arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲

واژگونی قایق افسران اطلاعاتی موساد و ایتالیا؛ چهار نفر غرق شدند / منابع خبری: مشکوک است

روز گذشته (سه‌شنبه، ۳۰ می) بود که منابع رسانه‌ای اسرائیلی، از مرگ یک مقام سابق اطلاعاتی این رژیم بر اثر واژگونی قایق تفریحی در ایتالیا خبر دادند. نام و چهره این مقام سابق اطلاعاتی به دلیل پروتکل‌های امنیتی افشا نشد اما اعلام شد که سه فرد دیگر کشته شده، از نیروهای سابق سازمان اطلاعات ایتالیا بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 فارس: روز گذشته (سه‌شنبه، ۳۰ می) بود که منابع رسانه‌ای صهیونیستی، از مرگ یک مقام سابق اطلاعاتی این رژیم بر اثر واژگونی قایق تفریحی در ایتالیا خبر دادند. نام و چهره این مقام سابق اطلاعاتی به دلیل پروتکل‌های امنیتی افشا نشد اما اعلام شد که سه فرد دیگر کشته شده، از نیروهای سابق سازمان اطلاعات ایتالیا بودند.

«نیئر دفوری» تحلیلگر نظامی اسرائیلی نیز به شبکه ۱۲ گفت که دولت ایتالیا به سرعت دلیل واژگونی را شرایط آب و هوایی و خرابی قایق اعلام کرد.

 اما روزنامه صهیونیستی «معاریو»، امروز (چهارشنبه، ۳۱ می)، با انتشار گزارشی، پشت پرده واژگونی یک قایق توریستی در دریاچه «ماجیوره» در شمال ایتالیا را فاش کرد و از نشست شماری از ماموران اطلاعاتی ایتالیا و موساد اسرائیل خبر داد.    

به اعلام رسانه‌های ایتالیایی، در این حادثه چهار نفر از ۲۵ سرنشین قایق مذکور، غرق شدند و پنج نفر دیگر زخمی شدند. در میان کشته‌‌ها دو نیروی اطلاعاتی ایتالیایی و اسرائیلی به چشم می‌خورند که سن آن‌ها بالای ۵۰ سال است.

روزنامه  «العربی الجدید» چاپ لندن نیز روز گذشته، به نقل از رسانه‌های محلی ایتالیا با مشکوک خواندن حادثه مشکوک مرگ افسر موساد نوشت که ۲۳ تا ۲۵ نفر که بیشتر آن‌ها مقامات کنونی و سابق امنیتی موساد و ایتالیا بودند، در مراسم جشن تولد یک مأمور موساد که در یک قایق تفریحی برگزار شده بود، حضور داشتند که دچار حادثه شدند.

اما روزنامه معاریو درباره واقعیت این حادثه نوشت که واقعیت این بود که افسران اطلاعاتی ایتالیا و رژیم صهیونیستی در نشست‌های محرمانه که در لُمباردی ایتالیا برگزارشد، شرکت کردند و طی آن اطلاعات و اسناد محرمانه‌ای رد و بدل شد. به دلیل طولانی شدن جلسات، صهیونیست‌ها از پرواز جاماندند و تصمیم گرفتند اقامت خود را تمدید کنند و آخر هفته را در این منطقه بگذرانند.

در ادامه این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد یکی از افسران اطلاعاتی حاضر در این نشست،  کاپیتان را می شناخت و برای جشن تولد یکی از افسران اطلاعاتی، گرفتن جشن در قایق بادبانی او را پیشنهاد داد».

بر اساس این گزارش، تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که این کاپیتان به هشدارهای هواشناسی مبنی بر مواج بودن دریا و احتمال رسیدن سرعت باد  به 100 کیلومتر در ساعت که موجب شد پروازها در این منطقه به تعویق بیفتد، توجه نکرده بود و 23 سرنشین را در قایق خود که طول آن، تنها 15 متر بود و گنجایش این تعداد را نداشت، سوار کرده بود.

معاریو نوشت: به نظر می‌رسد که این حادثه، تصادفی بوده اما ابهام در مورد هویت فرد کشته شده اسرائیلی و اتفاقاتی که پس از واژگونی قایق توریستی رخ داد، سوالات زیادی را برانگیخته است.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «بر اثر واژگونی قایق حامل گردشگران در دریاچه ماجیوره ایتالیا به علت وزش باد شدید، یک اسرائیلی در میان چهار نفر دیگر کشته شده است».

این وزارتخانه سن افسر اطلاعاتی کشته شده را ۵۰ سال عنوان کرد اما هیچ اطلاعات دیگری از مشخصات او نداد.

تیم امداد و نجات ایتالیا نیز اعلام کرد که این قایق روز یکشنبه در نزدیکی «لیسانزا»، در انتهای جنوبی دریاچه در شمال این کشور، پس از طوفانی شدن هوا به طور ناگهانی واژگون شد.

نظرات بینندگان