arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۸ - ۱۲ تير ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۲ تیر ۱۴۰۳؛ از مشاجره تند پزشکیان و جلیلی در مناظره اول تا افشای اکانت مجهز به اینترنت بدون فیلتر جلیلی در توییتر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ثابتی، مشاور جلیلی: تن فروش‌ها به این زن‌هایی که پول می‌گیرند و روسری برمی دارند، شرف دارند
امیرحسین ثابتی، از مشاوران ارشد سعید جلیلی، اسفند ماه سال ۱۳۹۶ در یک توئیت نوشته: کسی که پول میگیرد؛ تن فروشی میکند و یک نفر دیگر را با خودش در لجنزار فرو می برد شرف دارد به کسی پول میگیرد؛ روسری اش را بر میدارد و یک جامعه را به لجن میکشد. تعبیر "فاحشه" برای این دو "مشترک لفظی" است وگرنه کیست که نداند دومی مصداق دقیق تری است.

رسانه‌ دولتی دربست در اختیار جلیلی
رسانه‌ی دولتی ایسنا، سفرهای استانی و اخبار مربوط به سعید جلیلی را به طور کامل و لحظه به لحظه پوشش می‌دهد. حمایت تمام قد ایسنا از جلیلی در حالی است که این رسانه به عنوان رسانه ای دولتی ملزم به رعایت بی طرفی است. با این حال، مدیران ایسنا به حمایت از جلیلی بسنده نکرده اند؛ آن ها حتی علیه پزشکیان گزارش های متعددی تهیه و منتشر کرده اند. 

افشای اکانت مجهز به اینترنت بدون فیلتر جلیلی در توییتر
رسانه ها با انتشار تصویری از توئیت اکانت سعید جلیلی، از استفاده آن از اینترنت بدون فیلتر خبر دادند و نوشتند: اینترنت بین الملل برای ایشان و اینترنت ملی برای بقیه مردم!  هزینه فیلترشکن برای ما و درآمد فیلترشکن برای شما. 

کنایه پزشکیان به جلیلی: با سیمکارت بدون فیلتر، توییت می‌زنند اما برای اینترنت مردم، «طرح صیانت» تجویز می‌کنند
مسعود پزشکیان نوشت: «‏این عزیزانی که با خط بدون فیلتر، توییت زده اند؛ برای اینترنت مردم، «طرح صیانت» تجویز می‌کنند. سفره خوب برای خودشان است و سفره خالی برای مردم. آقای جلیلی، من که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ارائه نداده‌ام، اما از شما می‌خواهم بگویید آیا قیمت بنزین پس از اجرای طرح «وان» در دولت شما کمتر از ۶۰ هزار تومان است؟»

حمله یک ایرانی به ماموران پلیس در ایالت بایرن؛ مهاجم کشته شد
پلیس فدرال آلمان می‌گوید یک مرد ایرانی ۳۴ ساله پس از حمله با چاقو به سه افسر پلیس در ایالت بایرن با تیراندازی مأموران کشته شده است. مقامات ایالت بایرن اعلام کرده‌اند مهاجم مدارک شناسایی ایرانی به همراه داشته است. پلیس محلی شامگاه یک‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که کمک‌های اولیه برای نجات جان فرد مهاجم بی‌نتیجه بوده و این مرد در محل جان باخته است. 

اولین مناظره دور دوم انتخابات
اولین مناظره دونفره نامزد‌های انتخاباتی پس از ۱۵ سال در صدا و سیما امشب ساعت ۲۱:۳۰ با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به طور مستقیم از شبکه اول سیما پخش می‌شود. 

پزشکیان: بنزین را گران نمی‌کنم؛ قاطعانه می‌گویم
 مسعود پزشکیان در اولین مناظره از مناظره‌های دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبل از ورود به سوال مجری برنامه باید جواب یک بداخلاقی را بدهم از من در رسانه‌ها پخش کرده‌اند که ما بنزین را گران می‌کنیم، در حالی که اینطور نیست. بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نخواهم کرد و این را قاطع اعلام می‌کنم. بارها عرض کردیم که به هیچ وجه گران نمی‌کنیم اما بازهم اینطور مانور می‌دهند و دروغ منتشر می‌کنند. خبر دروغ منتشر کرده اند که پسر من  به مولوی عبدالحمید توهین کرده. او همچنین گفت: رفتم در زیارت حرم عبدالعظیم بچه حزب اللهی ها به من می گفتند تو منافقی من که تمام زندگیم را برای باورهایم گذاشتم منافقم؟

اعتراض پزشکیان: معلم به خیابان می‌آید با باتوم از او استقبال می‌کنیم!
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: ما مگر گذاشتیم در جامعه مطالبه‌گری شکل بگیرد. معلم به خیابان می‌آید با باتوم از او استقبال می‌کنیم. بازنشسته حق و حقوق خود را مطالبه می‌کند او را به زندان می‌اندازیم. اگر ما به مردم احترام بگذاریم و به حق آنها احترام بگذاریم، با ما همراهی می‌کنند. 

