این هفته در جهان خودرو: نمایش کانسپتی از اولین مدل الکتریکی لامبورگینی، معرفی گرانترین ماشین الکتریکی جهان، نسل جدید بنزی که با پورشه ۹۱۱ رقابت میکند و رونمایی از گرانترین و قویترین مدل اسپرت فورد
«سفینه» لامبورگینی
لامبورگینی در حاشیه جشنواره خودروهای کلاسیک در شهر مانتری در ایالت کالیفرنیا، کانسپتی به نام لانزادور (Lanzador) رونمایی کرد که قرار است مبنای ساخت اولین مدل الکتریکی این کارخانه باشد.
لامبورگینی در حال حاضر دو مدل اسپرت و یک شاسیبلند در محصولاتش دارد و لانزادور ترکیبی از این دو است. این ماشین در سال ۲۰۲۸ به عنوان چهارمین مدل خودروساز ایتالیایی به بازار عرضه خواهد شد.
میتجا بورکرت (Mitja Borkert)، مدیر طراحی لامبورگینی میگوید در طراحی لانزادور از سفینههای فضایی و مدلهای گذشته کارخانه الهام گرفته شده است. به گفته او این کانسپت علاوه بر اولین مدل الکتریکی لامبورگینی، نمایی از مدلهای آینده کارخانه را هم نمایش میدهد.
لامبورگینی لانزادور در شهر مانتری در ایالت کالیفرنیا رونمایی شد
لانزادور برای چهار سرنشین جا دارد و علاوه بر جای بار در پشت صندلیهای عقب، یک صندوق هم در جلو دارد. ماشین دو نمایشگر دارد که یکی روبروی راننده و دیگری روبروی سرنشین کنار راننده است. یک کنسول با ارتفاع زیاد بین دو صندلی جلو است که دکمههای کنترل حالت رانندگی و روشن کردن ماشین روی آن است و زیر کنسول فضایی برای قرار دادن وسایل کوچک تعبیه شده است. لامبورگینی برای ساخت بخشهایی از اتاق از مواد بازیافتی استفاده کرده تا نشان دهد در تولید مدلهای آیندهاش به حفظ محیط زیست بیشتر توجه خواهد کرد.
اطلاعات فنی دقیقی از لانزادور منتشر نشده است. استفان وینکلمن، مدیر لامبورگینی میگوید مهندسان کارخانه در دو سال آینده ترکیب ایدهآل قدرت و مسافتی که ماشین با هر بار شارژ حرکت میکند را تعیین خواهند کرد. ماشین دو موتور الکتریکی دارد که به گفته آقای وینکلمن قدرتش بیش از یک مگاوات خواهد بود که معادل حدود ۱۳۵۰ اسب بخار است. او همچنین میگوید مسافتی که ماشین با هر بار شارژ حرکت میکند بیشتر از ۳۰۰ مایل (۴۸۲ کیلومتر) خواهد بود.
لامبورگینی لانزادور، اولین مدل الکتریکی لامبورگینی
لامبورگینی لانزادور، اولین مدل الکتریکی لامبورگینی
روند الکتریکی شدن صنعت خودرو برای لامبورگینی چالشی بزرگ است. محصولات این شرکت به موتورهای بنزینی دوازده سیلندر و ده سیلندر پر سر و صدا مشهورند و استفاده از موتورهای الکتریکی بیصدا بخشی از هویت کارخانه را از بین میبرد. این شرکت پروژه ساخت اولین مدل الکتریکیاش را دو سال پیش آغاز کرده و میگوید لانزادور را پنج سال زودتر از تولید نمایش داده تا مشتریان را برای این تغییر بزرگ آماده کند. آقای وینکلمن در پاسخ به خبرنگاران گفت که مهندسان شرکت در حال بررسی راهحلهای مختلف برای حفظ صدای مشهور موتورهای لامبورگینی در محصولات الکتریکی کارخانه هستند.
امسال شصتمین سال تاسیس لامبورگینی است. این شرکت اعلام کرده که در شش ماه اول سال ۲۰۲۳، پنج هزار و ۳۴۱ دستگاه ماشین فروخته که رکورد تازهای برای کارخانه است. شاسیبلند اوروس و مدل اسپرت اوراکان پرفروشترین مدلهای شرکت است و لامبورگینی میگوید هر دو مدل به طور کامل پیشفروش شدهاند و دیگر برای آنها سفارش نمیگیرد.
