فیسلیفت تسلا مدل 3 معرفی شد. دامنه تغییرات در این نسخه چندان گسترده نیست، اما بهروزآوریهای موجود کاملاً مثبت بوده و باعث شده است این سدان برقی چهره مدرنتر و جذابتری پیدا کند. در کنار تغییرات ظاهری، این خودرو در بخش فنی نیز تغییراتی را تجربه کرده است و اکنون برد حرکتی بیشتری دارد.
شاید بدانید تسلا مدل 3 از سال 2017 روی خط تولید قرار دارد. در طول 6 سال اخیر این خودرو رکورد فروش جهانی 2 میلیون دستگاه را ثبت کرده که نشاندهنده محبوبیت بالای آن در بازار است.
طراحی ظاهری فیسلیفت تسلا مدل 3
در نسخه فیسلیفت تسلا مدل 3، خطوط و زوایای تیزتری را شاهد هستیم. چراغهای اصلی این خودرو قابی باریکتر از قبل دارند و طراحان در گرافیک چراغهای روشنایی در روز تجدیدنظر کردهاند. خطوط موجود روی سپر و کاپوت هم حالا برجستهتر از قبل هستند و روی گلگیرها امتداد پیدا کردهاند.
در نمای جانبی تغییرات خیلی محسوسی بهچشم نمیخورد و رینگهای چندپره تنها موردی است که جلبتوجه میکند. اما در نمای عقب تغییراتی در قاب و گرافیک چراغها قابل مشاهده است؛ ضمن اینکه در این نما طراحان ترجیح دادهاند بهجای لوگوی کمپانی، از نام تسلا در حد فاصل چراغهای عقب استفاده کنند.
فیسلیفت تسلا مدل 3 با دو رنگ جدید عرضه خواهد شد که عبارتند از طیفی خاص از قرمز و خاکستری.
ابعاد فیسلیفت تسلا مدل 3
فیسلیفت تسلا مدل 3، 4720 میلیمتر طول دارد که در مقایسه با نسخه قبل از فیسلیفت 1 اینچ یا 25 میلیمتر بیشتر است. همچنین تسلا ارتفاع اتاق نسخه فیسلیفت را 1,441 میلیمتر اعلام کرده که نشان از کاهش 2.5 میلیمتری دارد. ارتفاع از سطح زمین نیز کاهش یافته و فاصله کف اتاق فیسلیفت مدل 3 با آسفالت خیابان برابر با 138 میلیمتر است. این رقم برای نسخه قبل از فیسلیفت 140 میلیمتر است.
ارتقای طراحی و کیفیت کابین
همانند نمای ظاهری، تغییرات داخل کابین هم محدود اما مثبت هستند. طراحی فضای داخلی فیسلیفت تسلا مدل 3 یکپارچه است و خطوط موجود روی داشبورد با خطوط درها ادغام میشوند. این نسخه از مدل 3 از سیستم نورپردازی جدید که کل کابین را در بر میگیرد، سود میبرد. تسلا میگوید بهخاطر استفاده از عایقهای بهتر و شیشههای آکوستیک، کابین نسخه فیسلیفت ساکتتر از قبل است. همچنین کیفیت کابین ارتقا پیدا کرده و مواد بهکاررفته مرغوبتر هستند.
داشبورد تسلا مدل 3 میزبان همان نمایشگر 15.4 اینچی است. هرچند اندازه این نمایشگر تغییری نکرده، اما با کمی دقت میتوان متوجه شد که حاشیههای باریکتری دارد. در نسخه فیسلیفت، تسلا یک نمایشگر 8 اینچی را در انتهای کنسول میانی نصب کرده است. این نمایشگر امکان تنظیم سیستم تهویه و سیستم اینفوتینمنت را برای سرنشینان عقب فراهم میکند.
در کنار اینها باید گفت تسلا اهرمهای روی ستون فرمان را حذف کرده و مثل مدل S و مدل X، راننده باید از دکمههای موجود روی فرمان استفاده کند.
