arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۳ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

سفر مادورو به عربستان؛ ریاض به «یک دشمن دیگر آمریکا» نزدیک شد

رئیس‌جمهور ونزوئلا روز دوشنبه ۱۵ خرداد به عربستان سفر کرد و تیم رسانه‌ای او اعلام کرد که این سفر با هدف «تقویت ائتلاف‌های سیاسی، دیپلماتیک و گسترش همکاری در زمینه انرژی» صورت گرفته است.خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس سفر  مادورو به عربستان را گام دیگری از سوی ریاض در جهت نزدیک شدن به «یک دشمن دیگر آمریکا» توصیف کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور ونزوئلا روز دوشنبه ۱۵ خرداد به عربستان سفر کرد و تیم رسانه‌ای او اعلام کرد که این سفر با هدف «تقویت ائتلاف‌های سیاسی، دیپلماتیک و گسترش همکاری در زمینه انرژی» صورت گرفته است.

نیکلاس مادورو که پس از شرکت در آیین ادای سوگند ریاست‌جمهوری رجب طیب اردوغان در آنکارا به عربستان رسید، از سوی مقامات این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

او در سفر خود به عربستان قرار است با سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه، و محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، گفت‌وگو ‌کند.

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس سفر  مادورو به عربستان را گام دیگری از سوی ریاض در جهت نزدیک شدن به «یک دشمن دیگر آمریکا» توصیف کردند.

به‌نوشته رویترز، عربستان پس از تقویت رابطه با چین و روسیه و بهبود مناسبات با جمهوری اسلامی ایران و سوریه در دوره اخیر، با دعوت از نیکلاس مادورو به تلاش برای تشکیل ائتلاف‌های جدید در سطح جهان ادامه داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت عربستان در جستجوی تقویت سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی برای پروژه‌های عظیم توسعه، در پی تقویت ثبات منطقه‌ای و ارتقای جایگاه خود است و منافع ملی کشورش در جهان را دنبال می‌کند.

ونزوئلا، دوست نزدیک جمهوری اسلامی ایران و حامی حکومت بشار اسد در سوریه، از سرسخت‌ترین مخالفان واشنگتن است.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، مادورو با حمایت‌های ایران، روسیه و ترکیه در برابر تحریم‌های سنگین برقرارشده از سوی آمریکا علیه حکومت او در ونزوئلا سرپا ماند.

عربستان در حالی آقای مادورو را دعوت کرده که قرار است آخر این هفته میزبان نشستی برای مبارزه با افراط‌گرایی باشد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز برای شرکت در آن روز ۱۶ خرداد وارد این کشور خواهد شد.

عربستان ماه گذشته نیز در جریان میزبانی نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که برای نخستین بار در ۱۲ سال اخیر رئیس‌جمهور سوریه در آن مشارکت کرد، به‌طور غیرمنتظره‌ای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، را هم دعوت کرد.

نیکلاس مادورو که کشورش عضو اوپک است، بارها خواهان همکاری با عربستان، عضو قدرتمند سازمان کشورهای صادرکننده نفت، با هدف تعیین سیاست مشترک در مورد بهای نفت شده است.

رئیس‌جمهور ونزوئلا خواهان رویکردی مشترک برای اثرگذاری بر قیمت نفت در بازارهای جهانی است.

هرچند اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در نشست روز ۱۴ خرداد در مقر اوپک در وین تصمیم گرفتند که سطح تولید اوپک‌پلاس را تا پایان سال جاری میلادی تغییر ندهند اما وزیر انرژی عربستان در این جلسه گفت صادرات نفت کشورش از ۱۰ تیر به میزان یک میلیون بشکه نفت دیگر در روز کاهش خواهد یافت.

در پی این اظهارات عبدالعزیز بن سلمان، بهای نفت در بازارهای بین‌المللی سریعا افزایش یافت.

نظرات بینندگان