گرانترین ماشین الکتریکی جهان
پینینفارینا B95 سقف و شیشه جلو ندارد
پینینفارینا، خودروساز اسپرت ایتالیایی یک سوپرکار الکتریکی بدون سقف به نام B95 ساخته که میگوید رانندگی با آن شبیه به راندن ماشین مسابقات فرمول یک و همزمان پرواز با هواپیمای جنگی قدیمی است.
پینینفارینا نامی آشنا در طراحی خودرو است. استودیوی طراحی پینینفارینا توسط باتیستا پینینفارینا در سال ۱۹۳۰ میلادی تاسیس شد و مدلهای مشهور زیادی برای کارخانههای مختلف از جمله فراری، آلفارومئو و لانچیا طراحی کرد. در سال ۲۰۱۵ ماهیندرا، خودروساز هندی، امتیاز نام پینینفارینا را خرید تا مدلهای لوکس الکتریکی با این نام را در کارخانهای در ایتالیا بسازد.
تنها ده دستگاه از مدل B95 ساخته میشود
اولین مدل پینینفارینا سوپرکاری به نام باتیستا است که تولیدش از سال گذشته آغاز شده است. این شرکت همچنین یک شاسیبلند لوکس الکتریکی به نام پیورا در دست تولید دارد. پینینفارینا در ساخت این ماشینها با کارخانه ریماک همکاری میکند. ریماک، کارخانهای در کرواسی و تولیدکننده یکی از اولین سوپرکارهای الکتریکی است و اکنون مالک کارخانه بوگاتی هم است.
B95 روی پلتفرم مدل باتیستا ساخته میشود. ماشین چهار موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۱۹۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکنند. پینینفارینا میگوید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین زیر دو ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است.
پینینفارینا B95
پینینفارینا B95
ماشین سقف و شیشه جلو ندارد. برای اینکه باد مزاحم راننده نشود، بخش شیشهای کوچکی بالای فرمان و روبروی سرنشین کنار راننده است که هنگام حرکت بالا میآید و جریان باد را به بالای سر سرنشینان هدایت میکند. پینینفارینا همچنین برای سرنشینان کلاه ایمنی ساخته که طرحش با رنگ و تودوزی ماشین هماهنگ است.
B95 در سال ۲۰۲۵ به بازار خواهد آمد. قیمت ماشین چهار میلیون و ۴۰۰ هزار یورو (چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) است و تنها ده دستگاه از آن ساخته خواهد شد. با این قیمت، B95 در حال حاضر گرانترین ماشین الکتریکی جهان است.
رقیب تازهنفس برای ۹۱۱
نسل جدید GT کوپه در دو مدل عرضه میشود
نسل AMG، زیرمجموعه ماشینهای اسپرت مرسدس-بنز سال آینده نسل جدیدی از مدل GT کوپه را به بازار عرضه میکند. نسل اول این ماشین ده سال پیش تولید شد و بنز در طول یک دهه گذشته تلاش کرده آن را به عنوان رقیبی جدی برای پورشه ۹۱۱ معرفی کند.
تغییرات ظاهری نسبت به نسل اول مدل GT کوپه جزیی است و تنها چراغها و جلوپنجره عوض شده است. تغییر مهم اضافه شدن دو صندلی کوچک است که بیشتر برای نشستن کودکان مناسب است و میتوان با خواباندن آنها جای بار را بیشتر کرد. ماشین از نظر فنی اشتراک زیادی با بنز SL دارد که مدل بدون سقف جدید کارخانه است.
مرسدس-بنز، نسل جدید GT
موتور هشت سیلندر ماشین به سبک دیگر مدلهای AMG با دست و توسط یک نفر ساخته و نام سازنده روی موتور درج میشود. AMG دو مدل از GT تولید میکند. قدرت مدل قویتر ۵۸۵ اسب بخار، حداکثر سرعتش ۳۱۵ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳.۲ ثانیه است. قدرت مدل ضعیفتر ۴۷۶ اسب بخار، حداکثر سرعتش ۲۹۵ کیلومتر در ساعت و شتابش ۳.۹ ثانیه است.
