arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۸۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۳

مارین لوپن کیست؟

در نخستین دور انتخابات پارلمانی روز ۳۰ ژوئن، حزب اجتماع ملی محبوب‌ترین حزب کشور شد – و اگر در دور دوم در روز ۷ ژوئیه این حزب اکثریت کرسی‌ها را در شورای ملی به دست آورد، ممکن است دولت بعدی را تشکیل دهد. ۱۳ سال پیش که مارین لوپن پس از پدرش متصدی رهبری حزب شد، این حزب یک حزب افراطی راست‌گرا دیده می‌شد که «منفور»‌ است. اما او سخت کار کرد تا چهره این حزب را نرم و آن را مهیای انتخاب شدن کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: در نخستین دور انتخابات پارلمانی روز ۳۰ ژوئن، حزب اجتماع ملی محبوب‌ترین حزب کشور شد – و اگر در دور دوم در روز ۷ ژوئیه این حزب اکثریت کرسی‌ها را در شورای ملی به دست آورد، ممکن است دولت بعدی را تشکیل دهد.
 
۱۳ سال پیش که مارین لوپن پس از پدرش متصدی رهبری حزب شد، این حزب یک حزب افراطی راست‌گرا دیده می‌شد که «منفور»‌ است. اما او سخت کار کرد تا چهره این حزب را نرم و آن را مهیای انتخاب شدن کند.
 
خانم لوپن به نفع ژردان باردلا از رهبری حزب اجتماع ملی کنار رفته است – و در عوض رهبر گروه پارلمانی حزب شده است. اما بسیاری خانم لوپن را معمار حزب مدرن و شخصیت اصلی آن می‌شمارند.
 
چه شد که مارین لوپن وارد سیاست شد؟
مارین لوپن کیست؟مارین در آغوش پدرش ژان ماری (وسط) در سال ۱۹۷۴ با مادرش پی‌یه‌رت در راست و خواهرانش که در دو طرف نشسته‌اند
 
دو حادثه فاجعه‌آمیز در کودکی مارین لوپن اتفاق افتاد که به شکل‌گیری شخصیت او به عنوان یک فرد و یک سیاست‌مدار کمک کرده است.
 
در سال ۱۹۷۶ که هشت ساله بود کسی آپارتمان خانواده‌اش را شبانه آتش زد.
 
او می‌گوید که آن‌جا بود که فهمید پدرش، ژان ماری لوپن، به خاطر این‌که بنیان‌گذار حزب راست افراطی جبهه ملی بوده، به شدت منفور است.
 
خانم لوپن در زندگی‌نامه‌اش «در برابر امواج»، می‌گوید که هم‌مدرسه‌ای‌‌هایش به او متلک می‌گفتند و معلم‌ها به خاطر این‌که دختر ژان ماری لوپن بوده است از او بیزار بودند. او می‌گوید این‌ها باعث شده بود حس غریبگی داشته باشد.
 
او می‌نویسد: «نوار قرنطینه‌ای در اطراف ما ایجاد شده بود. به خانواده لوپن نزدیک نشوید».
 
مارین لوپن کیست؟خانه مارین لوپن در پاریس زمانی که او هشت ساله بود بمب‌گذاری شد
 
در سال ۱۹۸۴، مادرش پی‌یه‌رت خانه را ترک کرد (پدرش را شیطان نامید و برای مجله پلی‌بوی در انتقام از او عکس‌های نیمه‌ عریان گرفت). خانم لوپن می‌گوید این کار باعث شد احساس کند کسی دوست‌اش ندارد.
 
این تجربه‌ها باعث شد ظاهری سخت و عبوس پیدا کند.
 
استیو بریوآ، دوست و همکار سیاسی‌اش می‌گوید: «با این اتفاقاتی که در جوانی‌اش رخ داده بود، پوسته‌ای سخت برای خودش درست کرد.»
 
