arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۹۲۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای: ایران قبل از حل همه پرونده‌ها با آژانس، توافقی را امضا نخواهد کرد

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تأکید کرد که تهران تا زمانی که همه پرونده‌های ادعایی آژانس اتمی حل و فصل نشود، توافقی را امضا نخواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تأکید کرد که تهران تا زمانی که همه پرونده‌های ادعایی آژانس اتمی حل و فصل نشود، توافقی را امضا نخواهد کرد.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌ کننده ایران در گفتگو‌های مربوط به لغو تحریم‌ها و مذاکرات هسته ای، با اشاره به اینکه متن توافق هسته‌ای آماده و در انتظار امضای اروپایی‌هاست، تأکید کرد که تهران قبل از حل و فصل همه پرونده‌های مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافقی را امضا نخواهد کرد.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران امروز دوشنبه در گفتگو با شبکه "المیادین" تصریح کرد: دولت‌های غربی مدام در مورد فعالیت هسته‌ای ایران دروغ می‌گویند و امروز این موضوع ثابت شده است. پس از حل و فصل دو پرونده اخیر، تعداد پرونده‌های موجود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران کاهش یافته است.

او با بیان اینکه توافق هسته‌ای آماده و در انتظار امضای اروپایی‌هاست و زمان آن فرا رسیده است، تاکید کرد: تا زمانی که همه پرونده‌ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل نشود، تهران این توافق را امضا نخواهد کرد.

مرندی با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای باید به گونه‌ای تنظیم شود که مجال تقلب در آن وجود نداشته باشد، گفت: رافائل گروسی، مدیرکل فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «مستقل» نیست.

مرندی با اشاره به اینکه ایران دیگر منتظر آمریکا نخواهد ماند و با کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های آسیایی روابط برقرار خواهد کرد، تصریح کرد: سیاست واشنگتن در غرب آسیا حفظ و بقای اختلاف به نفع اسرائیل است. آمریکا به دنبال ایجاد سرگرمی در منطقه است و ایران بهانه‌ای برای آن است. با این وجود، جهان در حال تغییر و توسعه است و قدرت آمریکا در حال کاهش است که این امر موجب می‌شود تا تحریم‌های ایران کاهش یابد.

پیش از این، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام آژانس در وین اعلام کرده بود که روند اجرای بیانیه مشترک توافق شده در ماه مارس گذشته بین آژانس و ایران آغاز شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.گروسی درباره نصب دستگاه نظارت بر غنی‌سازی در تأسیسات فردو و نطنز نیز گفت: این تجهیزات به ما کمک می‌کنند تا هرگونه تفاوت در سطوح غنی‌سازی در این تأسیسات را سریع‌تر تشخیص دهیم.

نظرات بینندگان