arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

نماینده مجلس: امیدی به سفره‌های آب زیرزمینی کرمان نیست/ آبخوان‌ها تلخ و اسیدی شده‌اند

حسین جلالی عضو هیات نمایندگان استان کرمان در مجلس گفت: کرمان تقریبا سفره‌های آب زیرزمینی خود را به خاطر عمق و شوری بالا و یا به خاطر تلخی و اسیدی شدن آب از دست داده است، بنابراین امیدی به سفره‌های آب زیرزمینی در استان نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: عضو هیات نمایندگان استان کرمان در مجلس گفت: کرمان تقریبا سفره‌های آب زیرزمینی خود را به خاطر عمق و شوری بالا و یا به خاطر تلخی و اسیدی شدن آب از دست داده است، بنابراین امیدی به سفره‌های آب زیرزمینی در استان نیست.

حسین جلالی با اشاره به اوضاع تامین آب در استان کرمان اظهار داشت: استان کرمان در دل کویر لوت قرار دارد و تقریبا سفره‌های آب زیرزمینی خود را به خاطر عمق و شوری بالا و یا به خاطر تلخی و اسیدی شدن آب از دست داده است، بنابراین امیدی به سفره‌های آب زیرزمینی در استان نیست.

وی افزود: ممکن است به صورت ناپایدار و مقطعی بتوانیم از آب زیرزمینی استفاده کنیم اما برای بلندمدت آبی موجود نیست.

عضو هیات نمایندگان استان کرمان در مجلس با بیان اینکه شهر کرمان تقریبا ۲ هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد، گفت: بدتر از کرمان شهرهایی هستند که با تنش آبی شدید روبرو هستند، اکنون رفسنجان، انار، زرند، سیرجان و شهربابک با تنش آبی شدید مواجهند.

وی بیان داشت: برای حل معضل کم آبی در استان پیش بینی شده بود که از خلیج فارس انتقال آب داشته باشیم، اکنون آب از گل گهر و مس رفسنجان عبور کرده و به چادرملوی یزد رسیده، با توجه به سرمایه گذاری گل گهر مشکل سیرجان تا حدی حل شده و تنش آبی برطرف شده است. کرمان ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که لوله گذاری انجام شود، ۱۱۵ کیلومتر باید لوله گذاری شود که به آب خلیج فارس متصل شود این میزان اعتبار( ۱۰۰۰ میلیارد تومان) را باید معادن مس و گل گهر تامین کنند که متاسفانه به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و اکنون قرارگاه به صورت نسیه و غیرنقدی کار را پیش می‌برد ولی در هر حال تا حدی امکان اجرا دارد و ممکن است با مشکل مواجه شود و نتیجه اینکه در تابستان که تنش بالا می‌رود آب به کرمان نخواهد رسید.

جلالی خاطرنشان کرد: اگر به تعهدات عمل می‌شد تنها ۵۰ کیلومتر از  لوله گذاری کرمان باقی مانده بود و مشکل این شهر حل می‌شد، رفسنجان هم فقط ۱۶ کیلومتر با مخزن آب فاصله دارد و همه چیز فراهم است و تنها باید سفارش لوله ۹۰۰ به سلفچگان داده شود تا به شبکه خلیج فارس متصل شود. ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای تابستان از تنش آبی نجات پیدا کنند اما ۱۶ کلیومتر معلق مانده است.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ای برای اجرای پروژه‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: این ۱۶ کیلومتر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه برای تامین لوله نیاز دارد، اکنون تمام دستگاه‌ها در رفسنجان مستقر هستند فقط باید لوله و تجهیزات برسد تا بتوان به سرعت اوضاع را بهبود بخشید.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: چالش دیگر آب استان این است که بعد از اتصال شبکه به خلیج فارس مشخص نیست که آیا وزارت نیرو آب را خریداری و تخصیص می‌دهد یا اینکه اجراکنندگان موظفند آب را مستقیم تحویل دهند، هنوز دستوری در این خصوص داده نشده که این آب چگونه واگذار شود.

وی یادآور شد: ابتدا باید لوله گذاری انجام و دستگاه پمپاژ مسقر شود و بعد تخصیص سهیمه داده شود، بهرحال اکنون آنچه مهم است قطعا آب خلیج فارس در تابستان به کرمان نخواهد رسید و تنش آبی شدید خواهد بود و به نظر می‌رسد آب در کرمان با قحطی و جیره بندی اداره شود.

جلالی در ادامه درباره بروز پدیده فرونشست در پی کم آبی در استان گفت: هر جا سفره آب زیر زمینی فروکش کند فرونشست زمین را داریم که به صورت گسل‌های زلزله و یا به صورت خشک شدن قناتها ظاهر می‌شود هنوز در شهر شبکه آب و فاضلاب نداریم و همچنان فاضلاب وارد سفره‌ها می‌شود، اما در برخی مناطق که سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه نمی‌شوند فرونشست داریم، ضمن اینکه روی خط زلزله و گسل هم هستیم و این مخاطرات استان را تهدید می‌کند.

نظرات بینندگان