arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

۸۰ دختر دانش آموز در افغانستان مسموم شدند

بنابر اعلام یک مقام محلی افغانستان، دست کم ۸۰ دانش آموز دختر در دو حمله جداگانه به مدارس ابتدایی در ولایت سرپل در شمال این کشور مسموم شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: بنابر اعلام یک مقام محلی افغانستان، دست کم ۸۰ دانش آموز دختر در دو حمله جداگانه به مدارس ابتدایی در ولایت سرپل در شمال این کشور مسموم شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، «محمد رحمانی» رییس آموزش و پرورش ولایت سرپل گفت که این حوادث روز شنبه و یکشنبه (۱۳ و ۱۴خرداد ماه) به وقوع پیوسته است.

وی افزود: این حملات به دو مدرسه مجزا صورت گرفته که در کنار یکدیگر قرار داشته اند.

بر اساس این گزارش، این نخستین حمله از این نوع به دانش آموزان دختر از زمان به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱ در افغانستان به شمار می آید.

در این گزارش به جزئیات حمله و نوع مسمومیت اشاره ای نشده است.

بنابر اعلام حکومت طالبان در افغانستان، دختران بعد از کلاس ششم حق تحصیل ندارند.

پیشتر، «حبیب‌الله آغا» سرپرست وزارت معارف گروه طالبان اعلام کرده بود که هنوز هم شرایط برای تحصیل و آمورش دختران افغان مساعد نشده است.

سرپرست وزارت معارف گروه طالبان در پیامی ویدیویی ۲۰ اردیبهشت سالجاری گفت: هرزمان که شرایط تحصیل و آموزش زنان و دختران مساعد شود، طبق احکام شریعت اسلام برای دختران اجازه تحصیل داده خواهد شد.

در هین حال، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز به تازگی در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که طالبان، افغانستان را به تنها کشوری در جهان تبدیل کرده که تحصیل دختران در آن منع شده است.

نظرات بینندگان