arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۷ شهریور ۱۳۸۰

خاطرات هاشمی رفسنجانی: ساعت هفت صبح، براى افتتاح كنگره بزرگداشت هشتمين سالگرد دكتر [محمدجواد] باهنر، از فرودگاه تهران به سوى‌كرمان پرواز‌كرديم. عفت و فاطى همراه بودند. با استقبال مسئولان استان در فرودگاه و مصاحبه كوتاه، به محل‌كنگره در مصلاى كرمان رفتيم. تا ساعت دوازده ماندم و پس از سخنرانى  طولانى كه مستقيماً و به صورت زنده از صداوسيما پخش مى‌شد، به محل منزل مسكونى شهيد باهنر در محله شهر رفتيم. آن را بازسازى كرده‌اند و به صورت [خانه] موزه آثار شهيد باهنر درآورده‌اند؛ افتتاح شد و از آثار بازديد كرديم. مصاحبه‌كوتاهى نمودم.  150 ميليون تومان هزينه شده است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۷ شهریور ۱۳۸۰: ساعت هفت صبح، براى افتتاح كنگره بزرگداشت هشتمين سالگرد دكتر [محمدجواد] باهنر، از فرودگاه تهران به سوى‌كرمان پرواز‌كرديم. عفت و فاطى همراه بودند. با استقبال مسئولان استان در فرودگاه و مصاحبه كوتاه، به محل‌كنگره در مصلاى كرمان رفتيم. تا ساعت دوازده ماندم و پس از سخنرانى  طولانى كه مستقيماً و به صورت زنده از صداوسيما پخش مى‌شد، به محل منزل مسكونى شهيد باهنر در محله شهر رفتيم. آن را بازسازى كرده‌اند و به صورت [خانه] موزه آثار شهيد باهنر درآورده‌اند؛ افتتاح شد و از آثار بازديد كرديم. مصاحبه‌كوتاهى نمودم.  150 ميليون تومان هزينه شده است. 
 
به میهمانخانه استاندارى رفتيم. معمولاً در سفرها، اينجا اقامت مى‌كرديم. پس از ناهار و استراحت و ديدن گزارش‌ها، براى افتتاح مجموعه فرهنگى شهيد باهنر، جنب مصلا و موزه دفاع مقدس، با كتابخانه و مركز آموزش قرآن رفتيم. دو هزار و 500 مترمربع افتتاح شد و پس از استماع گزارش توسط مهندس هاشمى[ثمره] و دكتر ناصر [باهنر] - خواهرزاده و فرزند شهيد باهنر- صحبت كوتاهى‌كردم.  سپس با استاندار و آقاى حسين مرعشى، [نماینده کرمان]، بازديد عبورى از طرح هفت باغ و هفت آسمان ، در مسير كرمان به ماهان كرديم. اتوبان آن ساخته شده و ادامه دارد.  
 
به سوى رفسنجان حركت‌كرديم. بعد از باغين، به نيروگاه بزرگ كرمان رفتيم. آقاى مهندس [مهدی] پازوكى، معاون وزير [نیرو]، در جمع مديران گزارش داد. من هم تشويق‌شان كردم. از نيروگاه بازديدكرديم؛ دو واحد آن تكميل شده كه در مدار است و شش واحد ديگر در حال ساخت است و بناست در نهايت به صورت سيكل تركيبى درآيد. از ايتاليا گرفته‌ايم. وامى هم بانك اسلامى داده، ولى قسمت اعظم اعتبار را ايتاليا داده است.  
 
مغرب به سوى رفسنجان حركت‌كرديم. ساعت نُه شب رسيديم. يكسره به مجموعه فرهنگى ورزشي، خدماتي رفسنجان و مركز اسناد،كتابخانه و موزه ریيس‌جمهور رفتيم. جمعيت زيادى بودند. از ديدن مردم خوشحال شدم. از تأسيس اين مركز تشكركردند. بعد از نماز، از بخش‌هاى مختلف موزه بازديدكردم.
 
با چيدن اكثر هداياى زمان رياست‌جمهورى و رياست مجلس و آثار ديگر فرهنگى و نمونه‌هايى از دفاع [و شهدای رفسنجان] و سازندگى و تاريخ معاصر [و رفسنجان‌شناسی]، موزه جالبى شده است. از بخش تجارى و ورزشى [و پارک و دریاچه] هم بازديدكردم.  
 
سپس از مسجد جديد حاج‌شريف بازديد كردم. شام به منزل آشيخ محمد[هاشمیان] رفتيم. بستگان جمع بودند و تا ديروقت به‌گفت‌وگو و ديدني‌گذشت. شب، روي پشت‌بام خوابيدم. شب‌هاى مناطق كويرى مطبوع است.
نظرات بینندگان