arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۵۷۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
سلامی، تحلیلگر مسائل افغانستان در گفت‌وگو با «انتخاب»:

‌نمی‌توان روی صحبت‌های طالبان حساب باز کرد؛ ممکن است هر کار خطرناکی از این گروه سر بزند / ایران از گروه‌هایی که در افغانستان دارای محبوبیت عمومی‌اند حمایت کند / برای احقاق حقوق مان، طالبان را از سفارتخانه افغانستان در تهران بیرون برانند / اقدامات نباید به گونه‌ای باشد که باعث رنجش اتباع افغانستان در ایران شود

غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی تحلیلگر مسائل افغانستان گفت: اکنون ایران برای ایستادگی در برابر طالبان و احقاق حقوق خود می‌تواند طالبان را از سفارتخانه افغانستان در تهران بیرون براند و در مجامع بین‌المللی، گروه طالبان را منکوب و از گروه‌هایی که در افغانستان دارای محبوبیت عمومی اند حمایت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک تحلیلگر مسائل افغانستان گفت: اکنون ایران برای ایستادگی در برابر طالبان و احقاق حقوق خود می‌تواند طالبان را از سفارتخانه افغانستان در تهران بیرون براند و در مجامع بین‌المللی، گروه طالبان را منکوب و از گروه‌هایی که در افغانستان دارای محبوبیت عمومی اند حمایت کند.

غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی در گفت‌وگو با «انتخاب» با اشاره به مناقشات اخیر بین ایران و افغانستان، از مسائل امنیت مرز‌ها گرفته تا عدم تامین حقابه ایران از رود هیرمند، اظهار کرد: هر دوی این موضوعات، مسائلی کاملا شفاف اند که در تمام دنیا بر اساس قوانین بین‌المللی و معاهدات بین کشور‌ها رعایت می‌شوند. اما متاسفانه ما در افغانستان شاهد حضور یک دولت نیستیم، بلکه گروهی در این کشور حاکم اند که نه به دیپلماسی و حقوق بین‌الملل پایبند اند و نه به حقوق سیاسی و طبیعی کشورها. 

وی افزود: گروه طالبان در هر زمانی می‌تواند تهدیدی برای مرز‌های ما باشد، کما اینکه بسیاری از گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش همچنان در افغانستان در حال رشداند و روزی می‌توانند امنیت ایران را به خطر اندازند. شاید بتوان گفت قدرت‌های بین‌المللی و کشور‌های غربی هم چندان بدشان نمی‌آید بحرانی مانند آنچه بین اوکراین و روسیه وجود دارد را بین ایران و افغانستان نیز ایجاد کنند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان با اشاره به صحبت‌های مقامات طالبان مبنی بر اینکه به دنبال حسن رابطه با ایران اند، ادامه داد: نمی‌توان روی این صحبت‌ها حساب باز کرد. ما در افغانستان با یک دولت رسمی و پایبند به حقوق بین‌الملل مواجه نیستیم، وقتی طالبان اعلام می‌کند حتی اجازه بازدید از سد کجکی و کمال خان را هم به ایران نمی‌دهد، یعنی خود را ملزم به اجرای هیچ معاهده‌ای نمی‌داند و ممکن است هر کار خطرناکی از این گروه سر بزند.

سلامی با بیان اینکه ایران باید مقابل طالبان اقتدار خودش را مطابق با شانی که دارد رعایت کند، عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم هشدار‌های دلسوزان و کسانی که از همان ابتدا طالبان را به خوبی می‌شناختند، در پذیرفتن طالبان عجله و حتی سفارتخانه افغانستان در تهران به این گروه تحویل داده شد. در ایران در مسئله شناخت افغانستان، موضع‌گیری در قبال طالبان و همچنین سرمایه‌گذاری در افغانستان برای احداث پروژه‌های مشترک ضعیف عمل شد.

این نماینده اسبق مجلس با تاکید بر اینکه باید اقتدار نظامی کشور ما در مرز‌ها افزایش یابد، اضافه کرد: در سال‌های ۷۴ تا ۸۲ نیز ما شاهد شرارت‌هایی در مرز‌های شرقی کشور بودیم و در آن سال‌ها بیش از ۳۲۰۰ ایرانی به گروگان گرفته شدند که در آن زمان هم بخش زیادی از شرارت‌ها توسط طالبان انجام می‌شد. 

سلامی ادامه داد: اکنون ایران برای ایستادگی در برابر طالبان و احقاق حقوق خود می‌تواند طالبان را از سفارتخانه افغانستان در تهران بیرون براند و در مجامع بین‌المللی، گروه طالبان را منکوب و از گروه‌هایی که در افغانستان دارای محبوبیت عمومی اند حمایت کند. تقویت و همکاری با گروه‌هایی که خواستار ایجاد وحدت در افغانستان و حاکمیت ملت و قانون در این کشور اند، از جمله اقداماتی است که ایران می‌تواند در قبال طالبان انجام دهد.

این تحلیلگر مسائل افغانستان تاکید کرد: باید توجه داشت اقدامات متقابل ایران در برابر طالبان نباید به گونه‌ای باشد که باعث رنجش اتباع افغانستان در ایران شود. قاطبه مردم افغانستان فارسی زبان اند و حتی پشتون‌ها هم اصالت ایرانی دارند و خود را متعلق به ژنوم فرهنگی ایران زمین وخراسان بزرگ می‌دانند؛ بنابراین در بین مردم این کشور برای همبستگی با ملت ایران یک اقبال عمومی وجود دارد. مهاجرین افغانستانی ساکن در کشور ما عضو خانواده ایران اند و ان‌شاءالله در صورت حاکم شدن آرامش و امنیت در افغانستان، خودشان به کشورشان باز خواهند گشت.

نظرات بینندگان