خانم لوپن در اوایل دهه ۱۹۹۰ از یک دانشگاه معتبر در پاریس مدرک وکالت گرفت ولی بقیه هم‌صنفی‌هایش به خاطر نام خانوادگی‌اش او را تحریم کردند.
 
در سال ۱۹۹۸، او تصمیم گرفت که تمام وقت برای حزب جبهه ملی به عنوان وکیل ارشد آن کار کند و در سال ۲۰۰۳ به معاونت رهبری حزب رسید.
 
در سال ۲۰۰۴، او به عضویت پارلمان اروپا انتخاب شد و این کرسی را ۱۳ سال در اختیار داشت که به او این موقعیت را داد که دیدگاه‌های ضد اروپایی و ضد مهاجرتی حزب‌اش را در آن‌جا بیان کند.
 
مارین لوپن چطور حزب جبهه ملی را تبدیل به اجتماع ملی کرد؟
 
مارین لوپن کیست؟مارین لوپن سعی کرد حزب را از تصویر مسمومی که پدرش (سمت چپ)‌ به آن داده بود پاکسازی کند. او پدرش را در سال ۲۰۱۵ اخراج کرد
 
در سال ۲۰۰۲، ژان ماری لوپن در برابر ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت فرانسه به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری رفت. این بهترین عملکرد او از سال ۱۹۷۲ بود که جبهه ملی را پایه‌گذاری کرده بود.
 
حامیان راست متمایل به مرکز آقای شیراک با رأی‌دهندگان چپ متحد شدند تا آقای لوپن را بیرون از قدرت نگه دارند و او تنها ۱۸ درصد از آراء را به دست آورد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۷ وضع بدتری داشت و فقط ۱۰ درصد از آراء را به دست آورد.
 
آن زمان بیشتر مردم جبهه ملی را حزبی بدنام در طیف راست افراطی سیاست می‌دیدند.
 
مشهور است که آقای لوپن در سال ۱۹۹۷ گفته بود که اتاق گازهای نازی‌ها «ماجرای حاشیه‌ای جزیی در تاریخ جنگ جهانی دوم» بودند. مخالفانش گفتند که این یهودستیزی او را ثابت می‌کند.
 
در سال ۲۰۱۱، خانم لوپن رهبری جبهه ملی را از پدرش تحویل گرفت و شروع به پاکسازی تصویر مسموم این حزب کرد – این فرآیند را اهریمنی‌زدایی می‌خوانند.
 
نژادپرستان تندرو از حزب اخراج شدند و خانم لوپن تلاش کرد تا با جامعه یهودی رابطه دوستانه‌ای برقرار کند.
 
در سال ۲۰۱۵، آقای لوپن حرف خود را که اتاق‌های گاز «ماجرای حاشیه‌ای جزیی» در تاریخ بوده‌اند تکرار کرد و دخترش او را از حزب تعلیق کرد – و بعداً او را اخراج کرد.
 
او در انتخابات به نام «مارین» به تبلیغ پرداخت و از استفاده از نام خانوادگی‌اش پرهیز کرد.
 
در سال ۲۰۱۸ او با تغییر نام حزب به اجتماع ملی چهره‌ آن را بیشتر تلطیف کرد و اجازه داد که به عنوان یک عاشق گربه مشهور شود. (او صاحب شش گربه است.)
 
مارین لوپن کیست؟برای ارایه تصویری نرم‌تر از خود، خانم لوپن اجازه داده است رأی‌دهندگان او را به عنوان عاشق گربه بشناسند
 
حزب اجتماع ملی، مثل جبهه ملی با مهاجرت گسترده، «اسلامی کردن» زندگی فرانسوی و نظام مالی جهانی مخالف است. این حزب هم‌چنین می‌خواهد برای به دست آوردن شغل، مسکن اجتماعی، مراقبت بهداشتی و مزایا به شهروندان فرانسه در مقابل مهاجران اولویت بدهد.
 
