arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

اپتومتریست ها چگونه به سلامت بینایی جامعه کمک می کنند

بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران، بر نقش اپتومتریست ها در ارتقای سطح سلامت بینایی افراد جامعه تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مهر:بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران، بر نقش اپتومتریست ها در ارتقای سطح سلامت بینایی افراد جامعه تاکید کرد.
 
مرتضی غفاریان، با عنوان این مطلب که رشته اپتومتری از یک قرن پیش به عنوان خط اول محافظت از بینایی در نظام بهداشت جهانی نقش ایفا کرده است، گفت: در کشور ما نیز با قدمتی حدود نیم قرن نمونه‌ای پیشرفته و منحصر به فرد از اپتومتری در حال خدمت رسانی به جامعه در حوزه معاینات بینایی و ساخت و فروش عینک طبی است.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳ هزار اپتومتریست در کشور به صورت تخصصی و تحت نظارت سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، فعالیت حرفه‌ای در زمینه سلامت بینایی و ساخت و ارائه عینک طبی دارند، افزود: همکاران اپتومتریست، خدمات ویژه و گسترده‌ای در حوزه محافظت از سلامت چشم و بینایی ارائه می‌دهند.
 
مدیر روابط عمومی انجمن علمی اپتومتری ایران، در ادامه به برخی از خدمات اپتومتریست ها اشاره کرد و گفت: پیشگیری از تنبلی چشم که توسط سازمان بهزیستی و با مشارکت اپتومتریست ها، بیش از ۲۵ سال است در کشور اجرا می‌شود.
 
وی افزود: گروه هدف این طرح، کودکان زیر سن مدرسه و سطح نفوذ آن بیش از ۹۰ درصد جغرافیای کشور است و اجرای آن باعث شده آمار تنبلی چشم در کشور ما از متوسط، جهانی پایین‌تر باشد.
 
غفاریان به مشارکت در طرح‌های گسترده خیریه و عام المنفعه در کشور اشاره کرد و گفت: واحد پیشگیری از نابینایی انجمن علمی اپتومتری ایران با مشارکت همکاران خیر و سایر دستگاه‌های مرتبط به مناطق محروم و آسیب دیده از سیل و سایر حوادث طبیعی اعزام شده و در تهیه و ارائه عینک طبی رایگان به نیازمندان مشارکت داشته اند.
 
وی افزود: تبدیل عینک فروشی سنتی به ساخت و فروش حرفه‌ای و علمی عینک طبی تحت آئین نامه‌های رسمی و مصوب قوه مقننه، یکی دیگر از خدمات اپتومتریست ها است.
 
غفاریان گفت: عینک طبی هم مثل دارو و…، یک کالای طبی و پزشکی است و امروزه در کشور ما اپتومتریست ها به صورت علمی و تخصصی این وسیله طبی را با ویژگی‌های منحصربه فرد هر بیمار ساخته و ارائه می‌کنند.
 
بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران ادامه داد: به جهت ضریب حضور بیشتر اپتومتریست ها در سطح کشور، اغلب موارد پاتولوژیک و اورژانس ابتدا به اپتومتریست مراجعه و با شناسایی بیمار به همکاران متخصص مربوطه ارجاع می‌شوند.
 
وی افزود: ارائه آموزش‌ها، مشاوره و اقدامات پیشگیرانه به گروه‌های هدف خاص مثل کودکان، دانش آموزان، کارگران و…، از دیگر خدمات همکاران اپتومتریست است.
 
غفاریان گفت: حضور اپتومتریست ها در طب کار و طرح‌های غربالگری بینایی سنین مختلف، در حفظ و بهبود سلامت بینایی اقشار مختلف جامعه بسیار مؤثر و مهم است.
 
اپتومتریست ها در بیست و پنجمین کنگره سراسری اپتومتری، به مدت ۴ روز از ۶ الی ۹ تیر ۱۴۰۲ در مجتمع ایرانمال گردهم می آیند تا با جدیدترین دستاوردهای مهم در حوزه علوم بینایی، اپتومتری و عینک طبی آشنا شوند.
نظرات بینندگان