نیروی موتور در هر دو مدل با یک جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود. راننده این انتخاب را دارد تا نیروی موتور را به هر چهار چرخ یا فقط به چرخهای عقب منتقل کند. مدلهای معمولی GT یک بال متحرک در عقب دارند که با تغییر دادن مسیر باد باعث چسبندگی بیشتر ماشین به جاده میشود. GT یک مدل سفارشی هم دارد که یک بال ثابت در عقب دارد و قطعاتی از ماشین با فیبرکربن ساخته شده است
مرسدس-بنز، نسل جدید GT
قیمت ماشین هنوز اعلام نشده، اما احتمال داده میشود که از قیمت پایه ۱۲۰ هزار دلاری نسل فعلی گرانتر باشد. قیمت پورشه ۹۱۱ توربو که نزدیکترین رقیب ماشین به شمار میرود، حدود دویست هزار دلار است. بنز در سالهای اخیر بر ساخت ماشینهای گرانتر تمرکز کرده است. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که میانگین قیمت محصولات بنز نسبت به سال ۲۰۱۹ چهل درصد گرانتر شده است.
موستانگ ۳۰۰ هزار دلاری
GTD براساس مدل مسابقهای موستانگ ساخته شده است
فورد برای رقابت با ماشینهای اسپرت اروپایی قویترین مدل موستانگ را به بازار عرضه میکند. این ماشین که نامش موستانگ GTD است، براساس مدل مسابقهای موستانگ ساخته شده و از سال آینده در تعدادی محدود تولید خواهد شد.
فورد مدل مسابقهای موستانگ GT3 را به تازگی رونمایی کرده است. این ماشین با همکاری شرکت کانادایی مولتیماتیک ساخته شده و قرار است فورد سال آینده با آن در مسابقات استقامت لومان شرکت کند.
ساخت ماشینی براساس GT3 که مجوز رانندگی در خیابان را داشته باشد ایده جیم فارلی، مدیر عامل فورد است که چند ماه پیش این ایده را در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) مطرح کرد. آقای فارلی همزمان با رونمایی ماشین گفت: « به خودم قول دادهام همیشه تیمم را طوری تشویق کنم تا با ساخت ماشینی ویژه دستاوردی خارقالعاده داشته باشد». او همچنین گفت که میخواهد این ماشین پورشه، آستون مارتین و مرسدس-بنز را به دردسر بیاندازد.
موستانگ GTD در تعدادی محدود تولید خواهد شد
فورد میگوید ماشین را برای عملکرد بهتر از نو طراحی کرده است. قدرت موتور هشت سیلندر ماشین به طور رسمی اعلام نشده، اما پیشبینی میشود موستانگ GTD ۸۰۰ اسب بخار نیرو داشته باشد که قویترین مدلی است که تاکنون از موستانگ ساخته شده است. سیستم فنربندی ماشین هم نسبت به مدل معمولی موستانگ کاملا تغییر کرده و ماشین طوری مهندسی شده که وزنش به نسبت مساوی بین جلو و عقب تقسیم شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.
GTD حاصل استراتژی تازه فورد برای افزایش سود است. این کارخانه از مدلهای مشهور خود از جمله برونکو، موستانگ و F-150 نمونههای ویژه در تعداد محدود میسازد تا به طرفداران این ماشینها با قیمتی بیشتر بفروشد.
قیمت GTD ۳۰۰ هزار دلار است که ده برابر قیمت ارزانترین مدل موستانگ است. مشتریان GTD میتوانند ماشین خود را با هر رنگی که دلشان بخواهد سفارش دهند. فورد اعلام کرده که با توجه به تعداد محدود تولید، خریداران را گزینش خواهد کرد.
منبع: بی بی سی
کونیگزگ (Koenigsegg)، خودروساز سوئدی، میگوید در سوپرکاری که در دست تولید دارد تغییراتی داده که آن را به قویترین ماشین جهان تبدیل میکند. نام این ماشین جمیرا (Gemera) است و تولیدش از اواخر سال ۲۰۲۴ آغاز میشود. کونیگزگ سه سال پیش کانسپتی از جمیرا را نمایش داد. رونمایی از آن به این دلیل خبرساز شد، چون کونیگزگ توانسته بود سوپرکاری طراحی کند که با داشتن موتوری قوی و ظاهری اسپرت برای چهار سرنشین بزرگسال جا داشت و امکانات رفاهی یک ماشین لوکس را ارائه میکرد. قوای محرکهای که کونیگزگ برای جمیرا در نظر گرفته بود ترکیبی از یک موتور سه سیلندر بنزینی و سه موتور الکتریکی بود. این چهار موتور در مجموع ۱۷۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکرد. اما هفته گذشته کریستین فون کونیگزگ، مدیر کارخانه گفت جمیرا به جای سه موتور الکتریکی، تنها یک موتور الکتریکی خواهد داشت که در جلوی ماشین گذاشته میشود. این موتور که توسط مهندسان کونیگزگ ساخته شده ابعاد کوچکی دارد و ۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکند.