arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
بیست و هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

آمریکا: جنگ به سرعت و به راحتی پایان نخواهد یافت / اوکراین حومه مهم کی‌یف را بازپس گرفت / بریتانیا: نیروهای روسیه در اوکراین تا حد زیادی متوقف شده‌اند / نخستین تبادل اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین / زلنسکی: هرگونه «سازش» با روسیه به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد / بایدن: پوتین در حال بررسی استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین است

حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی چهارمین هفته خود را پشت سر می‌گذارد که نبرد بر سر کنترل شهر‌ها میان نیرو‌های روسی و اوکراینی همچنان ادامه دارد. گلوله باران گسترده شهر‌ها از جمله ماریوپل همچنان ادامه دارد و خسارات سنگینی را در مناطق صنعتی و مسکونی برجای گذاشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی چهارمین هفته خود را پشت سر می‌گذارد که نبرد بر سر کنترل‌ شهرها میان نیروهای روسی و اوکراینی همچنان ادامه دارد.

به گزارش «انتخاب»؛گلوله باران گسترده شهرها از جمله ماریوپل همچنان ادامه دارد و خسارات سنگینی را در مناطق صنعتی و مسکونی برجای گذاشته است.


یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده اوکراینی وضعیت شهر محاصره ‌شده ماریوپول را اینگونه توصیف کرد: "جهنم روی زمین".

در تحولی دیگر دیمیترو گورین، نماینده اهل ماریوپل در پارلمان اوکراین، گفت روسیه در تلاش است با محاصره و گرسنگی دادن به این شهر ۳۰۰ هزار نفری آن را وادار به تسلیم کند.

همچنین گلوله‌باران یک مرکز خرید در کی‌یف در ساعات پایانی یکشنبه شب دستکم ۶ کشته برجا گذاشت و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه هرگونه آتش‌بس در زمان مذاکرات با اوکراین را رد کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا: جنگ اوکراین به سرعت و به راحتی پایان نخواهد یافت
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۲۳:۲۰

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: جنگ اوکراین به راحتی و به سرعت پایان نخواهد یافت.

مشاور امنیت کاخ سفید عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که سفر پیش روی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به اروپا برای برگزاری گفتگوهای فوری با متحدان این کشور است .

وی تصریح کرد: این جنگ(اوکراین) به راحتی و به سرعت پایان نخواهد یافت.

حمله پهپادی به کی‌یف یک کشته به جای گذاشت
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۲۱:۴۹

در حمله پهپادی ارتش روسیه به ساختمانی در کی‌یف، پایتخت اوکراین دست کم یک نفر کشته شد.

خبرگزاری فرانسه نوشت که این رویداد در یورش چندین پهپاد انتحاری روز سه شنبه به ساختمان آکادمی ملی علوم، واقع در شمال غربی کی‌یف افتاق افتاده است. به گزارش این خبرگزاری فرد کشته شده لباس نظامی به تن داشته است.

به گفته سربازان اوکراینی حاضر در صحنه، دست کم یکی از پهپادها پیش از حمله سرنگون شده و بقایای آن روی زمین در نزدیکی ساختمان دیده می‌شود.

یکی از افسران اطلاعات نظامی در محل گفت که این حمله هوایی با استفاده از پهپادهای نوع «اورلان» انجام شده است. گزارش‌های تأیید نشده حاکی است که تعداد قربانیان این حمله به سه نفر می‌رسد.

اوکراین حومه مهم کی‌یف را بازپس گرفت
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۲۰:۵۵

اوکراین اعلام کرد روز سه‌شنبه یکی از مناطق مهم راهبردی در حومه کی‌یف را از نیروهای روسی بازپس گرفته است.

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در روز سه شنبه صدای چندین انفجار کی‌یف را لرزانده و صدای آتش توپخانه سنگین از شمال غربی این شهر شنیده شده است. روسیه به دنبال محاصره و تصرف چندین منطقه حیاتی در شمال غربی پایتخت است.

وزارت دفاع اوکراین گفت: اوایل روز سه‌شنبه، نیروهای اوکراینی پس از یک نبرد شدید، نیروهای روسی را از ماکاریف در غرب کی‌یف بیرون راندند. قلمرو بازپس‌گیری شده به نیروهای اوکراینی اجازه داد تا کنترل بزرگراه کلیدی منطقه را دوباره به دست گرفته و راه نیروهای روسی را در محدوده شمال غربی کی‌یف مسدود کنند.

همین وزارتخانه با این حال گفته است که نیروهای روسیه بخش‌های دیگری از حومه شمال غربی کی‌یف در بوچا، هوستومل و ایرپین را که برخی از آنها از زمان آغاز جنگ مورد حمله قرار گرفته بودند، تصرف کرده‌اند.

نخست‌وزیر ایتالیا: اوکراین قهرمانانه مقاومت کرده است
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۱۸:۱۳

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، گفت اوکراین در برابر حمله روسیه «مقاومتی قهرمانانه» از خود نشان داده است و ایتالیا از تلاش کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

وی که در پارلمان ایتالیا حضور یافته بود با «منزوی» خواندن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت: «گردنکشی دولت روسیه با عزت مردم اوکراین روبرو شد. اوکراینی‌ها توانستند اهداف توسعه‌طلبانه مسکو را مهار کرده و هزینه هنگفتی را بر ارتش متجاوز تحمیل کنند.»

نخست‌وزیر ایتالیا با بیان اینکه این کشور رویش را از «وحشیگری» حمله روسیه برنخواهد گرداند، گفت رم دارایی‌هایی به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون یورو را از الیگارش‌های روس توقیف کرده و به زودی وابستگی خود به گاز روسیه را نیز قطع خواهد کرد.

روسیه: ۷۸ هواپیمای ما در خارج از کشور توقیف شده است؛ از «تجربه ایران» کمک گرفتیم
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۱۶:۱۸

وزارت حمل و نقل روسیه اعلام کرد ۷۸ هواپیمای خطوط هوایی این کشور در خارج از روسیه توقیف شده‌اند.

در پی حمله روسیه به اوکراین کشورهای غربی حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای این کشور بستند و با وضع تحریم اعلام کردند هواپیماهای متعلق به خطوط هوایی روسیه را توقیف خواهند کرد.

وزارت حمل و نقل روسیه گفته است مسکو از «تجربه ایران» برای خدمت‌رسانی به ناوگان هوایی‌اش کمک گرفته چرا که تهران پیش از این (به خاطر تحریم‌ها) موقعیت مشابهی داشته است.

توقیف ۷۸ هواپیمای روسیه در حالی است که مقامات ترابری این کشور می‌گویند خطوط هوایی این کشور در مجموع ۸۰۰ هواپیما را در روسیه در اختیار دارد.

تلاش نفتالی بنت برای سفر به کی‌یف
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۱۴:۰۱

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش دارد به اوکراین سفر کند.

رسانه‌ها گزارش دادند که «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش دارد به اوکراین سفر کند.

بنا به گزارش‌ها، دفتر بنت طی ۱۰ روز گذشته در تلاش بوده با هماهنگی با دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین، مقدمات سفر نخست‌وزیر اسرائیل به کی‌یف را فراهم کند.

رسانه‌ها گزارش دادند که بنا به اطلاعات به‌دست آمده، دفتر بنت طی روزهای اخیر از سرویس جاسوسی این رژیم درخواست کرده تا طرح و برنامه‌ای را برای حراست از نخست‌وزیر اسرائیل در صورت سفر وی به کی‌یف ارائه دهد.

یک منبع دیپلماتیک اسرائیل تایید کرد که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین از بنت به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای اعمال آتش‌بس دعوت کرده تا به کی‌یف سفر کند.

بریتانیا: نیروهای روسیه در اوکراین «تا حد زیادی متوقف شده‌اند»
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۱۳:۰۷

وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین گزارش اطلاعاتی خود گفته است نیروهای اوکراینی تلاش‌های مجدد روسیه برای اشغال شهر ماریوپل در جنوب این کشور را دفع کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: «نیروهای روسیه در سایر نقاط اوکراین برای یک روز دیگر پیشروی محدودی داشته‌اند و اکثر نیروها به صورت عمده در مکان‌های قبلی خودشان متوقف شده‌اند.»

اوکراین روسیه را به استفاده از بمب‌‌های فسفر متهم کرد
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۱۲:۵۸

مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه از مهمات ممنوعه فسفر سفید در شهر محاصره‌شده کراماتورسک در استان دونتسک در جنوب شرقی این کشور استفاده کرده است.

