arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

اوکراین مدعی شد: ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را در منطقه کورسک تصرف کردیم

یک فرمانده ارشد اوکراینی مدعی شد که نیروهای ارتش این کشور موفق شده‌اند حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را در منطقه کورسک، تحت کنترل خود درآورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: یک فرمانده ارشد اوکراینی مدعی شد که نیروهای ارتش این کشور موفق شده‌اند حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را در منطقه کورسک، تحت کنترل خود درآورند.

این ادعا در پی حمله سه‌شنبه گذشته ارتش اوکراین به منطقه مرزی کورسک روسیه صورت می‌گیرد که از آن به عنوان بزرگترین عملیات نفوذ نیروهای اوکراینی به خاک روسیه از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین نام برده می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برغم سکوت اولیه مقامات اوکراینی در روزهای نخست این عملیات، سرانجام نفوذ نیروهای ارتش کشورش به خاک روسیه را تأیید کرد و یادآور شد که حملات فرامرزی متعددی پیش‌تر توسط نظامیان روس از منطقه کورسک علیه اوکراین صورت گرفته است.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با مقامات دفاعی و امنیتی این کشور تاکید کرد که پاسخی سخت در انتظار کی‌یف خواهد بود و در عین حال وعده داد که در اسرع وقت نظامیان اوکراینی را خاک کشورش بیرون کند.

رئیس جمهوری روسیه در این خصوص تصریح کرد: «البته، این برعهده وزارت دفاع است که دشمن را خاک سرزمین‌مان بیرون کند و به همراه نیروهای مرزبانی پوشش مطمئنی برای مرزها رقم بزند.»

وی همچنین اوکراین را به ارتکاب «جنایت جنگی» متهم کرد و گفت که دشمن در حال انجام «حملات بی‌هدف به غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی و تأسیسات هسته‌ای» است.

مسکو روز دوشنبه مدعی شد که جلوی پیش‌روی نیروهای اوکراینی را در ۳۰ کیلومتری مرز این کشور در منطقه کورسک واقع در داخل خاک روسیه گرفته و به ارتش اوکراین ضرباتی وارد کرده است.

یک مقام ارشد اوکراینی پیش‌تر هدف از این عملیات را کشاندن جنگ به داخل خاک روسیه و تضعیف نیروهای مسکو از طریق پراکنده کردن آن‌ها عنوان کرده بود.

الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین در همین راستا مدعی شد که نظامیان کشورش حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه در منطقه کورسک را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی نخستین بار شنبه شب گذشته طی پیام شبانگاهی مرسوم خود حمله ارتش اوکراین به منطقه کورسک روسیه را تایید کرد و از این عملیات به عنوان اقدامی نظامی برای «کشاندن جنگ به قلمرو مهاجم» یاد کرد.

آقای زلنسکی همچنین تصریح کرد که قرار است طرحی بشردوستانه را برای منطقه‌ تحت کنترل درآمده در خاک روسیه که حدود ۷۶۰۰۰ نفر از ساکنان آن از آغاز درگیری‌ها تخلیه شده‌اند، تدارک ببیند.

به نظر می رسد عملیات نفوذ اخیر ارتش اوکراین به شدت مسکو را غافلگیر کرده است، زیرا رهبران نظامی روسیه در تلاش برای مهار پیش‌روی نیروهای اوکراینی هستند.

اهداف دقیق این عملیات که بزرگترین حمله برون مرزی یرهای ارتش اوکراین پس از آغاز تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ به شمار می‌رود هنوز توسط مقامات اوکراینی به طور دقیق مشخص و اعلام نشده است.

این در حالیست که به گفته کارشناسان نظامی، این عملیات احتمالا با هدف درگیر کردن نیروهای ذخیره روسیه و دور کردن آنها از نبردهای جاری در منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین انجام شده و ممکن است موقعیت کی‌یف را در مذاکرات آتی با روسیه تقویت کند.

در پی انجام این عملیات از سوی ارتش اوکراین، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه کی‌یف را به ایجاد «رعب و ترس در میان جمعیت صلح‌طلب» کشورش متهم کرد.

به گفته مسئولان محلی در منطقه کورسک روسیه، از آغاز درگیری‌ها تاکنون ده‌ها هزار نفر از ساکنان این منطقه تخلیه شده‌اند.

از سوی دیگر، بنا به گزارش فرانس‌پرس گروهی از داوطلبان در مسکو و مناطق اطراف آن از هم‌اکنون اقدام به جمع‌آوری کمک‌های انسانی برای آوارگان درگیری‌های منطقه کورسک کرده‌اند.

نظرات بینندگان