arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۱

عکس یادگاری سه زن هندی، ژاپنی و سوری که دو قرن پیش از پنسیلوانیا مدرک پزشکی گرفتند

عکسی که در این خبر استفاده شده، متعلق به اکتبر سال ۱۸۸۵ است و تصویر سه زن فارغ‌التحصیل رشته پزشکی غربی را نمایش می‌دهد. این سه زن، نخستین بانوانی هستند که از سه کشور هند، ژاپن و سوریه موفق به کسب مدرک پزشکی غربی شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عکس یادگاری سه زن هندی، ژاپنی و سوری که دو قرن پیش از پنسیلوانیا مدرک پزشکی گرفتند

ایسنا: عکسی که در این خبر استفاده شده، متعلق به اکتبر سال ۱۸۸۵ است و تصویر سه زن فارغ‌التحصیل رشته پزشکی غربی را نمایش می‌دهد. این سه زن، نخستین بانوانی هستند که از سه کشور هند، ژاپن و سوریه موفق به کسب مدرک پزشکی غربی شدند.

در این عکس، تصویر آنادیبای جاشی از هند (فارغ التحصیل شده در سال ۱۸۸۶)، کی اوکامی از ژاپن (فارغ‌التحصیل شده در سال ۱۸۸۹) و صبات اسلامبولی از سوریه (فارغ‌التحصیل شده در سال ۱۸۹۰) را می‌بینیم.

داستان این سه زن به شدت با تاریخچه کالج پزشکی درکسل، پنسیلوانیا و کمک آن به آموزش طبیبان زن، از جمله این سه زن در هم تنیده است.

مجموعه «چهره‌های درکسل» به عنوان بخشی از این کالج پزشکی در سال ۲۰۱۷، داستان این عکس را شرح داد. این موسسه که اکنون به عنوان کالج پزشکی درکسل شناخته می‌شود، از چندین موسسه دیگر تشکیل شده است که طی سال‌ها به کلیت مجموعه اضافه شده‌اند.

یکی از این موسسات، کالج پزشکی زنان پنسیلوانیا (WMCP) یکی از اولین دانشکده‌های پزشکی جهان برای زنان بود که هر سه زن حاضر در عکس از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

این مدرسه توسط الیزابت بلک‌ول تأسیس شد. او نیز که نخستین زنی بود که مدرک پزشکی غربی را در ایالات متحده امریکا دریافت کرد، در برهه‌ای که برده‌داری هنوز در امریکا آزاد بود، درِ مدرسه خود را به روی زنان افریقایی امریکایی باز کرد.

این موسسه فرصت‌هایی را برای زنان با پیشینه‌های مختلف در سراسر کشور ایجاد کرد و دانشجویان خارجی را هم آموزش داد که البته امری نادر در بین چنین موسساتی بود.

عکس یادگاری سه زن هندی، ژاپنی و سوری که دو قرن پیش از پنسیلوانیا مدرک پزشکی گرفتند

در سال ۱۸۸۵ این سه زن در حالی که لباس سنتی کشور خود را پوشیده بودند، برای ثبت یک عکس در کنار هم ژست گرفتند. این تصویر نشانه‌ای از تعهد موسسه به فراگیری و فراهم کردن فرصت‌ها برای همگان بود.

نفر اول از سمت چپ که جاشی نام داشت، پس از اینکه فرزندش را در ۱۴ سالگی از دست داد و به تشویق همسرش، تصمیم به تحصیل در رشته پزشکی گرفت.

پس از فارغ‌التحصیلی جاشی، ملکه ویکتوریا و ملکه هند برای او نامه‌ای جهت تبریک در موفقیتش ارسال کردند.

البته متأسفانه جاشی فرصت این را نیافت که در رشته تحصیلی خود به کار کردن بپردازد؛ چراکه یک سال پس از فارغ‌التحصیل شدن در ۲۲ سالگی بر اثر بیماری سل درگذشت.

اوکامی، فردی که وسط تصویر دیده می‌شود، رئیس بخش زنان بیمارستان توکیو شد. هرچند مدتی بعد به علت اینکه امپراطور سلطنتی به واسطه جنسیت او از بازدیدش سر باز زد، از سمتش استعفا داد.

پس از آن به مدت ۲۰ سال به عنوان یک پزشک خصوصی مشغول به کار شد. پس از تعطیلی مطب، او به عنوان معاون یک مدرسه دخترانه مشغول به کار شد و بعدها در همان محل یک دانشکده پرستاری تأسیس کرد. اوکامی در نهایت به علت ابتلا به سرطان سینه بازنشسته شد.

متأسفانه اطلاعات زیادی درباره سومین زن حاضر در تصویر وجود ندارد. احتمال می‌رود که او پس از فارغ‌التحصیلی به دمشق و بعدا در سال ۱۸۹۱ به قاهره بازگشته باشد.

نظرات بینندگان