arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

فرونشست، ۴۰ مدرسه را در اصفهان تهدید می‌کند

مجید نسیمی مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اعلام اینکه در اصفهان با بحران فرونشست مواجه هستیم که به ساختمان‌های مدارس آسیب‌هایی وارد کرده است، گفت: حدود ۴٠ مدرسه در اصفهان درگیر فرونشست هستند، اکنون ناحیه ۵ از نظر فرونشست بحرانی‌تر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اعلام اینکه در اصفهان با بحران فرونشست مواجه هستیم که به ساختمان‌های مدارس آسیب‌هایی وارد کرده است، گفت: حدود ۴٠ مدرسه در اصفهان درگیر فرونشست هستند، اکنون ناحیه ۵ از نظر فرونشست بحرانی‌تر است.

مجید نسیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به وجود ۲ راه اعتبارات دولتی و کمک خیران ویژه نوسازی و تجهیز مدارس، اظهار کرد: در سال گذشته برای تحقق شعار سال، اقدامی ویژه مبنی بر هدف‌گذاری برای ساخت هنرستان در جوار صنعت انجام و برای هدف مذکور جلساتی برگزار و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شد. از ۳۱ تفاهم‌نامه‌ای که میان خیران و مجموعه آموزش و پرورش به ثبت رسید، حدود ۲ پروژه ساخته، ۸ پروژه در حال اجرا و ۱٠ پروژه نیز در حال برنامه‌ریزی است.  

وی با اشاره به موانع طرح ساخت هنرستان در جوار صنعت، افزود: کارخانه‌ها خارج از شهر قرار دارند و بر این اساس ساخت کارخانه در جوار صنعت نیازمند برنامه‌ای از سمت آموزش و پرورش است که در این راستا ما آمادگی لازم را داریم.  همچنین بخشی از اعتبارات برای مردمی‌سازی از کمک‌های مردمی است که در این راستا در سال ۱۴٠۱، ۱۴٠ تفاهم‌نامه با اعتباری بالغ بر ۷۸٠ میلیارد تومان توسط خیران تصویب شد. نیاز اعتباری ما از دولت ۲ هزار میلیارد تومان است‌، اما با وجود محدودیت‌ها پروژه‌ها اولویت‌بندی می‌شود، همچنین با سفر ریاست جمهوری، ۲٠٠ میلیارد برای ۲ سال تصویب و به‌طور کامل محقق شد، اما این، نیازی که مد نظر داریم را تامین نمی‌کندـ 

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان درمورد رویکردهای این اداره در اجرای توافقنامه‌ها، توضیح داد: با توجه به اولویت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در انعقاد توافق‌نامه‌های جدید سعی می‌کنیم که سهم خیران ۱٠٠ درصد باشد و یا اجازه بدهند مابقی اعتبارات از دیگر خیران تامین شود که بر این اساس در سال ۱۴٠٠، سهم خیران ۶۱ درصد بوده که در ۱۴٠۱ به حدود ۸٠ درصد رسیده است. البته مشارکت شوراهای شهر و روستا اقدامی ویژه و قابل توجه بود و در این راستا ۱۳ تفاهم‌نامه در سال قبل منعقد شد. در سال گذشته با از هزار و ۵٠٠ خیر مدرسه‌ساز ۲٠٠ نفر را بانوان تشکیل دادند.  

وی با اشاره به تامین فضا و عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: تشکیل قرارگاه جهادی در دو بخش آموزشی و رفع نیازهای آموزشی از جمله اقدامات انجام شده که در این راستا احداث ۱۳ پروژه از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی رقم خورده است، ۴۵ تفاهم‌نامه نیز خاص مناطق کمتر برخوردار در شهرستان‌های مختلف استان با تعهد ۲۹٠ میلیارد تومان است.  

نسیمی در خصوص اقدامات حوزه توزیع تجهیزات مدارس در مناطق محروم، اعلام کرد: در این راستا ۷٠٠ کیت آموزشی در مدارس ابتدایی مناطق محروم توزیع شد، همچنین برای نیازسنجی واقعی، با همت و پیگیری‌های مجمع خیران سامانه مکان‌یابی و اطلس نیازها احداث و پس از بارگذاری اطلاعات از این سامانه به‌صورت کارشناسی و دقیق به بهره‌برداری خواهد رسید.  

وی ادامه داد: در سال گذشته اقدامی ویژه برای تامین تجهیزات خاص هنرستانی رقم خورد، در موضوع استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی ۲۵٠ مدرسه با ۲ هزار و ۱۷ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۸۹ میلیارد تومان استاندارسازی شده و در حال حاضر ۸۲.۲ درصد کلاس‌ها از تجهیرات استاندار گرمایشی استفاده می‌کنند و مابقی تا ۲ سال آینده انجام خواهد شد.  

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان درمورد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، گفت: ۴ پروژه دست‌های مهربان برای بیماران اوتیسم، پروژه مهرآفرین، مدرسه ویژه ناشنوایان و مدرسه استثنایی در فلاورجان از جمله اقدامات انجام شده برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

وی درخصوص وضعیت فعلی مدارس سنگی و کانکسی اعلام کرد: در طرح شهید دانش‌آموز رضا پناهی بر مدارس کانکسی که تعداد دانش‌آموزان آن‌ها بیش از ۱٠ نفر است متمرکز شدیم و در اصفهان ۷ مدرسه با ۱٠۶ کلاس را در این طرح داشتیم که تعدادی از آن انجام شد و ما بقی تا مهر تکمیل و تحویل خواهد شد. در اصفهان با بحران فرونشست مواجه هستیم که به ساختمان‌های مدارس آسیب‌هایی وارد کرد.

نسیمی با اعلام اینکه حدود ۴٠ مدرسه در اصفهان درگیر فرونشست هستند، تصریح کرد: البته ۳۲ مدرسه در دستورکار قرار گرفت تا از محل اعتبارات دولتی، مشارکت خیران و مولدسازی بازسازی شوند. پیش‌بینی‌مان برای این طرح اعتباری بالغ ۴٠٠ میلیارد بود که ۸٠ میلیارد تومان آن توسط دولت اختصاص یافته و ۲٠ مدرسه در دستورکار مرحله اول است و تلاش بر این است برای مهر آینده تکمیل و تحویل شود.  

وی با تاکید بر اینکه چالش مهم ما مدارس فرسوده و تخریبی و نبود یا کمبود فضای آموزشی در مناطقی که جمعیت جدید ساکن هستند، است، ادامه داد: اکنون ناحیه ۵ از نظر فرونشست بحرانی‌تر است و بر همین اساس بیشتر تمرکز بر این ناحیه بوده و ۵ پروژه را به‌طور هم‌زمان شروع کردیم و تلاش این است مدارس در سه نوبت نشوند.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به مدارس خاص اتباع، گفت: به جز چند مورد محدود، مدارس خاص اتباع نداریم اما با وقایع سال قبل افغانستان، تعداد زیادی دانش‌آموز به استان وارد شدند که مدیریت شد.  

وی در خاتمه درباره وضعیت مدرسه حلبیان، تاکید کرد: توافق شده با مشارکت خیران، احیای مدرسه در دستورکار قرار بگیرد و در صورت امکان، بخشی از آن که آثار تاریخی نیست نیز بازسازی شود.  

نظرات بینندگان