arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

ارمنستان: احتمالا تا پایان ۲۰۲۳ با باکو معاهده صلح امضا می‌کنیم

آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان طی مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور بیان کرد: مذاکرات با شدت پیش می‌روند. اگر ما این شدت را حفظ کنیم و حمایت راسخی را از سوی جامعه بین‌المللی برای کسب پیشرفت دریافت کنیم، آن وقت شانسی برای رسیدن به یک توافق صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال ۲۰۲۳ میسر خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: دبیر شورای امنیت ارمنستان گفت، ایروان و باکو احتمالا تا پایان سال جاری میلادی یک معاهده صلح را امضا کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان طی مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور بیان کرد: مذاکرات با شدت پیش می‌روند. اگر ما این شدت را حفظ کنیم و حمایت راسخی را از سوی جامعه بین‌المللی برای کسب پیشرفت دریافت کنیم، آن وقت شانسی برای رسیدن به یک توافق صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال ۲۰۲۳ میسر خواهد بود.

وی افزود: طرف ارمنستانی قصد دارد که هر چه سریع‌تر به یک معاهده صلح دست یابد.

گریگوریان خاطرنشان کرد: عضویت ارمنستان در "سازمان پیمان امنیت جمعی" (CSTO) مشکلات خاصی را برای ایروان ایجاد می‌کند اما این مشکلات همکاری با سایر کشورها را محدود نمی‌کند.

او تاکید کرد: ما به شدت با شرکای غربی خود جهت تقویت همکاری‌های امنیتی در حال همکاری هستیم و به این کار ادامه خواهیم داد.

اوایل ماه مه آرمن گریگوریان با بیان اینکه دولت ارمنستان قصد خروج از "سازمان پیمان امنیت جمعی" را دارد، گفت که مکانیسم این سازمان به درستی کار نمی‌کند و کشورهای عضو آن در انجام تعهدات خود شکست خورده‌اند. اما این درحالیست که معاون وزیر خارجه ارمنستان بعدا اظهار کرد که احتمال خروج ارمنستان از "سازمان پیمان امنیت جمعی" در حال حاضر در دستور کار نیست. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور هم بارها تاکید کرده که ایروان در سال‌های ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۲ شاهد انفعال در این سازمان بود.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "کارشناس محیط زیست" نامیدند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دو سوی این گذرگاه حرکت کنند.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند.

خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داد، دو کشور در حال حاضر مشغول مذاکراتی درباره یک توافق صلح با هدف پایان دادن به چند دهه مناقشه بر سر منطقه قره‌باغ هستند. این منطقه که به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، دارای جمعیت عمدتا ارمنی است و مکررا دو کشور بر سر آن درگیری‌هایی داشته‌اند.

نظرات بینندگان