بمب‌های فسفر سفید جزو تسلیحات آتش‌زا محسوب می‌شوند و می‌توانند باعث آتش‌سوزی گسترده در مناطق شوند. کنوانسیون ۱۹۷۷ ژنو استفاده از این بمب‌ها را در درگیری‌ها ممنوع اعلام کرده است.

روسیه هنوز واکنشی به اتهامات اوکراین نشان نداده است.

پنتاگون: آمریکا درحال گفتگو برای ارسال سامانه‌های دفاع هوایی دوربرد به اوکراین است
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۱۱:۲۶

جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت که آمریکا در حال "گفت وگو" با سایر کشورها برای ارسال "انواع سامانه‌های دفاع هوایی دوربرد به اوکراین است. "

به گزارش "سی ان ان" کربی روز دوشنبه (به وقت محلی) در کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران تصریح کرد: این گفت وگوها هم اکنون در حال انجام است.

وی ضمن متهم کردن روسیه به جنایت جنگی در اوکراین افزود: مطمئنا شواهد روشنی مبنی بر ارتکاب نیروهای روسیه به جنایات جنگی داریم و به جمع آوری مدارک در این زمینه کمک می‌کنیم.

 

نخستین تبادل اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۱۰:۲۶

تاتیانا ماسکالکووا، نماینده تام الاختیار روسیه در مسائل حقوق بشر شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که 9 نظامی روسی در نتیجه نخستین تبادل اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین آزاد شدند. این مقام روس تایید کرد که این نظامیان در ازای آزادی شهردار شهر ملیتوپل مبادله شدند.

بایدن: پوتین در حال بررسی استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین است
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۰۹:۴۴

بایدن بدون اشاره به جزئیات مدعی شد که اتهامات نادرست روسیه مبنی بر اینکه کی‌یف تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی دارد نشان می‌دهد که پوتین در حال بررسی استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه اوکراین است.

به گزارش  رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در موقعیت بدی است و برای اینکه از شکست فرار کند، دست به هر کاری می‌زند و حالا درباره عملیات پرچم‌های دروغین حرف می‌زند و ادعا می‌کند که ما در آمریکا و همچنین در اروپا تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی داریم، اما اینها اصلا درست نیست.

وی ادامه داد: آنها می‌گویند که آمریکا در اوکراین تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی دارد. این مشخص می‌کند که پوتین در حال بررسی استفاده از چنین تسلیحاتی است.

زلنسکی: هرگونه «سازش» با روسیه به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد
۱۴۰۱/۰۱/۰۲ - ۰۹:۴۳

رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با یک رسانه دولتی در کشورش برای نخستین بار از سازش با روسیه سخن گفت و تاکید کرد که هرگونه مصالحه در مذاکرات با طرف‌های روسی برای پایان دادن به درگیری‌ها به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

ولودیمیر زلنسکی در این خصوص تصریح کرد که به همه گروه‌های مذاکره کننده گفته است: « وقتی از تغییراتی صحبت می‌شود (که در یک توافق احتمالی گنجانده خواهد شد) و این تغییرات می‌تواند تاریخی باشد، ما از طریق برپایی همه‌پرسی در باره آن تصمیم‌ خواهیم گرفت.»

وی در ادامه یادآور شد: «مردم باید در مورد برخی از اشکال سازش و مصالحه تصمیم بگیرند و اینکه این مصالحه‌ها چه موضوعاتی را در بر خواهند گرفت به گفتگوهای ما با روسیه بستگی دارد.»

آقای زلنسکی سپس به موضوع پذیرفته نشدن کشورش در ناتو که قبلا هم از کنار آمدن با آن سخن به میان آورده بود اشاره کرد و گفت: «همه ما قبلاً این را درک کرده‌ایم. ما (در ناتو) پذیرفته نشده‌ایم، زیرا آنها (کشورهای عضو ناتو) از روسیه می‌ترسند. همین. ما باید آرام باشیم و بگوییم: خوب، پس ضمانت‌های امنیتی دیگری لازم است.»

رئیس جمهوری اوکراین افزود: برخی از اعضای ناتو می‌خواهند ضامن امنیت (اوکراین) باشند (...) آنها آماده انجام هر کاری هستند که در صورت عضویت ما در این ائتلاف باید انجام می‌دادند. من فکر می‌کنم این یک مصالحه عادی است.»

نظرات بینندگان