arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۳ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

اختتامیه المپیک پاریس ۲۰۲۴؛ بیش از ۲۰۰ کشور برای کسب ۳۲۹ مدال رقابت کردند

رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پس از حدود دو هفته به پایان رسید و مراسم اختتامیه آن در ورزشگاه استاد دو فرانس آغاز شده است. در مسابقات المپیک امسال، ورزشکاران از بیش از ۲۰۰ کشور جهان برای بردن ۳۲۹ مدال در ۳۲ رشته ورزشی به رقابت پرداختند. ورزشکاران ایران در آخرین روز در میدان مسابقه بودند و دستشان از مدال هم کوتاه نماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پس از حدود دو هفته به پایان رسید و مراسم اختتامیه آن در ورزشگاه استاد دو فرانس آغاز شده است. در مسابقات المپیک امسال، ورزشکاران از بیش از ۲۰۰ کشور جهان برای بردن ۳۲۹ مدال در ۳۲ رشته ورزشی به رقابت پرداختند.
 
ورزشکاران ایران در آخرین روز در میدان مسابقه بودند و دستشان از مدال هم کوتاه نماند.
 
سهم ایران در روز آخر مسابقات دو مدال در کشتی بود. امیرعلی آذرپیرا با پیروزی در دیدار رده‌بندی وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد به مدال برنز المپیک ۲۰۲۴ پاریس دست یافت.
 
رحمان عموزاد نیز یک مدال نقره گرفت. این چهارمین نقره کشتی آزاد و ششمین مدال نقره کاروان ایران در المپیک پاریس بود. عموزاد در فینال وزن ۶۵ کیلوگرم مقابل کیوکا کوتارو از ژاپن قرار گرفت و با نتیجه ۳-۱۰ از او شکست خورد.
 
ایران با مجموع ۱۲ مدال (۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز) پایین‌تر از برزیل و بالاتر از اوکراین در رتبه بیست و یکم جدول مدال‌ها قرار گرفت. به این ترتیب ایران جایگاه خود را نسبت به المپیک قبلی شش رتبه ارتقا داد. این کشور در المپیک توکیو با ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در جایگاه بیست و هفتم قرار گرفته بود.
 
این رتبه البته هنوز فاصله زیادی با عملکرد درخشان در المپیک ۲۰۱۲ لندن دارد؛ جایی که ایران با کسب ۷ طلا، ۵ نقره و یک برنز در جایگاه دوازدهم جدول مدال‌ها قرار گرفت.
 
افغانستان در این مسابقات نتوانست مدالی بگیرد، اما تاجیکستان با کسب سه مدال برنز در رتبه ۷۹ جدول مدال‌ها قرار گرفت.
 
در یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های روز آخر سیفان حسن از هلند توانست با عمکردی درخشان در پایان مسابقه، قهرمان ماراتن زنان شود و رکوردی جدید را برای المپیک ثبت کند: ۲:۲۲:۵۵. او دو روز قبل از این مدال برنز ۱۰ هزار متر و شش روز قبل همین مدال را در ۵ هزار متر گرفته بود.
 
حسن البته ابتدا در رقابت‌های ۱۵۰۰ متر هم ثبت‌نام کرده بود، اما بعد به این نتیجه رسید که رقابت در سه ماده کافی است.
 
دیگر دیدار حساس امروز در فینال بسکتبال زنان بود که تکرار دیدار دیروز بخش مردان بود. دیروز در دیداری فوق‌العاده جذاب، تیم بسکتبال مردان آمریکا که با کمک فوق ستاره‌های نامدارش مانند لبرون جیمز و استفن کری ۸۷-۹۸ میزبان را شکست داد.
 
آنچه اما رقابت زنان را حساس‌تر می‌کرد، جدال نزدیک آمریکا و چین در جدول مدال‌ها بود. آمریکا در صورت قهرمانی در این مسابقات صاحب چهلمین مدال طلای خودش می‌شد و با توجه به تعداد بیشتر نقره‌هایش (۴۴ مدال نقره مقابل ۲۷ مدال چین) به صدر جدول رده‌بندی مدال‌ها می‌رسید.
 
ماموریتی که بسکتبالیست‌های زن آمریکایی با یک رقابت بسیار نزدیک موفق به انجامش شدند و با پیروزی ۶۶-۶۷ مقابل فرانسه هم نمایش مردان را تکرار کردند و هم کشورشان با به صدر رده‌بندی جدول مدال‌ها رساندند.
 
در والیبال اما خبری از خوشحالی برای زنان آمریکا نبود. امروز تیم ملی ایتالیا با هدایت خولیو ولاسکو، سرمربی اسبق تیم ملی ایران، در فینال این تیم را سه بر صفر شکست داد و قهرمان شد.
نظرات بینندگان