این حزب همچنین خواهان حذف حق دریافت بلافصل شهروندی فرانسوی برای بچه‌هایی با والدین متولد خارج است که در این کشور به دنیا آمده‌اند و پیشنهاد ممنوعیت پوشش روسری در فضاهای عمومی را داده است – که سیاستی ضد مسلمان تلقی می‌شود.
 
اما این حزب پیشنهادهای‌اش را برای بیرون کشیدن فرانسه از اتحادیه اروپا و ناتو پس گرفته است.
 
این حزب می‌خواهد مالیات افزوده قبض‌های انرژی را حذف کند و افراد زیر ۳۰ سال را از پرداخت مالیات بر درآمد معاف کند.
 
برنار-آنری لوی فیلسوف فرانسوی گفته است که این حزب «حزبی راست افراطی با چهره‌ای انسانی شده است.»
 
مارین لوپن کیست؟خانم لوپن به خاطر پیشنهاد ممنوعیت پوشش روسری خشم مسلمانان فرانسه را برانگیخته است
 
خانم لوپن در سال ۲۰۱۷ در مجلس شورای ملی فرانسه یک کرسی به دست آورد و به دنبال آن از عضویت پارلمان اروپا کناره‌گیری کرد.
 
او حالا رهبر پارلمانی حزب اجتماع ملی است که رهبری حزب را در سال ۲۰۲۱ به شاگردش، ژردان باردلا داده است – که جوانی است بیست و اندی ساله که در حومه‌های فقیر پاریس رشد کرده است.
 
حزب اجتماع ملی چقدر محبوب شده است؟
مارین لوپن کیست؟ژردان باردلا، شاگرد مارین لوپن، حالا رهبر اجتماع ملی است و هدفش این است که نخست‌وزیر بعدی فرانسه شود
 
در نخستین انتخابات پارلمانی که پس از به رهبری رسیدن خانم لوپن در این حزب در سال ۲۰۱۲ برگزار شد، اجتماع ملی در دور اول ۳.۵ میلیون رأی داشت و فقط دو کرسی به دست آورد.
 
در انتخابات سال ۲۰۲۲، این حزب ۴.۲ میلیون رأی در دور اول داشت و ۸۹ کرسی در پارلمان به دست آورد.
 
اما در انتخابات اروپایی ژوئن ۲۰۲۴ حزب اجتماع ملی محبوب‌ترین حزب فرانسه شد و ۳۱ درصد از آراء و ۳۰ کرسی از ۸۱ کرسی فرانسه را در پارلمان اروپا به دست آورد.
 
این اتفاق باعث شد رئیس‌جمهور مکرون اعلام انتخابات زودرس پارلمانی کند و از رأی‌دهندگان بخواهد دست رد به سینه «تب افراطی‌گری» بزنند.
 
اما در نخستین رأی‌گیری انتخابات ۳۰ ژوئن حزب اجتماع ملی از هر زمان دیگری عملکرد بهتری داشت و بیش از ۱۰ میلیون نفر به آن رأی دادند – یعنی ۳۳ درصد کل آراء.
 
پس از اعلام نتایج خانم لوپن گفت: «بلوک مکرونیست تقریبا نابود شده است.»
 
او در سه انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده است – دو بار در برابر امانوئل مکرون و هر بار پس از او نفر دوم شده است. او بزرگ‌ترین رقیب سیاسی مکرون شده است.
 
بنا به نظرسنجی شرکت ایپسوس-تالان حزب اجتماع ملی حالا در مسیر به دست آوردن بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ کرسی در شورای ملی است.
 
اگر این حزب ۲۸۹ کرسی به دست بیاورد، اکثریت مطلق را خواهد داشت و قدرت تشکیل دولت بعدی را دارد. آقای باردلا می‌گوید پس از آن دنبال نخست‌وزیری خواهد رفت.
نظرات بینندگان