arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۱۰ دی ۱۴۰۲
گفت و گوی «انتخاب» با نمایندگان مجلس در مورد هک‌های پی در پی؛

سعیدی: این همه اعتبار برای سازمان پدافند غیرعامل، خروجی لازم را نداشته/هنوز وزارت نفت نتوانسته از نتایج حمله به جایگاه‌های سوخت خارج شود/نوری قزلجه: بعد از داستان طرح صیانت و مهاجرت نخبگان حوزه IT چالش‌های این حوزه شدت گرفت/فیلترینگ گسترده نیز از نظر فنی امنیت فضای مجازی را دچار چالش کرده/شریعتی: وزارت ارتباطات فقط به دنبال فیلترکردن رفته

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس می گوید: هک شدن کارت سوخت را دنبال کردیم مکاتبات آن هم انجام شده و منتظر پاسخ مسئولین هستیم. در شرایط فعلی اصلا قابل قبول نیست که نرم افزار‌های ما امنیت نداشته باشند. کمیسیون‌های مربوطه شاید روسای سازمان پدافند غیرعامل را احضار کرده باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هک‌های پی در پی اطلاعات مردم در از مسیر‌های مختلف نگرانی‌های جدی در رابطه با امنیت شبکه در ایران به وجود آورده است. مجموعه‌ای که اقدام به هک کردن تپسی کرده بود، مجددا به میدان آمده و حالا اسنپ فود را با ۲۰ میلیون کاربر هک کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با چند نماینده مجلس که در ادامه می‌خوانیم:

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس به «انتخاب» می گوید: هک شدن کارت سوخت را دنبال کردیم مکاتبات آن هم انجام شده و منتظر پاسخ مسئولین هستیم. در شرایط فعلی اصلا قابل قبول نیست که نرم افزار‌های ما امنیت نداشته باشند. کمیسیون‌های مربوطه شاید روسای سازمان پدافند غیرعامل را احضار کرده باشند.

معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس در این رابطه به «انتخاب» گفت: با توجه به شرایط خاص کشور و تلاش‌های دشمنان کشور، به اشکال مختلف در حوزه پدافند غیرعامل تهدید‌های جدی ما را مورد حمله قرار می‌دهد. مسئله اینجاست که این همه اعتبار برای سازمان پدافند غیرعامل، خروجی لازم را نداشته است. شما نمونه آن را تنش کشور در زمینه جایگاه‌های سوخت ببینید و هنوز هم وزارت نفت نتوانسته از نتایج آن حمله خارج شود. مشکلی که اخیرا برای اسنپ فود هم اتفاق افتاده نشان می‌دهد که ساختار سازمان پدافند غیرعامل در کشور با وجود تمامی منابع دچار مشکل است. این سازمان به لحاظ مدیریتی باید پاسخگو باشند که چرا راهکار‌های لازم برای مقابله با حملات سایبری را ندارند و زیرساخت‌های فناوری کشور را به گونه‌ای طرح ریزی نمی‌کنند که مشکلات مردم حل شود.

غلارمضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس هم به «انتخاب» گفت: که این مسئله‌ی بسیار مهم است و به نظر می‌آید که دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت ارتباطات و پدافند غیرعامل باید آن را جواب دهند. باید مشخص کنند که کجا مشکل دارد؟ مردم بالاخره به این بستر‌ها اعتماد کرده اند که با آن کار می‌کنند. اگر قرار باشد به این راحتی اطلاعات مردم سرقت شود امنیت روانی جامعه دچار مشکل می‌شود. من تصور می‌کنم که بعد از داستان طرح صیانت و مهاجرت نخبگان حوزه IT چالش‌های این حوزه شدت گرفت. من علت را در ناتوانی‌های کارشناسی می‌بینم. افراد نخبه‌ای که می‌توانستند برنامه‌های حفاظتی را دنبال کنند، از کشور خارج شده اند. جرم انگاری‌های طرح صیانت در مهاجرت نخبگان موثر بود که نمونه آن را می‌بینیم. امروز هم در مجلس بحثی در اینباره نبود. فیلترینگ گسترده نیز از نظر فنی امنیت فضای مجازی را دچار چالش کرده است. فیلترشکن‌های متنوع از نقاط مختلف دنیا فروخته می‌شود که باعث ضعف در امنیت مجازی شده است.

غلامرضا شریعتی، نماینده گلوگاه، بهشهر و نکا هم در این مورد به «انتخاب» می گوید: من معتقدم که مشکلات جدی در حوزه فضای مجازی و زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد. وزارت ارتباطات نیز فقط به دنبال فیلترکردن رفته است و سرمایه گذاری لازم برای حفظ امنیت اطلاعات مردم نداشته است. الان مردم دولت را می‌شناسند و به علت اینکه مخابرات و ارتباطات کشور درست دولت است باید پاسخگوی این درز اطلاعات باشد. باید با کسانیکه کم کاری کرده اند برخورد شدید قانونی شود. وزارت ارتباطات نیز باید ظرفیتی ایجاد کند که امنیت اطلاعات برقرار باشد.

نظرات بینندگان