arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۶۲۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

بن فرحان: عربستان بزرگترین شریک تجاری گروه بریکس در خاورمیانه است

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در اجلاس گروه بریکس بر تمایل کشورش برای توسعه همکاری‌های آینده با گروه «بریکس» با هدف تامین منافع مشترک تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر امور خارجه عربستان در اجلاس گروه بریکس بر تمایل کشورش برای توسعه همکاری‌های آینده با گروه «بریکس» با هدف تامین منافع مشترک تاکید کرد.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست وزیران اعضای «بریکس» در کیپ تاون جمهوری آفریقای جنوبی بر تمایل کشورش برای توسعه همکاری‌های آینده با گروه «بریکس» با هدف تامین منافع مشترک و دستیابی به رفاه برای همه تاکید کرد.

فیصل بن فرحان در نشست وزیران کشور‌های بریکس که با شعار «مشارکت برای رشد شتابان، توسعه پایدار و تکثرگرایی فراگیر» برگزار شد، تاکید کرد که عربستان سعودی بزرگترین شریک تجاری گروه بریکس در خاورمیانه است.

 وی در ادامه افزود که عربستان دارای ارزش‌های اساسی مشترک با کشور‌های بریکس است و آن اعتقاد بر این است که روابط بین دولت‌ها بر اساس اصول احترام به حاکمیت، عدم مداخله، پایبندی به حقوق بین‌الملل، وجود چارچوب‌های چند جانبه و اقدام جمعی به عنوان نقاط مرجع برای رویارویی با چالش‌های مشترک است.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد که کشورش همچنین با کشور‌های بریکس در اصل اعتقاد به اهمیت صلح، امنیت و ثبات به منظور تمرکز مجدد تلاش‌ها برای توسعه ملی و رفاه مشترک همسو است.

 بن فرحان تاکید کرد: عربستان بزرگترین شریک تجاری گروه بریکس در خاورمیانه است و روابط تجاری با کشور‌های بریکس شاهد رشد قابل توجهی بوده است که نشان دهنده روابط رو به رشد و توسعه یافته با کشور‌های این گروه است. مجموع تجارت دوجانبه با کشور‌های این گروه از ۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۱۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و این سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲ از مرز ۱۶۰ میلیارد دلار نیز گذشت.

وی اعلام کرد که کشورش همچنان متعهد به همکاری با شرکای بین‌المللی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ و تشدید تلاش‌های جهانی برای ارتقای امنیت غذایی و انرژی در بحبوحه بحران‌های مکرر است. عربستان کشوری پیشرو در زمینه کمک‌های بشردوستانه و توسعه در سراسر جهان است و در میان ۱۰ کمک کننده برتر به کشور‌های کم درآمد و متوسط ​​قرار دارد.

نشست وزیران کشور‌های عضو گروه بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی طی دو روز گذشته (۱ و ۲ ژوئن) برگزار شد.

در این نشست موضوعاتی، چون مسائل منطقه‌ای و جهانی، حفاظت از چندجانبه‌گرایی، توسعه پایدار، تاثیرات اقتصادی تحریم‌های بین‌المللی یکجانبه، مبارزه با تروریسم، مورد بررسی قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران درخواست عضویت در این گروه اقتصادی را ارائه کرده است که با استقبال اعضای این گروه از جمله آفریقای جنوبی روبرو شده است. کشور‌های دیگری از جمله عربستان و امارات هم خواستار عضویت در بریکس شده اند.

چند روز گذشته «عید العید» مشاور اقتصادی عربستان سعودی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که «بانک توسعه» وابسته به بریکس به دنبال کمک به کشور‌های عضو بریکس و کشور‌های درحال توسعه در پروژه‌های عظیم زیرساختی استنه نهاد‌هایی که از نظام غربی پیروی می‌کنند و شرایط خودسرانه را تحمیل می‌کنند.

وی اعلام کرد که باید به دنبال موسسات مالی که حامیان کشور‌های در حال توسعه هستند و به دنبال تحقق اهداف آن‌ها هستند باشیم. بانک توسعه وابسته به بریکس، بانک آسیا برای حمایت از زیرساخت ها، موسسات مالی عربی، بانک توسعه اسلامی و صندوق توسعه اوپک و موسسات ملی دیگر از جمله این موسسات هستند. بانک توسعه وابسته به بریکس در مرحله آینده از سلطه دلار خواهد کاست.

اخیرا نیز رسانه‌های خبری اعلام کردند که عربستان سعودی درحال انجام رایزنی برای پیوستن به بانک جدید توسعه وابسته به گروه «بریکس» است.

نمایندگان این بانک اعلام کردند که ما در خاورمیانه برای عربستان سعودی اهمیت زیادی قائل هستیم و درحال انجام گفتگو‌های حرفه‌ای با این کشور هستیم.

پیوستن عربستان سعودی به این مجموعه روابط میان کشور‌های عضو این بانک را تقویت می‌کند؛ بانکی که بزرگ‌ترین اقتصاد‌های نوظهور جهان برای جایگزین کردن با موسسات غربی «برتون وودز» تشکیل دادند.

تصمیم سیاسی برای ایجاد بانک جدید توسعه در سال ۲۰۱۳ در جریان نشست سران در «دوربان» واقع در آفریقای جنوبی اتخاذ شد. در سال ۲۰۱۴ در نشست «فورتالزا» در برزیل توافقی در خصوص تاسیس این بانک به امضا رسید و در ۷ ژوئیه ۲۰۱۵ در نشستی در مسکو، این بانک به طور رسمی کار خود را شروع کرد.

هدف اصلی تاسیس این بانک تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار در کشور‌های عضو بریکس و کشور‌های در حال توسعه است.

پیش از این «سرگئی کوزلوف» سفیر روسیه در عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور پادشاهی تمایل زیادی برای پیوستن به گروه بریکس (پنج اقتصاد بزرگ و در حال توسعه جهان) و همچنین سازمان همکاری شانگ‌های دارد.

گروه بریکس شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. از زمان شکل‌گیری بریکس بیش از یک دهه پیش، کشور‌های عضو در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، سیاست، امنیت، نوآوری‌های فناوری و همچنین مبادلات فرهنگی و مردمی به نتایج مفیدی دست یافته‌اند. نام این گروه برگرفته از حرف اول نام انگلیسی اعضای آن است.

پنج کشور عضو بریکس در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهند. اقتصاد آن‌ها ۲۳ درصد از حجم اقتصاد جهانی و ۱۸ درصد از حجم تجارت بین المللی را تشکیل می‌دهد.

کشور‌هایی مانند مصر، مکزیک، نیجریه، پاکستان، سودان، سوریه، ترکیه، امارات متحده عربی، بحرین، بنگلادش، اندونزی، ونزوئلا و زیمبابوه نیز تمایل خود را برای عضویت در بریکس نشان داده‌اند.

نظرات بینندگان