arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۳۷۷۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

چرا شرکت‌های بزرگ در فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

این روزها در کنار هوش مصنوعی و کاربردهای آن، نباید فناوری‌های «واقعیت افزوده» و«واقعیت مجازی» را به‌عنوان جنبه‌های پرکاربرد فناوری فراموش کرد. این فناوری‌های نه‌تنها جنبه سرگرمی دارند، بلکه در حوزه‌های مختلفی نظیر پزشکی، صنعت، آموزش و... هم می‌توانند در کنار تکنولوژی‌های جدیدی نظیر هوش مصنوعی، جوامع را دستخوش تغییرات بزرگی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا شرکت‌های بزرگ در فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

موبنا – شاید خیلی‌ از ما تصور کنیم، فناوری واقعیت افزوده بیشتر جنبه سرگرمی دارد؛ به‌ویژه که مدتی پیش رشد فوق‌العاده‌ی بازی‌هایی نظیر PokemonGo باعث شد همه در مورد این بازی و در راستای آن، در مورد تکنولوژی AR سوال کنند. علاوه بر بازی مذکور، پروژه‌ تانگوی گوگل و پروژه‌ی هلولنز مایکروسافت دیگر تکنولوژی‌هایی هستند که در حال حاضر طلایه‌دار عرصه‌ی واقعیت افزوده هستند. اما فناوری AR چیست و چگونه کار می‌کند؟

واقعیت یا Reality به عنوان «آنچه در جهان به صورت عینی دیده می‌شود» و افزوده یا Augmented به معنی «اضافه کردن چیزی به چیز دیگر» است. واقعیت افزوده به بیان ساده اضافه کردن محتوایی به یک صحنه واقعی است که البته تنها به تصاویر محدود نشده و روی صدا یا هر حس دیگری نیز می‌توان این فناوری را پیاده کرده و محتوایی را به بستر واقعیت افزود. یک مثال خوب از فناوری‌AR، چیزهایی است که در هنگام پخش فوتبال از تلویزیون، روی صفحه می‌بینیم. نمایش نتیجه‌ی بازی دو تیم در دایره‌ی میانی میدان، خطی که فاصله‌ی محل ضربه‌ی ایستگاهی با خط دروازه را مشخص می‌کند و هر چیزی از این دست، یک نوع واقعیت افزوده است.

به طور مشخص در مورد اسمارت‌فون‌ها به عنوان یک مثال، تکنولوژی AR با یک اپلیکیشن که به دنبال یک نشانه‌ی خاص می‌گردد کار می‌کند. این علامت می‌تواند یک بارکد سیاه و سفید یا چیز دیگری باشد که کاربر تعیین می‌کند.

وقتی علامت مورد نظر پیدا شد، یک شئ سه بعدی به آن علامت اضافه می‌شود. با کمک دوربین گوشی و دنبال کردن جایگاه دستگاه نسبت به علامت، کاربر می‌تواند به طرف علامت حرکت کرده و شی سه‌بعدی را پیدا کند. این کار توان پردازشی نسبتا بالایی می‌طلبد، زیرا گوشی باید مکان خود و همچنین مکان علامت را به دقت دنبال کند تا شی سه‌بعدی را درست و سر جای خود نمایش دهد.

چرا شرکت‌های بزرگ در فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

کاربردهای تکنولوژی AR به سرگرمی محدود نیست و پزشکان با استفاده از این فناوری آناتومی بدن بیماران خود را مطالعه می‌کنند. با استفاده از یک هدست AR می‌توان CT اسکن یا MRI بیماران را روی بدن آن‌ها مشاهده کرد و عمل‌های جراحی حساس را با دقتی به مراتب بیشتر انجام داد. فناوری AR همچنین به کارشناسان سلامت و شرکت‌های داروسازی کمک می‌کند با تصویرهای سه بعدی و گرافیکی، نحوه اثرگذاری داروهای خود را برای مشتریانشان به نمایش بگذارند.

تکنولوژی AR به معماران اجازه می‌دهد مدل‌های دیجیتال خود را در دنیای واقعی ببینند و تغییرات مورد نیاز را با توجه به محیطی که پروژه نهایی قرار است در آن ساخته شود، اعمال کنند.

در این فناوری حتی با توسعه نرم‌افزارها و ارائه ایده‌های جدید این امکان نیز وجود خواهد داشت که برهم‌کنش نیروها برای محاسبات معماری و شناسایی نقاط مورد نیاز برای ترمیم یا تقویت را شناسایی کرده و به طور کلی قبل از صرف هزینه بسیار و حتی استفاده از پلتفرم‌های شبیه‌ساز، مدل سه بعدی را در ابعادی دید که دید و مفهوم را به نحوی بسیار واقعی و مفیدتر منتقل می‌کند.

فهماندن مفاهیم مبهم و سخت به دانش‌آموزان با استفاده از فناوری AR بسیار آسان‌تر خواهد بود. این فناوری به معلم‌ها کمک می‌کند تا سطح فعالیت دانش‌آموزان در کلاس را افزایش دهند و در عین حال، علاقه آن‌ها را به یادگیری اطلاعات علمی یا مهارت‌های فنی بیشتری معطوف نمایند.

