arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
قدرت امام وردی، اقتصاددان در گفت‌وگو «انتخاب»:

ترامپ یک چهره اهل معامله و توافق است؛ مذاکره با او می‌تواند تورم انتظاری را کاهش دهد / اگر بتوانیم رابطه مناسبی با همسایه‌ها و اروپا نیز برقرار کنیم، انتظارات تورمی تا حدی سست می‌شود

قدرت امام وردی، اقتصاددان، درباره تورم انتظاری ناشی از رئیس جمهورشدن ترامپ گفت: تورم انتظاری، همان طور که از اسم آن مشخص است، براساس انتظارات پیش‌رو جامعه شکل می‌گیرد. طبیعی است که با آمدن ترامپ انتظارات منفی در بازار شکل میگیرد و به افزایش قیمت‌های پیش از موعد دامن می‌زند. افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت زودهنگام می‌شود. اما این طرف قضیه خوشبتخانه یک دولت میانه‌رو داریم که معتقد به مذاکره و دیپلماسی اقتصادی است. دولت پزشکیان اثر مثبتی بر روند تورم خواهد کذاشت. ترامپ یک چهره اهل معامله و توافق است. او با رهبر کره شمالی هم مذاکره کرد تا مشکل آنجا را هم حل کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خطر پیروزی ترامپ برخی را نگران کرده اما این صحنه یک روی مثبت هم دارد و آن پیروزی یک دولت میانه‌رو در ایران است. دولت پزشکیان با کنترل بازار، ایجاد فضای بیشتر برای بخش خصوصی و شروع مذاکرات، می‌تواند آثار تورم انتظاری تحولات آمریکا را به آسانی خنثی کند.
 
قدرت امام وردی، اقتصاددان، درباره تورم انتظاری ناشی از رئیس جمهورشدن ترامپ، به «انتخاب» گفت: تورم انتظاری،همان طور که از اسم آن مشخص است، براساس انتظارات پیش‌رو جامعه شکل می‌گیرد.طبیعی است که با آمدن ترامپ انتظارات منفی در بازار شکل میگیرد و به افزایش قیمت‌های پیش از موعد دامن می‌زند. افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت زودهنگام می‌شود. اما این طرف قضیه خوشبتخانه یک دولت میانه‌رو داریم که معتقد به مذاکره و دیپلماسی اقتصادی است. دولت پزشکیان اثر مثبتی بر روند تورم خواهد کذاشت. ترامپ یک چهره اهل معامله و توافق است. او با رهبر کره شمالی هم مذاکره کرد تا مشکل آنجا را هم حل کند. اگر این طرف انعطافی نشان دهند تا با ترامپ گفتگو کنند؛ روی کار آمدن ترامپ به عنوان یک سرمایه دار اهل معامله و روی کار آمدن یک دولت میانه‌رو،میتواند تورم انتظاری را کاهش دهد.
 
وی در ادامه درباره راهکار‌های دولت برای جلوگیری از شوک‌های اقتصادی ناشی از تحولات آمریکا بیان کرد: انتظاراتی که در جامعه شکل می‌گیرد، ناشی از اثر تحریم‌ها و شوک های خارج است. اگر بتوانیم رابطه مناسبی با همسایه‌ها و اروپا برقرار کنیم،انتظارات تورمی تا حدی سست می‌شود. تغییراتی که در داخل بازارها نیز رخ می‌دهد بر این موضوع موثر است. آقای پزشکیان مدعی اتحاد و کار کارشناسی است، این دو عامل می‌تواند یک شرایط آرام ایجاد کند که نوسانات کاهش یابد. اعمال سیاست‌های مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد می‌تواند جلو تورم را بگیرد. تک نرخی کردن ارز نیز می‌تواند به شفافیت اقتصاد و جلوگیری از رانت کمک کند. اگرچه شاید این موضوع شوک های نسبی داشته باشد اما در درازمدت به نفع مردم است. مخالفین این ایده حتما سودی از چند نرخی شدن دارند.
 
امام وردی درباره لزوم کاهش دخالت دولت در اقتصاد گفت: وعده‌های دولت چهاردهم در اقتصاد گویای اجتناب دولت در قیمت‌گذاری است. تک نرخی کردن ارز، سیگنال مثبتی است که نوید یک اقتصاد آرام و شفاف در دولت پزشکیان را می‌دهد. وقتی دخالت دولت را نداشته باشیم، مقداری از تنش‌های بازار حل می‌شود. بزرگترین مشکل اقتصادخود دولت است و اگر طبق شعارهای پژشکیان عمل شود، اتفاقاتی مثل‌روی کار آمدن ترامپ اثر منفی برجای نخواهد گذاشت.
نظرات بینندگان