arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

تاکید چین بر ایجاد شرایط گفت‌وگوی مستقیم روسیه و اوکراین

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، دوشنبه، ۱۸ تیر در دیدار با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در پکن، خواستار «ایجاد شرایط» برای اجرای «گفت‌وگوی مستقیم» کی‌یف و مسکو به منظور پایان دادن به جنگ در اوکراین شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، دوشنبه، ۱۸ تیر در دیدار با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، در پکن، خواستار «ایجاد شرایط» برای اجرای «گفت‌وگوی مستقیم» کی‌یف و مسکو به منظور پایان دادن به جنگ در اوکراین شد.

سفر اعلام نشده اوربان به پکن پس از سفر روز جمعه او به مسکو است که در جریان آن، موضوع جنگ در اوکراین را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در میان گذاشت.

مواضع اوربان که کشورش، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه بر عهده دارد، نارضایتی شرکای اروپایی این کشور را برانگیخت که با اعلام حمایت تزلزل ناپذیر از کی‌یف را از زمان آغاز جنگ در اوکراین، پل‌های ارتباطی خود را با روسیه قطع کرده‌اند.

اوربان تنها رهبر اروپایی است که روابط تقریبا نزدیکی با کرملین دارد.

به گزارش تلویزیون دولتی چین، شی جین پینگ در دیدار خود با اوربان خواستار «ایجاد شرایط» برای «گفت‌وگوی مستقیم» میان اوکراین و روسیه شد و گفت: «تن‌ها زمانی که قدرت‌های بزرگ به جای انرژی منفی، انرژی مثبت نشان دهند، این درگیری شاهد بروز بارقه‌ای از امید برای آتش‌بس در اسرع وقت خواهد بود».

رئیس جمهوری چین تاکید کرد که کشورش و مجارستان، ایده‌های بنیادین یکسانی دارند.

پکن با اعلام بی‌طرفی خود در این جنگ، تاکید دارد که برخلاف آمریکا و دیگر کشور‌های غربی برای هیچ یک از دو طرف منازعه، کمک‌های تسلیحاتی مرگبار ارسال نمی‌کند.

بااین حال پکن با شکوفایی تجارت با روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین، شریان حیاتی مهمی را برای اقتصاد در حال انزوای روسیه تامین کرد.

شی جین پینگ که در مه گذشته به مجارستان رفته بود، در دیدار با اوربان ضمن ستایش از «شراکت راهبردی» ایده‌ال با این کشور در داخل اتحادیه اروپا، از مجارستان خواست در «توسعه» روابط میان پکن و این اتحادیه، «نقش بزرگتری» را ایفا کند.

از سویی اوربان در «تلگرام» خاطرنشان کرد که واشینگتن، ایستگاه بعدی سفرش خواهد بود که طی آن در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» از سه‌شنبه (امروز) تا پنجشنبه به مناسبت ۴۷ مین ساگرد تاسیس این پیمان، شرکت خواهد کرد.

موضوع جنگ روسیه علیه اوکراین و بررسی تحولات آن از محور‌های مهم در دستور کار این نشست خواهد بود.

این در حالی است که کاخ سفید نسبت به دیدار اوربان با رئیس جمهوری چین، ابراز نگرانی کرد. به گفته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، سفر اوربان «مطمئناً در ارتباط با دستیابی به نتایج در اوکراین، سازنده به نظر نمی‌رسد که موضوعی نگران کننده است.»

اوربان پیش ازسفر به پکن و مسکو، در ۲ ژوئیه در نخستین سفر خود به اوکراین پس از آغاز جنگ راهی کی‌یف شد و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کرد.

اوربان بر خلاف مواضع اوکراین و هم‌پیمانان اروپایی این کشور، خواستار «آتش‌بس» شد، اما زلنسکی ضمن رد این ایده، تاکید کرد که مسکو از این پیشنهاد برای تقویت موقعیت خود استفاده خواهد کرد.

نخست‌وزیر مجارستان ضمن مخالفت با بسته کمکی اضافی ۲.۳ میلیاردی اعلام شده از سوی واشینگتن برای کمک به اوکراین در مقابله با روسیه، در آغاز سال جاری در سر راه تخصیص کمک ۵۰ میلیارد دلاری اروپا که اخیرا تصویب شد، نیز کارشکنی کرد.

نظرات بینندگان