arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

شیائومی اسپرت با سه موتور و سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت رونمایی شد

مدل اسپرت شیائومی که بیش از ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو دارد، اتحاد سه خودروساز ژاپنی برای تولید محصولات الکتریکی و هیبرید، تغییر روش نامگذاری محصولات آئودی و جزییاتی تازه از محصولات جدید بنز.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: مدل اسپرت شیائومی که بیش از ۱۵۰۰ اسب بخار نیرو دارد، اتحاد سه خودروساز ژاپنی برای تولید محصولات الکتریکی و هیبرید، تغییر روش نامگذاری محصولات آئودی و جزییاتی تازه از محصولات جدید بنز.

شیائومی مدل اسپرتی از تنها ماشین الکتریکی‌اش، SU7 رونمایی کرد. این ماشین فعلا در مرحله آزمایش است، اما لی جون، مدیر شیائومی اعلام کرده آن را سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد.

SU7 اسپرت با نام اولترا به بازار عرضه خواهد شد. ماشین سه موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۱۵۴۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. حداکثر سرعت SU7 اولترا بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۱.۹۷ ثانیه است. شیائومی می‌گوید سرعت ماشین در کمتر از شش ثانیه از صفر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

 

بدنه ماشین کاملا از فیبر کربن ساخته شده و برای همین وزنش ۱۹۰۰ کیلوگرم است که بیش از ۵۰۰ کیلوگرم از مدل معمولی SU7 سبک‌تر است.

شیائومی قصد دارد دو ماه دیگر با این ماشین رکورد سرعت ماشین‌های چهار در را در پیست نوربرگ‌رینگ آلمان بشکند. خودروسازان از این پیست برای آزمایش ماشین‌های اسپرت استفاده می‌کنند و کسب رکورد در آنجا اعتبار زیادی دارد.

 

رکورد کنونی ماشین‌های چهار در پیست نوربرگ‌رینگ در اختیار پورشه تایکان جی‌تی توربو است که توانسته پیست را در هفت دقیقه و هفت ثانیه و ۵۵ صدم ثانیه طی کند.

شیائومی که به خاطر تلفن‌های همراه و لوازم خانگی‌اش در جهان مشهور است، در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت ماشین الکتریکی تولید کند. این ماشین چند ماه پیش به بازار چین عرضه شد و فروش خوبی دارد. قیمت ارزان‌ترین مدل SU7 کمتر از ۳۰ هزار دلار است.

 

اتحاد ژاپنی‌ها

نیسان و هوندا اعلام کردند برای ساخت نرم‌افزار و فن‌آوری نسل بعدی محصولاتشان با یکدیگر همکاری خواهند کرد. این دو شرکت همچنین یک تفاهم‌نامه هم با میتسوبیشی امضا کردند تا در ساخت ماشین‌های الکتریکی با این شرکت همکاری کنند.

اتحاد هوندا، نیسان و میتسوبیشی پاسخی به چالش‌های این سه شرکت در بازارهای جهانی است. توشی‌هیرو میبه، مدیر هوندا در نشست خبری مشترک با مدیر نیسان گفت: «دوره‌ای که در آن هستیم را نمی‌توان دوره صلح دانست، بلکه دوره‌ای غیرقابل پیش‌بینی است. اگر راه گذشته را ادامه دهیم، نمی‌توانیم در سطح جهانی رقابت کنیم. بنابراین، همکاری بین این سه شرکت یک سلاح قوی برای رقابت در فضای کنونی است.»

با الکتریکی شدن ماشین‌ها، موفقیت خودروسازان بیش از گذشته به کیفیت نرم‌افزاری بستگی دارد که بخش‌های مختلف ماشین را مدیریت می‌کند. این دوره از خودروسازی دوره «ماشین‌های نرم‌افزار-محور» نامیده شده است. ساخت این نرم‌افزارها زمان، سرمایه و تخصص زیادی می‌خواهد و برای خودروسازان قدیمی عرصه‌ای کاملا تازه‌ است.

همزمان خودروسازان نوپا مانند تسلا و BYD توانسته‌اند با پیشرفت در ساخت نرم‌افزار، چالشی جدی برای خودروسازان قدیمی ایجاد کنند.

