، انجام چنین اقداماتی برای تصویربرداری در عرصه‌های حساس طبیعی مانند جنگل‌های شمال منطقی به نظر نمی‌رسد.
 
موضوعی که به نظر می‌رسد گروه تصویربرداری باید آن را با جدیت بیشتری مد نظر قرار می‌داد و از روش‌های نوین و مرسوم که در فیلمسازی ایران و جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد بهره می‌گرفت.
 
گروه‌های فیلمسازی مختلفی معمولا به صورت مستمر در طول سال در عرصه‌های طبیعی و محیط زیستی مازندران حضور می‌یابند که برخی از آن‌ها با این قبیل کم‌توجهی‌ها خساراتی را به محل تصویربرداری وارد می‌کنند.
 
با توجه به جذابیت‌های طبیعت مازندران برای تولید فیلم‌ و احتمال تکرار چنین مسائلی، بهترین راه پیشگیری از بروز این قبیل اتفاق‌ها بررسی جزئیات سکانس‌های مد نظر گروه فیلمسازی توسط دستگاه‌های صادرکننده مجوز و هماهنگی کامل با ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست است.
نظرات بینندگان