arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

جنوب اوکراین زیر آب رفت!

میلیون‌ها لیتر آب روز سه‌ شنبه و در پی شکسته شدن سد تحت کنترل روسیه، سرازیر شد و بخش‌هایی از منطقه جنگی در جنوب اوکراین زیر آب رفت و منابع آب را قطع کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: میلیون‌ها لیتر آب روز سه‌ شنبه و در پی شکسته شدن سد تحت کنترل روسیه، سرازیر شد و بخش‌هایی از منطقه جنگی در جنوب اوکراین زیر آب رفت و منابع آب را قطع کرد.

نیروهای اوکراینی و روسی یکدیگر را عامل شکسته شدن این سد می‌خوانند.

سد نوا کاخوفکا که آب آن برابر با دریاچه گریت سالت لیک در ایالت یوتای آمریکا است، آب شبه جزیره کریمه اوکراین که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک روسیه شد و نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که تحت کنترل روسیه قرار دارد را تامین می کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتر اعلام کرد که به دقت وضعیت را زیر نظر دارد، اما هیچ خطر ایمنی هسته‌ای فوری در این نیروگاه که در جنوب اوکراین واقع شده است، وجود ندارد. با این حال، آژانس دولتی انرژی اتمی اوکراین اعلام کرد که سطح آب مخزن کاخوفکا به سرعت رو به کاهش است و تهدید بیشتری برای این تاسیسات که بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا است، ایجاد کرده است.

خبرگزاری ریا روسیه به نقل از مسئول منصوب مسکو در این منطقه نوشت: حدود ۲۲ هزار نفر در ۱۴ شهرک در منطقه خرسون اوکراین، در معرض خطر سیل قرار دارند. خرسون یکی از پنج منطقه شامل شبه جزیره کریمه است که مسکو مدعی است ضمیمه خاک خود کرده است.

ویدئوهای تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آب از سد شکسته عبور می‌کند و افراد حاضر در محل، شوک خود را ابراز می‌کنند. سطح آب ظرف مدت چند ساعت، چند متر بالا رفته است.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی تاس، یک مقام مستقر در روسیه در شهر نوا کاخوفکا روز سه شنبه گفت: ساکنان حدود ۳۰۰ خانه تخلیه شده اند. وی اظهار کرد: تعمیر سد احتمالا غیرممکن خواهد بود.

فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین، نیروهای روسی را متهم کرد سد نوا کاخوفکا که ۳۰ متر ارتفاع و ۳.۲ کیلومتر طول دارد را منفجر کرده اند. این سد در سال ۱۹۵۶ روی رودخانه دنیپرو ساخته شد.

 

ارتش اوکراین در فیس بوک اعلام کرد: مقیاس تخریب، سرعت و حجم آب و مناطق که سیل فرا می گیرد، مشخص شده اند.

 آژانس اطلاعات نظامی اوکراین در تلگرام اعلام کرد که نیروهای روسی در حالت وحشت، سد را منفجر کرده اند و این را یک اقدام آشکار تروریستی و جنایت جنگی خواند که مدرکی در دادگاه بین المللی خواهد بود.

طبق گزارش خبرگزاری‌های روسی، سد بر اثر گلوله باران تخریب شده است و به نقل از شهردار شهر نوا کاخوفکا که تحت کنترل روسیه است، نوشتند: شکسته شدن این سد یک اقدام تروریستی بوده است که اصطلاح مورد استفاده روسیه برای حملات اوکراین است.

مسئول منتصب روسیه در منطقه خرسون گفت: تخلیه در نزدیکی سد آغاز شده است و ظرف پنج ساعت آب به سطح بحرانی خواهد رسید.

شرکت دولتی برق آبی اوکراین اعلام کرد که نیروگاه برق آبی کاخوفکا کاملا تخریب شده و پس از انفجار در داخل موتورخانه، قابل بازسازی نیست.

بر اساس گزارش رویترز، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین روز سه‌شنبه در توییتر اعلام کرد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص انفجار سد، نشست فوق العاده برگزار خواهد کرد.

نظرات بینندگان