arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۷ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۷ شهریور ۱۴۰۳؛ از دفاع رئیس سازمان بورس از وام ۲.۷ میلیاردی‌اش تا نشستی در کاخ سفید برای کمک به دور زدن سانسور آنلاین در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

یک زن «آمریکایی- ترک» در کرانه باختری کشته شد
عایشه‌نور ازگی ایگی شهروند زن آمریکایی- ترک که در تظاهرات اعتراضی به گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری شرکت کرده بود، به‌دنبال شلیک به سرش جان خود را از دست داد. هرچند ارتش اسرائیل در مورد این تیراندازی ابرازنظر نکرده است اما گفته که در حال بررسی موضوع است. 

ادعای تأیید کرد ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه
 وال استریت ژورنال مدعی شد که آمریکا خطاب به متحدانش تأیید کرد که ایران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کرده است. 

هت تریک در پاریس
ورزشکاران ایران در نهمین روز بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس موفق به کسب ۳ مدال طلا شدند. نمایندگان ایران در رشته‌های پاراکانو، پارادوومیدانی، والیبال نشسته و پاراوزنه برداری سه مدال طلا گرفتند. تیم ملی والیبال نشسته، روح‌الله رستمی در پاراوزنه‌برداری و یاسین خسروی در پارادوومیدانی موفق به کسب مدال طلا شدند. 

دفاع رئیس سازمان بورس دولت رئیسی از وام ۲.۷ میلیاردی‌اش
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس دولت ابراهیم رئیسی در واکنش به وام ۲.۷ میلیاردی خود گفت: پرداخت تسهیلات در سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و بر اساس قوانین و مقررات بوده است. عشقی اظهار کرد: در سازمان به خاطر شرایط خاص و محدودیت‌های متعددی که برای کارکنان و مدیران وجود دارد، لازم است این تسهیلات پرداخت شود و شورای عالی بورس هم بر اساس همین این اقدام را انجام داده است.

طرح نور تا زمان اصلاح قانون اجرا می‌شود
یزدی‌خواه، نماینده مجلس درباره طرح نور گفت: هر عملی که دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهند اگر بر مبنای قانون مصوب مجلس باشد لازم‌الاجراست و کسی نمی‌تواند آن را متوقف کند مگر اینکه قانون را دوباره اصلاح کنند لذا اگر طرح نور مستند به مصوبات قانونی است ادامه پیدا می‌کند، اما اگر مستند نیست و برخورد با آن سلیقه‌ای است ممکن است ادامه آن متوقف شود و مسئولان مربوطه باید آن را پیگیری کند.  

توقف عرضه موقت بنزین در شمال
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: تعدادی از جایگاه‌ها به علت ماندن نفتکش‌ها در ترافیک، با توقف عرضه موقت بنزین مواجه شدند و تعطیلی برخی جایگاه‌ها در گیلان، تعطیلی ساعتی بوده و بلافاصله با رسیدن بنزین، این جایگاه‌ها به مدار بازگشتند.

برجام دنبال بازگشت به رویکرد قبل از انقلاب است
سردار مرادی، معاون نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح گفت: اکنون دشمن با ایجاد جنگ نرم به دنبال کم ارزش جلوه داده ارزش‌های ما بوده و در واقع بحث برجام و دیگر برنامه‌های که امروز توسط دشمنان ارائه می‌شود به دنبال خارج کردن کشور از چهارچوب نظام و بازگشت به رویکرد قبل از انقلاب است. 

نخستین واکنش دوروف پس از آزادی موقت
پاول دوروف، بنیان‌گذار شبکه پیام‌رسان «تلگرام»، که در فرانسه تحت بازجویی قرار دارد، روز جمعه ۱۶ شهریور گفت که مقامات فرانسوی باید به جای بازداشت او، از شرکت تلگرام شکایت می‌کردند. وی افزود: «اگر کشوری از یک سرویس اینترنتی ناراضی است، رویه مرسوم این است که اقدام قانونی را علیه آن آغاز کند» و اضافه کرد: «استفاده از قوانین مربوط به دوران قبل از گوشی‌های هوشمند برای متهم کردن یک مدیر عامل به جرایم ارتکابی توسط اشخاص ثالث در پلتفرمی که او مدیریت می‌کند، رویکردی نادرست است.» 