پزشکیان خطاب به جلیلی: آنها که به سفارت حمله کردند الان در ستاد شما هستند
مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در بخشی از مشاجره خود با سعید جلیلی گفت: «همین افرادی که به سفارت حمله کردند در ستاد شما فعال هستند.» وی ادامه داد: «شما که حکومت در سایه بودید چرا محاکمه مهاجمان به سفارت را پیگیری نکردید؟»

پزشکیان: اگر چیزی از بیت‌المال برداشته‌ام، مرا جلوی چشم مردم اعدام کنند
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در اجتماع هوادارانش در ورزشگاه نسیم‌شهر گفت: بروند بگردند و ببینند چه در زندگی خودم، چه در زندگی خانواده و فرزندانم، اگر چیزی از بیت المال برداشتم، مرا جلوی چشم مردم اعدام کنند. 

حسن روحانی: اگر قرار بود حاکمیت صدای تحریم را بشنود، در انتخابات مجلس پیام مردم را می‌شنید
روحانی تصریح کرد: اگر قرار بود حاکمیت صدای تحریم را بشنود، در انتخابات مجلس دوازدهم می‌شنید. این نوع واکنش یعنی تحریم انتخابات بیشتر به نوعی «خودکشی جمعی» می‌ماند که از ترس مرگ به خودکشی دست زنیم و با خودزنی تندترین جناح حاکمیت را به قدرت برسانیم و فکر کنیم فروپاشی نوعی تغییر است. هر تغییری که خوب نیست، تغییری خوب است که رو به تکامل باشد نه تخریب. تغییری خوب است که ما عامل و فاعل آن باشیم، نه معلول آن. در تغییری که به تخریب بیانجامد آنچه فرو می‌پاشد ایران است و نه این جناح و آن جناح یا این دولت و آن دولت .

ظریف: فرصت ۱۵  تیر را از دست ندهیم
محمدجواد ظریف طی انتشار متنی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ۱۵ تیر یک همه پرسی برای آینده است. رقیب ‎پزشکیان نگران مشارکت شما در این همه پرسی تاریخی است و با تمام ابزار‌های سیاسی، مالی و تبلیغاتی برای ادامه و تشدید وضعیت گذشته آمده است. فرصت ۱۵  تیر را برای فریاد یک نه بزرگ به این تفکر خطرناک از دست ندهیم. 

واکنش پزشکیان به سخنان جلیلی درباره دانشجویان: در همین دولت دانشجویان را اخراج کردند
 مسعود پزشکیان در ادامه مناظره اول دور دوم گفت: در همین دولت این دانشجویان را اخراج کردند،‌ یا مدارس که دختران را مسموم می کردند و دانشجویان آمدند مطالبه کردند و آن ها را اخراج کردند. همین الان دارند این کار را می کنند. ما باید اجازه دهیم مردم قانون را مطالبه گری کنند. 

سعید جلیلی: چرا مردم را از جنگ می‌ترسانید؟
جلیلی گفت: برخی ایران را از جنگ می‌ترسانند. امروز دشمن همه توانش را علیه یک گروه حماس به کار برده و هیچ غلطی نکرده، بعد عده ای ملت ما را از جنگ می‌ترسانند؟

هشدار روحانی: با سر کار آمدن یک دولت تندرو، ایران به ورطه جنگ، تحریم و فلاکت می‌افتد
روحانی تاکید کرد: با سر کار آمدن یک دولت تندرو که ایران را به ورطه جنگ و تحریم و فقر و فلاکت بیاندازد همه ما ضرر می‌کنیم‌؛ چه رأی داده باشیم چه رأی نداده باشیم. تنها تفاوت این است که رأی‌دهندگان می‌توانند مدعی شوند که به قدر وسع کوشیده‌اند؛ اما تحریم‌کنندگان جزئی از وضع موجود خواهند بود. بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی در این انتخاب میان «مرگ و زندگی» و «جنگ و صلح» به معنای رستگاری نیست. 

مشاجره تند پزشکیان و جلیلی
سعید جلیلی درباره این پرسش که "می‌گویند شما زبان دنیا را بلد نیستید، دولت شما دولت تدوام قطعنامه و تحریم‌ها است، برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا و رفع تحریم خواهید داشت " به بیان نظرات خود پرداخت.  پزشکیان وارد بحث شد و به او گفت: «شفاف بگویید که اف ای تی اف و برجام را در دولت قبول نمی کنیم.» جلیلی پاسخ داد: در FATF و برجام امروز ما طلبکاریم و نه بدهکار. پزشکیان گفت: شما می خواهید چی کار کنید؟ جلیلی گفت: شما نباید معطل بمانید. نباید گفت روبه قبله شدم و نمی توان انجام داد باید فرصت های دیگر را پیدا کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید رفتارشان در برابر ایران شکست فاحش خورده ولی ما می گوییم که نه آنها خودشان نخواسته اند که جلوی فروش نفت ایران را بگیرند. پزشکیان درباره نفت به جلیلی گفت: بشکه نفت چند می فروشد؟ جلیلی پاسخ داد: شما در مجلس هستید، نفت چقدر قیمت گذاشته شده است؟ پزشکیان گفت: شما بگویید قیمت را چند می فروشید؟ جلیلی گفت:  قیمت نفت در دنیا متفاوت است. پزشکیان گفت: یعنی ما مشابه دنیا می‌فروشیم؟ جلیلی پاسخ داد: بله پزشکیان گفت: اصلاً امکان ندارد. جلیلی گفت:  از زمانی که آن‌ها بود، آن چیزی که داره پرداخت می‌شد حتی در زمان خود برجام، آن زمان بیشتر داشت تخفیف داده می‌شد.

نظرات بینندگان