arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

پناهیان: مسئولان دولت رئیسی خیلی کار می کنند

فرق دولت حاضر با دولت قبلی در جهت‌گیری‌هاست؛ به استقلال کشور بیشتر می‌اندیشد، ذی مردمی بیشتری دارد و تا جایی که خبر دارم، مسئولان دولتی خیلی کار می‌کنند ولی باید برنامه انقلابی برای افزایش سطح مشارکت مردم داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علیرضا پناهیان در گفت‌وگوی برنامه دوشنبه شب جهان آرا با بیان اینکه رهبری فرموده‌اند باید به مردم امید داد اظهار کرد: دیگر وظیفه ما در رسانه و دیگر بخش‌ها این است که کاری کنیم تا امید مردم زیاد شود نه اینکه خودمان دوباره همین حرف را تکرار کنیم.

به گزارش انتخاب، وی افزود: رهبری در سخنرانی سالروز ارتحال امام، ادامه خط مردمی‌سازی فرهنگ و اقتصاد و ... را مطرح کردند، بحث اینکه حکمرانی در جمهوری اسلامی تغییر کرده و مردم قدرت بگیرند.

پناهیان با بیان اینکه اقدام شایسته عدالت‌خواهانه این است که جلوی خصوصی‌سازی‌های اشتباه را بگیریم البته بازگشت همه کارخانه‌ها به دولت، باز هم رانت ایجاد می‌کند گفت: اگر امکان جلوگیری از حقوق‌های نجومی را بگیریم، پیشرفت حاصل نخواهد شد.

به گفته او، اگر گفتمان عدالت ادامه پیدا کند، به پیشرفت منجر می‌شود ولی اگر صرفا روی جلوگیری از رانت‌خواری تمرکز کنیم، کار ناقص خواهد بود.

وی ادامه داد: عدالت به معنای رسیدن حق به حق‌دار است، وقتی حق را از کسی که حقش نیست بگیریم، نیمی از کار ایجاد شده، نیم دیگرش این است که باید آن را به صاحب حق بدهیم، یعنی مردمی‌سازی اقتصاد، یعنی اینکه اگر جلوی خصوصی‌سازی اشتباه را گرفتیم، نگذاریم دوباره دست دولت بماند.

پناهیان خاطرنشان کرد: گفتمان ناقص عدالت، با پیشرفت تکمیل خواهد شد به عبارتی عدالت‌خواهی فقط اقدام علیه ظلم نیست بلکه باید حق را جایی بگذاریم که دیگر کسی نتواند ظلم کند.

او تصریح کرد: مطالبه‌گری باید برای عدالت‌خواهی کامل باشد، اگر اقتصاد مردمی نشود عدالت کامل نمی‌شود این مطالبه، از جنس ادبیات پیشرفت است و اگر چنین شد، امیدبخش هم هست؛ رهبر معظم انقلاب می‌بینند که امکان پیشرفت وجود دارد، بنابراین ما باید این امکان را پیاده‌ کنیم.

پناهیان با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما اگر اقتصاد هم نباشد، فرهنگ، بروکراسی و سیاست‌بازی‌ها در اقتصاد تجلی یافته‌اند گفت: ولی رهبری امیدوارند زیرا قابل حل است، و راهکارش هم مردمی‌سازی اقتصاد است.

وی افزود: اگر مسئولی ضد غرب باشد، جهادی باشد و خودش هم خوب کار کند، و صادق هم باشد، اینها برای حل مشکل کفایت نمی‌کند زیرا بدون برنامه انقلابی نمی‌توان موفق بود و آن برنامه انقلابی، مشارکت دادن مردم است.

 

قطعا در آینده قدرتمندتر خواهیم بود

پناهیان عنوان کرد: مشارکت مردم در تصمیم‌سازی، نظارت بر مدیران و اقدام در جای خود، تاکید رهبری است؛ تا بروکراسی به نفع مردمسالاری پیش نرود، اتفاق چندانی رخ نخواهد داد. در برنامه هفتم، از خصوصی‌سازی بخش‌های دولتی و واگذاری به مردم محروم، تقریبا خبری نیست!

