arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲

برنامه فضایی جاه‌طلبانه امارات؛ فرود روی سیارکی میان مریخ و مشتری در سال ۲۰۳۴

امارات متحده عربی در حدود یک دهه دیگر به سیارکی نادر با سنگ سرخ رنگ خواهد رفت که ممکن است میزبان بلوک‌های سازنده حیات باشد. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، کاوشگر این کشور در سال ۲۰۳۴ روی این سیارک که در حد فاصل مریخ و مشتری قرار دارد، فرود می‌آید. فضاپیمای این مأموریت MBR Explorer نام خواهد داشت و این نام را از شیخ «محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم دبی، گرفته است. این فضاپیما می‌خواهد در سال ۲۰۳۰ به نزدیکی اولین سیارک مدنظر خود برسد و بعد یک مسیر مداری را دنبال خواهد کرد تا با عبور از کنار چند سیاره، از گرانش آن‌ها برای افزایش سرعت خود کمک بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیجیاتو: امارات متحده عربی در حدود یک دهه دیگر به سیارکی نادر با سنگ سرخ رنگ خواهد رفت که ممکن است میزبان بلوک‌های سازنده حیات باشد. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، کاوشگر این کشور در سال 2034 روی این سیارک که در حد فاصل مریخ و مشتری قرار دارد، فرود می‌آید.

امارات متحده عربی در ماه اکتبر 2021 از برنامه‌ای جاه‌طلبانه برای سفر به کمربند سیارکی در سال 2028 خبر داده بود. این کشور حالا امروز اطلاعات بیشتری را درباره این مأموریت که «مأموریت امارات به کمربند سیارکی» یا به‌اختصار EMA نام دارد، منتشر کرده است.

فضاپیمای این مأموریت MBR Explorer نام خواهد داشت و این نام را از شیخ «محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم دبی، گرفته است. این فضاپیما می‌خواهد در سال 2030 به نزدیکی اولین سیارک مدنظر خود برسد و بعد یک مسیر مداری را دنبال خواهد کرد تا با عبور از کنار چند سیاره، از گرانش آن‌ها برای افزایش سرعت خود کمک بگیرد.

امارات یک دهه دیگر به سیارک یوستیتیا می‌رود

مأموریت EMA پس از عبور از کنار شش سیارک، در سال 2034 با یک فرودگر کوچک که حاوی MBR Explorer خواهد بود، روی سیارک یوستیتیا فرود می‌آید. این سیارک ممکن است روی سطح خود مولکول‌های ارگانیک داشته باشد. این مولکول‌ها همان بلوک‌های سازنده مولکول‌های پیچیده به‌حساب می‌آیند که در موقعیت مناسب می‌توانند حیات را به‌وجود بیاورند.

دانشمندان به‌طور کلی به‌دنبال آب و مواد ارگانیک در سراسر منظومه شمسی هستند. بنابراین کاوش روی یوستیتیا که احتمالاً در نزدیکی سیاره ما به‌وجود آمده و بعد به موقعیت فعلی خود در کمربند سیارکی رفته است، می‌تواند بسیار مهم باشد.

این مأموریت همچنین شامل گذر از کنار سیارک‌های (10254) ،Westwald (623) ،Chimaera (13294) Rockbox ،(88055) 2000 VA28 ،(23871) 1998 RC76 و (59980) 1999 SG6 خواهد بود. سازمان فضایی امارات می‌گوید عبور از کنار این سیارک‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به انواع مختلف سیارک‌ها با ترکیبات گوناگون نیم‌نگاهی داشته باشند.

قطر سیارک یوستیتیا و Chimaera حدود 50 کیلومتر است، اما بقیه این سنگ‌ها کمتر از 10 کیلومتر قطر دارند. مأموریت EMA با چهار ابزار به بررسی این سیارک‌ها می‌پردازد: یک دوربین رزولوشن بالا، یک دوربین فروسرخ حرارتی، یک طیف‌سنج طول موج میانه و یک طیف‌سنج فروسرخ.

نظرات بینندگان