خودروسازان ژاپنی در ساخت ماشین‌های نرم‌افزار-محور از رقیبان خود عقب هستند. همکاری هوندا، میتسوبیشی و نیسان به آنها کمک می‌کند تا نرم‌افزار و فن‌آوری‌های مورد نیاز خود را سریع‌تر و ارزان‌تر تولید کنند.

دولت ژاپن از خودروسازان این کشور خواسته تا سال ۲۰۳۰ سهم‌شان از بازار ماشین‌های نرم‌افزار-محور را در جهان به سی درصد افزایش دهند. به این ترتیب خودروسازان ژاپنی باید در سال ۲۰۳۰ حدود دوازده میلیون دستگاه ماشین نرم‌افزار-محور بفروشند.

دلیل دیگری که هوندا، نیسان و میتسوبیشی را به یکدیگر نزدیک کرده، عملکرد این شرکت‌ها در چین و آمریکا است.

چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است و هوندا و نیسان در رقابتی سخت با کارخانه‌های چینی در حال عقب‌نشینی در این بازار هستند. فشار رقابت باعث شد میتسوبیشی سال گذشته ناچار شود بازار چین را ترک کند. نداشتن مدل‌های الکتریکی از دلایل اصلی گرفتاری این خودروسازان در بازار چین است.

نیسان در آمریکا هم وضع خوبی ندارند. محصولات این شرکت بی‌مشتری مانده و سودش در سه ماه دوم سال جاری میلادی در آمریکا ۹۹ درصد کاهش یافته است.

هوندا هم که به تازگی همکاری‌اش با جنرال‌موتورز را در ساخت ماشین‌های الکتریکی متوقف کرده، می‌خواهد با استفاده از سرمایه و تخصص نیسان و میتسوبیشی توسعه ماشین‌های الکتریکی و هیبرید را با هزینه‌ای کمتر انجام دهد.

میتسوبیشی، نیسان و هوندا در مجموع هشت میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید می‌کنند

هوندا و نیسان اعلام کرده‌اند که علاوه بر ساخت نرم‌افزار و فن‌آوری، تلاش خواهند کرد محصولاتشان در آینده در بازارهای جهانی مکمل هم باشد. دو کارخانه همچنین احتمال خرید سهام یکدیگر را در آینده رد نکردند که می‌تواند قدمی بزرگ در ادغام دو کارخانه باشد.

اتحاد سه خودروساز ژاپنی در حالی است که این شرکت‌ها روابط و همکاری‌هایی با خودروسازان دیگر هم دارند. نیسان ۳۴ درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد و همراه با این کارخانه در ائتلافی با رنو است. هوندا هم با سونی در حال ساخت یک خودروی الکتریکی است.

روش جدید نامگذاری آئودی

آئودی نسل جدید مدل A6 را با قوای محرکه الکتریکی به بازار عرضه می‌کند. این خودروساز آلمانی هفته گذشته مدل‌های استیشن و سدان این مدل را رونمایی کرد. A6 جدید با بنز EQE و ب‌ام‌و i5 الکتریکی رقابت می‌کند و فروش آن از پاییز امسال آغاز خواهد شد.

A6 با هر بار شارژ می‌تواند حداکثر تا ۷۵۶ کیلومتر حرکت کند. قدرت قوی‌ترین مدل ۵۴۳ اسب بخار، حداکثر سرعتش ۲۴۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش کمتر از چهار ثانیه است.

قیمت پایه A6 هفتاد و پنج هزار و ششصد یورو (۸۲ هزار و ۵۰۰ دلار) است. گران‌ترین مدل در این سری، استیشن اسپرت با قیمت پایه ۱۰۱ هزار و ۱۵۰ یورو (۱۱۰ هزار دلار) است.

آئودی اعلام کرده که فروش نسل کنونی مدل A6 که موتور بنزینی و دیزل دارد را در کنار مدل الکتریکی ادامه خواهد داد، اما نام این مدل را به A7 تغییر می‌دهد. تغییر نام A6 به A7 بخشی از روش جدید آئودی برای نامگذاری مدل‌هایش است.

