پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پرواز مستقیم به آنتالیا توسط ایرلاینهای داخلی چندسالیست که با چالش مواجه است و مشخص نیست این تصمیم پرهزینه برای مردم به چه علت اتخاذ شده است. ترکیه به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری خارجی برای ایرانیان، هرساله میزبان تعداد بسیار زیادی مسافر است که عمده علت این سفرها، شرایط مناسب و زیرساخت قوی این کشور برای گردشگری است.
امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران، درباره عدم توقف هواپیماهای ایرانی در آنتالیا به «انتخاب» گفت: این موضوع به دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری برمی گردد؛ دقیقاً 4 دولت قبل این اتفاق رخ داد یعنی قبل از زمان دولت آقای روحانی چنین دستورالعملی آمد که پروازهای مستقیم به آنتالیا وجود نداشته باشد و پروازهای ایرانی اجازه پرواز مستقیم ندارند. هواپیمایی ترک در این مسیر هست اما محدود است. ایرلاینهای ایرانی باید در شهرهای نزدیک توقف داشته باشد و از طریق زمینی بروند. برخی نیز از شهرهای آنکارا استفاده میکنند. در کل این اتفاق دستورالعمل نهاد دولتی و حاکمیتی است.
وی درباره علت این تصمیم در دولتهای قبل بیان کرد: این تصمیم یک نوع سلیقه بود و تبلیغات مقصد خاص هم مؤثر بود که نمیخواستند تبلیغی صورت بگیرد. در هر حال راه حلهای دیگری وجود داشت که صورت مسأله را پاک نکنند. راه حل تشویق مردم به سفرداخلی بود و با تقویت زیرساختها در جنوب، اقبال به سفرخارجی کم شود. وقتی امکانات لازم وجود ندارد مردم مسلماً به سمت ترکیه میروند.
او در رابطه با اثرات عدم پرواز مستقیم در آنتالیا عنوان کرد: آنتالیا در این بین پررنگ است اما گمان نمیکنم دیگر مقاصد پرسفری وجود داشته باشد. تأثیر آن هم فقط افزایش هزینه سفر نیست؛ بلکه موجب افزایش اقبال مردم به پروازهای ترک شده است چون بدون دردسر سفر میکنند. ترکیه الان به عنوان یک مقصد مهم در بازار توریسم سفر میکند و ذهنیت عمده این است که ایرانیان عمده مسافران آن جا هستند اما اینطور نیست و ما سومین جایگاه را داریم و تمامی جهان به ترکیه سفر میکنند. امکانات فرهنگی و اقتصادی و زیرساختهای خوب، برای تمام جهان را به سوی آنجا میکشاند.
رفیعی شاد درباره گران شدن تورهای ترکیه در نوروز گفت: بعضا بحث نرخهای پروازی و هزینههای سفر مطرح میشود. طبیعتا یک فصل کم کار و پرکار در تمام دنیا هست و نوروز هم فصل پرکار سفر است. افزایش نرخها سود زیادی نصیب دفاتر نمیکند و دفاتر واسطه مصرفکننده با مقصد هستند و یک بسته سفر شکل میگیرد که نرخ آن از حمل و نقل و هتل بالا میرود.