سیستم صوتی نسخه LR از فیسلیفت تسلا مدل 3 حالا شامل 17 اسپیکر میشود که سه عدد بیشتر از قبل است. خبر خوش برای دوستداران موسیقی اینکه این سیستم دو سابووفر و دو آمپلیفایر دارد. در نسخه RWD سیستم صوتی از طریق 9 اسپیکر، یک سابووفر و یک آمپلیفایر موزیکها را پخش میکند. برای بهبود تماسهای صوتی، فیسلیفت مدل 3 به میکروفون بهتر و قویتر مجهز شده است.
برد حرکتی بیشتر
تسلا ادعا میکند نسخه RWD یا همان دیفرانسیل عقب از فیسلیفت مدل 3 با رینگهای 18 اینچی میتواند تا 554 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند. نسخه برد حرکتی طولانی یا LR نیز اینک قادر است تا 678 کیلومتر مسافت را با شارژ کامل باتری پشتسر بگذارد. این ارقام در مقایسه با قبل بهترتیب 11 و 12 درصد بهبود یافتهاند. گفتنی است این ارقام براساس استاندارد WLTP محاسبه شدهاند.
درصورت انتخاب رینگهای 19 اینچی موسوم به Nova، برد حرکتی نسخه RWD از فیسلیفت تسلا مدل 3 به 513 کیلومتر افت میکند. میزان مصرف انرژی این نسخه در هر صد کیلومتر مسافت، با رینگهای 19 اینچی برابر با 13.2 کیلوواتساعت است. رینگهای 19 اینچی برد حرکتی نسخه LR را نیز به 629 کیلومتر کاهش میدهند. این نسخه هم در هر 100 کیلومتر مسافت بهاندازه 14 کیلوواتساعت انرژی مصرف میکند.
از نظر شتاب، فیسلیفت مدل 3 تفاوتی با قبل ندارد. صفر تا صد نسخه RWD همچون گذشته 6.1 ثانیه زمان میبرد. نسخه LR هم که از پیشرانه 2 موتوره و انتقال قدرت به هر چهار چرخ سود میبرد، شتابی برابر با 4.4 ثانیه دارد.
زمان تحویل
تحویل فیسلیفت تسلا مدل 3 در اروپا و خاورمیانه از اکتبر امسال آغاز میشود. در رابطه با زمان عرضه در سرزمین مادری و همچنین قیمت فعلاً اطلاعاتی در دست نیست. براساس برخی گزارشها، تسلا تولید این نسخه از مدل 3 را در گیگافکتوری شانگهای شروع کرده است. انتظار میرود نسخه مخصوص بازار آمریکا در خاک خود این کشور تولید شود.
منبع: دیجیاتو
رولزرویس ماشینی سفارشی و دستساز رونمایی کرده که بنا بر گزارشها گرانترین ماشین نو در جهان است. نام این مدل جدید «دراپتیل» (Drop Tail) است و تنها چهار دستگاه از آن ساخته میشود. دراپتیل نتیجه پروژهای چهارساله در زیرمجموعه ماشینهای سفارشی کارخانه است که ماشینهای تک را به سفارش مشتری طراحی میکند. این زیرمجموعه رولزرویس که نامش کوچبیلد (Coach Build) است، تا کنون یک دستگاه ماشین به نام «سوییپتیل» (Sweep Tail) در سال ۲۰۱۷ و سه دستگاه ماشین به نام «بوتتیل» (Boat Tail) در سال ۲۰۲۱ ساخته است. رولزرویس قیمت ماشینهای سفارشی خود را اعلام نمیکند، اما گزارش شد که قیمت بوتتیل بیست میلیون پوند (۲۵ میلیون دلار) بود که آن را به گرانترین ماشین جهان تبدیل کرد. رسانههای خودروسازی میگویند قیمت دراپتیل از بوتتیل هم گرانتر است.