واقعیت افزوده AR امکان تجربه محصولات و خدمات را برای مشتریان پیش از خرید به وجود می‌آورد. آن‌ها می‌توانند محصول مورد نظر را در محیط و شرایط دلخواه قرار دهند تا خرید سریع‌تر و درست‌تری داشته باشند.

بیشترین استفاده از تکنولوژی AR در گردشگری به افزودن اطلاعات تصویری به هتل‌ها، آثار موجود در موزه‌ها و المان‌های شهری مربوط می‌شود. فناوری AR به کسب‌وکارهای حوزه گردشگری کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز کاربران را بهتر در اختیار آن‌ها قرار دهند و خدمات خود را معرفی کنند.

چرا شرکت‌های بزرگ در فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

گوگل پلتفرم ARCore را برای ساخت تجربه‌های تکنولوژی AR توسعه داده است. کاربران می‌توانند با گوشی خود به محیط اطراف متصل شوند و ارتباط برقرار کنند. از معروف‌ترین نمونه‌های واقعیت افزوده گوگل می‌توان به امکان افزودن حیوانات مختلف به محیط از طریق گوشی اشاره کرد.

اپراتورهای موبایل نیز این روزها در کنار توسعه فناوری ارتباطی 5G از تکنولوژی‌های مرتبط با واقعیت افزوده استفاده می‌کنند. اپراتور معروف AT&T راهکارهای واقعیت افزوده با فناوری‌هایی نظیر Extended Reality (XR) توسعه داده و تلاش می‌کند کاربردهای جدیدی برای زندگی مشترکانش فراهم کند.

چرا شرکت‌های بزرگ در فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

این اپراتور معروف در حال حاضر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در حوزه برای توسعه فناوری‌های پزشکی و آموزشی کرده است؛ به‌طوری‌که «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» از جمله راهکارهای جذاب این شرکت برای مشترکانش است.

اگر درباره واقعیت مجازی نیز سوال دارید؛ بد نیست بدانید این فناوری امکان تجربه جهانی مجازی را برایمان فراهم می‌کند که وجود فیزیکی ندارد. در واقع، واقعیت مجازی به معنای شبیه‌سازی محیط‌های مختلف با کمک فناوری‌های کامپیوتری است. در دنیای مجازی، کاربر به جای ارتباط و تعامل با افراد و اشیاء که به صورت فیزیکی هستند، به‌صورت مجازی درون محیط قرار می‌گیرد و به جای تماشای صفحه‌ی نمایش در مقابل خود، در دنیای سه‌بعدی غوطه‌ور شده و با آن تعامل برقرار می‌کنند.

شبیه‌سازی حواس انسان – هر ۵ حواس اصلی – یک کامپیوتر را به یک وسلیه‌ی نقلیه به دنیاهای جدید تبدیل می‌کند که باعث می‌شود دیگر محدودیت جغرافیایی، معنایی نداشته باشد. تنها محدودیت در تجربه VR عالی و جذاب، قدرت پردازشی سیستم و دسترسی به داده‌ها و محتواست.

از فناوری واقعیت مجازی در ساخت بازی‌ها، تسهیل یادگیری، شبیه‌سازی سفر، برقراری ارتباط و موارد دیگر استفاده می‌شود. به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سال‌های اخیر، دورکاری و سفرهای مجازی، استفاده از این تکنولوژی را افزایش چشم‌گیری یافته است.

بسیاری از تحلیلگران دنیای فناوری معتقدند در آینده، فرصت‌های قابل توجهی برای کسب‌وکارها با کمک فناوری واقعیت مجازی هم در ارتباطات داخلی شرکت‌ها و هم تعامل با مشتریان بالقوه و موجود، وجود خواهد داشت. واقعیت مجازی روی مشاغل مختلفی، از پزشکی گرفته تا گردشگری تاثیرگذار بوده و سنگ‌بنای بسیاری از استراتژی‌های تحول دیجیتال شرکت‌هاست. برای مثال، بر اساس گزارش اخیرسایتStatista پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری‌های تجاری در تعمیر و نگه‌داری صنعتی و آموزش آمریکا، به ۴.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد. باید توجه کنید که این گزارش قبل از ترند شدن متاورس و تلاش شرکت‌ها برای ورود سریع‌تر به این حوزه، منتشر و با ترند شدن متاورس، سرعت استفاده از فناوری واقعیت مجازی هم بیشتر شده است. بد نیست بدانید در یک دو سال اخیر نز متا و کمپانی AT&T سرمایه‌گذاری بالغ بر پنج میلیارد دلار در حوزه فناوری VR داشته‌اند که با رویکرد سرگرمی و پزشکی انجام شده است.

بسیاری معتقدند اپراتورهای تلفن‌همراه، شرکت‌ها و غول‌های بزرگ فناوری احتمالا بیشترین سرمایه‌گذاری را در دنیای «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» خواهند داشت؛ همانگونه که در کشور ما نیز همراه اول با توسعه و پیاده‌سازی فناوری 5G برای اولین بار یوزکیس‌های AR/VR را در کشور اجرایی کرد تا همگان از رسالت اصلی فناوری نسل پنجم مطلع شوند.

لذا این اعتقاد بر حق است چرا که شرکت‌های فعال در این حوزه از طریق مزیت‌هایی که این فناوری برای سایر صنایع ایجاد می‌کند، می‌توانند به عواید و درآمد قابل‌توجهی دست یابند.

نظرات بینندگان