arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۳ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

سفر ماسک بە چین؛ استقبالی در حد رهبر یک کشور

در حالی کە در ماه‌های گذشتە روابط بین پکن و واشنگتن، دو ابر قدرت اقتصادی جهان پر تنش بودە، ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی بە چین سفر کردە و خواهان گسترش و ادامە تجارت خود با این کشور شدە است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: در حالی کە در ماه‌های گذشتە روابط بین پکن و واشنگتن، دو ابر قدرت اقتصادی جهان پر تنش بودە، ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی بە چین سفر کردە و خواهان گسترش و ادامە تجارت خود با این کشور شدە است.

از زمان ورود ایلان ماسک، ابر میلیاردر آمریکایی بە چین در روز سه‌شنبه۳۰ مه، او با سه وزیر خارجه، بازرگانی و صنعت کشور میزبان دیدار کردە است. اگر چه احتمالا این سفر، بە دل مقامات آمریکایی ننشیند، اما چینی‌ها تا اینجای کار از او در حد و اندازه رهبر یک دولت استفبال کردەاند.

جزئیات زیادی از دیدار ماسک با مقامات چینی بە بیرون درز نکردە اما ورود مدیر اجرایی تسلا به چین مورد استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور قرار گرفتە است.

سفر از پیش اعلام نشدە ماسک بە چین، اولین سفر او از زمان پایان سیاست "کوئید صفر" و بازگشایی کامل مرزهای چین است.

در این سفر ایلان ماسک از خط تولید تسلا در شانگهای نیز بازدید کرد. بە گفتە رسانه‌ها او در این دیدار گفتە است: «تسلا با جدا کردن و گسستن زنجیرها مخالف است. ما مایل به گسترش و ادامە تجارت خود در چین هستیم.»

تسلا همچنین اعلام کرده کە طی دیدارهای ماسک با مقامات چینی، این کشور "به ایجاد یک محیط تجاری بهتر، مبتنی بر قوانین بین‌المللی برای شرکت‌های خارجی" متعهد شدە است.

همچنین گفتە شدە کە تسلا به زودی دومین خط تولید عظیم خود را در چین راه‌اندازی می‌کند.

کارشناسان اقتصادی گمانه‌زنی می‌کنند کە روابط نزدیک و استقبال باشکوه چینی‌ها از ماسک، برای واشنگتن چندان خوشایند نباشد. آن هم در زمانی کە تنش‌های بین دو کشور پس از سرنگونی بالون "جاسوسی" چینی در خاک ایالات متحده آمریکا بە طور فرایندەای افزایش یافتە است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نوامبر  سال گذشتە در باره این میلیاردر گفتە بود: "بهتر است پیوندهای ماسک با کشورهای خارجی بررسی شود."

انتقاد دیدەبان حقوق‌بشر از ماسک

وانگ یاکیو، کارشناس چینی سازمان دیده‌بان حقوق بشر، سفر ایلان ماسک به چین را مورد انتقاد قرار دادە است.

او با اشارە بە اینکە حکومت چین بە طور گستردە اقدام بە سانسور می‌کند، یادآوری کرده که "رسانه‌های اجتماعی ایلان ماسک، توسط دولت چین مسدود می‌شوند".

نظرات بینندگان