arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

امیرعبداللهیان: پیام ما روشن است، ایران را نمی‌توان منزوی کرد

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با اشاره به حضور ایران در سازمان‌های اقتصادی نوظهور گفت: پیام روشن و صریح ما این است که جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان منزوی و به حاشیه برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای با اشاره به حضور ایران در سازمان‌های اقتصادی نوظهور گفت: پیام روشن و صریح ما این است که جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان منزوی و به حاشیه برد.

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه "پرس تی وی" درباره حضور فعال ایران در سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی گفت: حضور فعال ایران در سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اخیراً در گروه بریکس نشان دهنده شکست سیاست جهانی منزوی کردن ایران است.

وی افزود: کشورها بر اساس منافع خود عمل می‌کنند. پیام روشن و صریح ما این است که جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان منزوی و به حاشیه برد.

دیپلمات ارشد ایران با تاکید بر موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک تهران و مخالفت با یکجانبه گرایی گفت: ما به شدت مخالف یکجانبه گرایی هستیم و در عین حال از فرصت‌های موجود در چارچوب چندجانبه گرایی نهایت استفاده را می‌بریم. همچنین ایران از نظر ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک از جایگاه اصلی در منطقه برخوردار است. ایران در مسیر اصلی ترانزیتی قرار دارد که شمال و جنوب و همچنین شرق و غرب را به هم متصل می‌کند. ما از طیف وسیعی از مزایا و امکانات برخورداریم و طرف‌های دیگر نیز از این تعامل سود می‌برند.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که بریکس سازمانی است که بر تقویت چندجانبه گرایی تمرکز دارد، افزود: پنج کشور که اعضای کلیدی بریکس هستند بیش از سه میلیارد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این نشان می‌دهد که کشورهای بریکس در تمرکز بر چندجانبه‌گرایی چقدر تأثیرگذار هستند و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران برای بریکس اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وی ادامه داد: دولت دکتر ابراهیم رئیسی از زمان روی کار آمدن در تلاش است تا از پتانسیل‌های ائتلاف‌های منطقه‌ای، اقتصادی، سیاسی و امنیتی که می‌تواند منافع ملی ایران را در چارچوب چندجانبه‌گرایی تضمین کند، استفاده کند.

امیرعبداللهیان گفت: ما سال گذشته پیگیری عضویت ایران در بریکس را آغاز کردیم. پنج کشور اصلی عضو بریکس یعنی روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی پیشنهاد اساسی ایران مبنی بر پیوستن اعضای جدید را پذیرفتند. ما قرار است مقررات و پروتکل‌های ارائه شده توسط اعضای بریکس را دریافت کرده و بر این اساس، اقدامات لازم را در این چارچوب اتخاذ کنیم. اما بر اساس مذاکراتی که با وزرای خارجه کشورهای کلیدی عضو انجام دادم، آن‌ها ایران را به‌ عنوان یک عضو جدید بالقوه در اولویت قرار داده‌اند.

وی افزود: می‌توانیم از ظرفیت‌های بریکس در راستای ارتقای چندجانبه‌گرایی برای افزایش تجارت با کشورهای عضو و تقویت همکاری‌های اقتصادی به نفع ملت ایران استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره دیدار همتای عربستانی خود در آفریقای جنوبی گفت: من و آقای فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان به توافق رسیدیم که سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور در ریاض، تهران، جده و مشهد از هفته آینده بازگشایی شوند. دفتر نمایندگی ما در سازمان همکاری اسلامی نیز در جده بازگشایی خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به موسم حج اشاره گفت: زائران ما از 25 اردیبهشت ماه به عربستان سفر کردند و برای ما مهم است که نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی ما برای تسهیل امور مربوط به ایرانیان مستقر شده و فعالیت‌های خود را انجام دهند.

نظرات بینندگان