arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۲

چالش بیمارستان‌ها در تعطیلات عید/ رزیدنت‌ها جای متخصصین نشستند

گزارش‌ها و بازدیدهای میدانی از نقاط مختلف کشور، نشان می‌دهد که مراکز درمانی بخش دولتی در ایام نوروز با کمبود شدید پزشک متخصص مواجه بودند. در همین حال، بخش خصوصی هم تقریبا تعطیل بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مهر:گزارش‌ها و بازدیدهای میدانی از نقاط مختلف کشور، نشان می‌دهد که مراکز درمانی بخش دولتی در ایام نوروز با کمبود شدید پزشک متخصص مواجه بودند. در همین حال، بخش خصوصی هم تقریبا تعطیل بوده است.
 
قبل از آغاز سال نو، وزارت بهداشت از آماده باش بیمارستان‌های دولتی در تعطیلات عید خبر داده بود و اصرار بر این بود که هیچ مشکلی متوجه بیمارانی نخواهد بود که به بیمارستان‌ها بیایند. اما، آنچه در تعطیلات نوروزی، مورد گلایه مردم و بیماران و البته برخی از نمایندگان مجلس بود، کمبود پزشک متخصص در بیمارستان‌ها بود.
 
بنابر گزارش صداوسیما، نظرسنجی از ۱۹۰ نماینده مجلس نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از آنها شکایت‌هایی از کمبود پزشک در ایام نوروز دریافت کرده‌اند.
 
در همین حال، برخی از مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران، در بازدیدهای نوروزی از برخی بیمارستان‌های پایتخت، به کمبودهایی اشاره کرده‌اند. به طوری که، مجتبی پارسا پزشک مقیم ستاد هدایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در بازدید از بیمارستان مرکز طبی کودکان، از اینکه بیشتر حجم مراجعات به این بیمارستان از شهرستان‌ها بوده است، گفت: انتظار می‌رود وزارت بهداشت در تعطیلات نوروزی با هماهنگی میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به گونه‌ای عمل نماید که ارجاعات بی مورد به مراکز درمانی تهران کاهش یابد. بیمارستان مرکز طبی، ملجا و آخرین پناه بیماران است و افزایش حجم ارجاعات موجب اختلال در خدمت رسانی به آنها می‌شود.
 
وی همچنین، عمده شکایت بیماران یا همراهان آنها را به دلیل بی اطلاعی از فرآیند و روند درمان عنوان کرد و افزود: در اغلب بازدیدها شکایت می‌شود که پزشک، بیمار ما را ویزیت نکرده در حالی که در بررسی‌ها مشخص می‌شود که توسط چندین متخصص مورد معاینه قرار گرفته‌اند. این مشکلات مختص ایام عید و تعطیلات هم نیست و به نظر می‌رسد که پزشکان خود را ملزم به ارائه اطلاعات به بیمار نمی‌دانند. اطلاع رسانی از فرآیند درمان می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش شکایات داشته باشد.
 
در همین حال، تعدادی از نمایندگان مجلس که در ایام نوروز در حوزه انتخابیه خود بوده‌اند، از کمبود پزشک متخصص در بیمارستان‌های دولتی گلایه داشتند. به طوری که نمایندگان گلستان، اهواز، اصفهان، ملایر و…، در گزارش‌های صداوسیما، از کمبود پزشک متخصص گلایه کرده‌اند.
 
از سوی دیگر، بار کمبود پزشک متخصص در بیمارستان‌ها بر دوش رزیدنت‌ها بوده است. به طوری که گفته می‌شود رزیدنت‌ها به جای پزشکان متخصص نشسته‌اند و کار آنها را انجام می‌دهند.
 
به گفته وزیر بهداشت، روزانه ۴۷ هزار متخصص و ۴۵۰۰ فوق تخصص در ۶۶۴ بیمارستان دانشگاهی مشغول به کارند و تمام ۱۰۶۶ بیمارستان ما آماده باش هستند.
 
این ادعا در حالی از سوی وزیر بهداشت مطرح می‌شود که نسخ الکترونیک که پزشکان تجویز کرده‌اند، کمتر از روزهای قبل از پایان سال بوده است. به طوری که در ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، تعداد ۲۹ هزار نسخه الکترونیک تجویز شده است؛ در حالی که در فاصله ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تا ۴ فروردین ۱۴۰۲، حدود ۵ تا ۶ هزار نسخه الکترونیک تجویز شده است. همچنین در ۷ فروردین ۱۴۰۲ نیز ۱۴ هزار نسخه الکترونیک صادر شده است.
 
این آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان ارائه خدمات در ایام نوروز به مراتب کمتر از روزهای عادی سال بوده است؛ در حالی که حجم مراجعات به بیمارستان‌های دولتی در تعطیلات عید، افزایش داشته است. زیرا، بیمارستان‌های خصوصی، مطب‌ها و کلینیک‌ها، تقریباً تعطیل یا نیمه تعطیل بوده‌اند.
نظرات بینندگان