arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

کشف شهری باستانی از دوران تمدنی «مایا»ها در مکزیک

باستان شناسان در ایالت یوکاتانِ مکزیک موفق به کشف بقایای یک شهر باستانی شده‌اند که قدمت آن به تمدن «مایا» باز می‌گردد. این شهر که در خلال حفاری ساخت‌وساز برای ایجاد شهری صنعتی کشف شده‌است مملو از بقایای بنا‌هایی مجلل، اهرام و دیگر تاسیسات شهری است که از غنای فرهنگی تمدن مایایی حکایت دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باستان شناسان در ایالت یوکاتانِ مکزیک موفق به کشف بقایای یک شهر باستانی شده‌اند که قدمت آن به تمدن «مایا» باز می گردد.

این شهر که در خلال حفاری ساخت‌وساز برای ایجاد شهری صنعتی کشف شده‌است مملو از بقایای بناهایی مجلل، اهرام و دیگر تاسیسات شهری است که از غنای فرهنگی تمدن مایایی حکایت دارد.

باستانشناسان مشغول به کار دراین سایت که «سیو» نام دارد به ویژگی‌های خاصی از سبک معماری مایا در این محوطه اشاره می‌کنند که در جنوب شبه‌جزیره یوکاتان رایج بوده اما کمتر در این منطقه و حوالی مریدا دیده‌ شده‌است.

کارلوس پرازا لوپه، هماهنگ کننده عملیات احیای سایت‌های باستانی در تفسیر یافته‌های باستانی در این شهر می‌گوید: «ما فکر می کنیم بیش از ۴ هزار نفر اینجا زندگی می کردند. به نظر شهر بزرگی بوده است و در بافت جمعیتی‌اش طبقات اجتماعی مختلفی از کشیش و نویسنده گرفته، تا ساکنان قصرهای باشکوه و شهروندان عادی که در ساختمان های کوچکتر به سر می بردند، دیده می‌شود.»

باستان‌شناسان همچنین موفق شده‌اند گورستانی در نزدیکی این شهر کشف کنند که در آن بزرگسالان و کودکان همراه با متعلقاتشان از ابزارهایی از جنس شیشه های آتشفشانی و سنگ چخماق گرفته تا هدایا و وسایلی که روزی برایشان عزیز بوده به خاک سپرده شده اند.

باستانشناسان با مشاهده وسایل مربوط به ماهیگیری در میان بقایای به‌جا مانده نتیجه‌گیری کرده‌اند که در رژیم غذایی ساکنان محلی، غذاهای دریایی نیز وجود داشته است.

کارلوس پرزا لوپه می گوید با توجه به اینکه با پیدایش و گسترش زندگی شهری بسیاری از سایت های باستانی از بین رفته، خود باستانشناسان هم هرگز انتظار نداشتند در این محل، سایتی پیدا کنند که به این خوبی محفوظ مانده باشد.

مایاها معمولاً شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند.

تمدن مایا یکی از مهمترین تمدن‌های باستانی در آمریکای مرکزی و مکزیک است که قدمت آن به حدود ۱۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این تمدن در فاصله سال‌های ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ پس از میلادمسیح از بین رفت.

نظرات بینندگان