نشستی در کاخ سفید برای کمک به دور زدن سانسور آنلاین در ایران
خبرگزاری رویترز از نشستی در کاخ سفید برای متقاعد کردن شرکت‌های بزرگ فناوری به ارائه ابزار‌هایی برای فرار از سانسور اینترنت در کشور‌هایی مانند ایران و روسیه خبر داده است. بنابر این گزارش، پیشنهاد مطرح شده در این نشست ارائه پهنای باند بیشتر به ابزار‌های فرار از سانسور اینترنتی بود که از سوی دولت آمریکا تامین مالی شده است. 

۲۶ شهریور؛ اولین نشست خبری پزشکیان
اولین نشست خبری رئیس جمهور مسعود پزشکیان روز دوشنبه - ۲۶ شهریور  ۱۴۰۳ - با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. 

وزیر کشور: در اسرع وقت اتباع غیرمجاز را طرد می‌کنیم
وزیر کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه کشور توان پذیرش این همه مسافر و میهمان را ندارد، افزود: حتی یک خانه هم گنجایشی برای پذیرش میهمان دارد و بیش از ظرفیت آن، هم صاحب‌خانه و هم میهمان را آزرده می‌کند بنابراین در اسرع وقت اتباع غیرمجاز را طرد می‌کنیم زیرا وجود اتباع غیرمجاز باعث شده علاوه بر ایجاد مشکلات، فرصت‌های شغلی زیادی هم توسط این افراد گرفته شود .

علم الهدی: رئیس جمهور لایحه حجاب را ابلاغ کند
علم الهدی، امام جمعه مشهد گفت: خوشبختانه لایحه عفاف و حجاب با تصویب مجلس مصوبه شد و شورای نگهبان هم تصویب کرد و قطعی شد و بعد از ابلاغ مصوبه مجلس به دولت رئیس‌جمهور باید آن را ابلاغ کند و هر چه زودتر برای اجرا آن را ابلاغ کند و در ابلاغ این مصوبه نباید کوتاهی شود. وی افزود: اشاعه فحشاء و فساد نباید برای مسئولان بی‌اهمیت باشد، دولت باید بداند آن چیزی که مانع انقلاب است، مانع دولت هم هست و آن مبارزه با دین خدا و اسلام و توسعه فسق و فساد و فحشاء است، چون محور انقلاب را تحت تأثیر قرار خواهد داد.   

۱۲ تبعه افغان قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند
 طبق اعلام سپاه شهرستان پارسیان طی گشت‌زنی در شهرستان پارسیان و عملیات مشترک توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در مجموعه اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران، اتباع افاغنه که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان در این شهرستان را داشتند حسب دستور مقام قضائی شهرستان طی عملیاتی غافلگیرانه به دام مأموران سپاه پارسیان افتادند و با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت فراجا جهت سیر مراحل قضائی تحویل مراجع قضائی شهرستان شدند. در این رابطه تعداد ۱۲ نفر تبعه افاغنه که با تهدید چاقو قصد آزار و اذیت و ربایش نوجوانان را داشتند به مرجع قضائی تحویل داده شدند. 

خواب ها در ارتباط با زنگزور تعبیر نخواهد شد
مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان در مصاحبه‌ای که انجام داده گفت: موضع ما درباره رفع انسداد کاملا مشخص است؛ مخالف رفع انسداد نیستیم، اما تمام رفع انسداد‌ها باید تحت حاکمیت سرزمینی و ملی ارمنستان باشد. وی افزود: خواب‌ها و رویا‌ها در ارتباط با موضوعات مختلفی مثل زنگزور تعبیر نخواهد شد. 

نظرات بینندگان