به عقیده او، فرق دولت حاضر با دولت قبلی در جهت‌گیری‌هاست؛ به استقلال کشور بیشتر می‌اندیشد، ذی مردمی بیشتری دارد و تا جایی که خبر دارم، مسئولان دولتی خیلی کار می‌کنند ولی باید برنامه انقلابی برای افزایش سطح مشارکت مردم داشته باشد.

پناهیان با طرح این سوال که تا کی باید کارها را با گروه‌های صرفا جهادی و آتش به اختیار جلو ببریم؟ تصریح کرد: آدم جهادی می‌شناسم که کف میدان بوده ولی حالا در دولت، بروکراسی اجازه فعالیت به او نمی‌دهد.

وی ادامه داد: باید از مجلس بخواهیم قوانین دست و پاگیر را درست کند و از دولت هم بخواهیم آیین‌نامه‌ها را برای این منظور اصلاح کند؛ به عبارتی آن وضعیت جهادی باید قانونمند شود زیرا حضور صرف نیروهای جهادی در دولت کفایت نمی‌کند بلکه قوانین و ساختارهای حقوقی باید تغییر کنند.

پناهیان افزود: اگر وادادگی دولت قبلی را در مدیریت و اجرا ادامه می‌دادیم، الان در کشور قحطی به وجود می‌آمد البته نباید ضعف‌های موجود را هم نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان توانسته‌اند بسیاری از بحران‌ها را بی سر و صدا جمع کنند، به خاطر پشتیبانی قدرت منطقه‌ای ماست گفت: هیچ مانعی وجود ندارد که در آینده، قدرتمندتر از وضعیت کنونی نشویم؛ با همه ضعف‌ها در بدنه مدیریتی کشور، به این قدرت رسیده‌ایم و اگر برنامه داشته باشیم، قدرتمان به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

 

ایران اسلامی اکنون در حال ساختن کشتی نوح است!

پناهیان بیان کرد: ما در حال ساختن کشتی نوح هستیم! ممکن است اقداماتی که امروز انجام می‌شود تاثیر کوتاه مدت نداشته باشد ولی در آینده مشخص خواهد شد و رهبری ناظر به این مسائل، از امیدآفرینی حرف می‌زنند.

وی افزود: قدرتی که در سطح منطقه پیدا کرده‌ایم، در آینده به سفره مردم هم می‌رسد، ضمن اینکه روش پیشرفت ما، غربی نبوده و از تمدن خاص ما سرچشمه گرفته هر چند هنوز بروکراسی موجود با آن همراه نشده است.

 

گرفتار دو قطبی کاذب اصلاح‌طلب و اصول‌گرا هستیم

پناهیان در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با بیان اینکه یکی از عوامل عدم مشارکت بیشتر مردم در انتخابات، احزاب هستند گفت: نمی‌دانم چرا احزاب همیشه خودشان را جای مردم جا می‌زنند!

به گفته او، احزاب سیاسی، دو قطبی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان را در جامعه ایجاد کرده‌اند؛ تا وقتی انتخابات این دو قطبی کاذب را دارد، مشارکت کاهش می‌یابد و در مردم، یأس ایجاد می‌شود؛ احزاب هستند که در ایران سیاه‌نمایی می‌کنند! بالاترین حرام شرعی همین است که احزاب انجام می‌دهند همراه با رسانه‌هایشان.

پناهیان تصریح کرد: ملی‌گراترین افراد در تاریخ صد ساله اخیر ایران، جز امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه دین می‌خواهد استقلال مردم و جامعه را در تاثیرگذاری در عرصه جهانی حفظ کند گفت: بسیاری فکر می‌کنند اسلامی شدن جامعه یعنی صرفا احیای شعائر دینی، در حالیکه منافع ملی را تامین کردن هم جزو همین مسئله است.

نظرات بینندگان