آئودی تاکنون مدل‌هایش را با ترکیبی از حروف A برای مدل‌های سدان و Q برای مدل‌های شاسی‌بلند و یک عدد نامگذاری می‌کرد. عدد در این نامگذاری بیانگر اندازه ماشین بود.

اما آئودی تصمیم گرفته که از این به بعد مدل‌های الکتریکی‌اش را با اعداد زوج و مدل‌های بنزینی، دیزل و هیبریدی را با اعداد فرد نامگذاری کند. مدل‌های شاسی‌بلند همچنان با حرف Q، مدل‌های سدان با حرف A و مدل‌های اسپرت با حرف S نامگذاری می‌شوند.

همزمان، خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی اختصاصی از تغییر بزرگ دیگری در آئودی خبر داد. این خبرگزاری می‌گوید آئودی آرم چهار حلقه‌ای خود را از محصولاتی که قرار است در چین تولید کند حذف کرده است.

آئودی قرار است با همکاری کارخانه چینی SAIC تا پایان دهه جاری میلادی ۹ مدل الکتریکی تولید کند. پلتفرم این خودروها با همکاری کارخانه SAIC ساخته شده و اولین مدل قرار است پاییز امسال رونمایی شود.

معلوم نیست این ماشین‌ها بدون لوگوی آئودی با چه نامی به بازار عرضه می‌شوند. آئودی به گزارش خبرگزاری رویترز واکنش نشان نداده، اما SAIC به این خبرگزاری گفته که مدل‌هایی که دو کارخانه با هم می‌سازند تمام مشخصه‌های یک آئودی را خواهند داشت.

خبرگزاری رویترز احتمال داده دلیل این تصمیم سهم بالای شریک چینی در طراحی این مدل‌ها و کاهش استقبال از ماشین‌های خارجی در چین باشد.

بنز‌های الکتریکی جدید

مرسدس-بنز دو سال دیگر یک مدل کاملا الکتریکی از کلاس C به بازار عرضه خواهد کرد. اولا کالینوس، مدیر کارخانه هفته گذشته در نشستی خبری تایید کرد که این سدان الکتریکی همراه با نسل جدید شاسی‌بلند الکتریکی GLC به بازار خواهد آمد و از نسل کنونی لوکس‌تر خواهد بود.

محصولات بنز با استراتژی جدید کارخانه لوکس‌تر و گران‌تر شده‌اند. در تقسیم‌بندی جدید، کلاس C، کلاس E و کلاس CLE در زیرمجموعه‌ای به نام «هسته مرکزی لوکس» کارخانه قرار گرفته‌اند.

بنز همزمان قصد دارد قیمت نسل جدید ماشین‌های ارزان‌ترش را هم تا حد زیادی گران کند. آقای کالینوس گفت که اولین مدل از سری جدید ماشین‌های ارزان به نام CLA در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد شد. در این سری علاوه بر CLA، یک مدل استیشن و دو شاسی‌بلند کوچک قرار دارد.

بنز همچنین اعلام کرد برای افزایش سود تلاش می‌کند تا سهم ماشین‌های بسیار لوکس و اسپرتش مانند شاسی‌بلند کلاس G را تا ۶۰ درصد افزایش دهد.

آقای کالینوس گفت که بنز همزمان با گسترش ماشین‌های الکتریکی، به تولید مدل‌های بنزینی و هیبرید ادامه خواهد داد.

فروش ماشین‌های الکتریکی بنز در شش ماه اول سال جاری میلادی با ۱۷ درصد کاهش ۹۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه بود. کل فروش بنز در شش ماه اول سال ۹۶۰ هزار دستگاه بود.

آقای کالینوس در واکنش به کاهش تقاضا برای ماشین‌های الکتریکی گفت: «باید قبول کنیم پیش‌بینی سرعت انتقال [از ماشین‌های بنزینی به الکتریکی] تقریبا غیرممکن است». او اضافه کرد که بنز از معدود کارخانه‌هایی است که می‌تواند تا دهه آینده به سرعت به تغییر سلیقه بازار واکنش نشان دهد.

نظرات بینندگان