arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
بیست و پنجمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

چین می‌گوید هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند / کشته شدن معاون فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه تائید شد / سازمان ملل: تاکنون ۱۰ میلیون نفر در اوکراین مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند / ترکیه: روسیه و اوکراین در"مسائل مهم" به توافق نزدیک شده اند / زلنسکی: جنایات جنگی روسیه در ماریوپل «قرن‌ها در یادها خواهد ماند» / شورای شهر ماریوپل: روسیه مدرسه ای که ۴۰۰ نفر در آن پناه گرفته بودند را بمباران کرد

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیروز ضمن درخواست از ولادیمیر پوتین برای ملاقات دوجانبه به منظور جلوگیری از خونریزی بیشتر، هشدار داد هزینه تداوم این تهاجم نسل‌های آینده روسیه را نیز متضرر خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.


به گزارش «انتخاب»، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیروز ضمن درخواست از ولادیمیر پوتین برای ملاقات دوجانبه به منظور جلوگیری از خونریزی بیشتر، هشدار داد هزینه تداوم این تهاجم نسل‌های آینده روسیه را نیز متضرر خواهد کرد.

در تحولی دیگر، روسیه اعلام کرد برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ از موشک‌های مافوق صوت خود استفاده کرده و یک انبار زیرزمینی عظیم موشک‌ها و مهمات هواپیما در منطقه ایوانو-فرانکیوسک در غرب اوکراین را نابود کرده است.

مقامات اوکراینی روز شنبه عنوان کردند تحول چشمگیری طی شبانه‌روز گذشته در خطوط مقدم جنگ رخ نداده و شهرهای ماریوپل، میکولایف، و خرسون در جنوب و ایزیوم در شرق همچنان صحنه درگیری‌های شدید هستند. همزمان تلاش‌ها برای ایجاد کریدورهای انسانی در شهرهای تحت محاصره همچنان ادامه دارد.

اما روز شنبه شمار آوارگان اوکراینی پناهنده در کشورهای همسایه از سه میلیون و ٣٠٠ هزار نفر گذشت و تعداد آورگان در داخل این کشور نیز به بیش از دو میلیون نفر رسید.

اداره اطلاعات بریتانیا روز شنبه هشدار داد ناکامی روسیه در دستیابی به اهدافش این کشور را به سوی انجام جنگی فرسایشی سوق می‌دهد که موجب تشدید بحران انسانی کنونی خواهد شد.

سفیر چین در آمریکا: پکن هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۲۲:۵۷

سفیر چین در ایالات متحده از امتناع کشورش برای محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین دفاع کرد و مدعی شد چنین انتقاد‌هایی هیچ کمکی به توقف خشونت‌ها نخواهد کرد.

شین گانگ، به شبکه سی‌بی‌اس گفت که محکومیت چین کمکی به ماجرا نخواهد کرد و او تردید دارد که تاثیری نیز بر روی روسیه داشته باشد.

او تاکید کرد چین خواهان «روابط دوستانه و حس همجواری با روسیه» است و «همکاری عادی تجاری، اقتصادی، مالی و انرژی با روسیه» را ادامه می‌دهد.

وی در عین حال تاکید کرد که چین هیچ کمک نظامی به روسیه نمی‌کند.

کشته شدن معاون فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه تائید شد
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۲۱:۴۳

مقامات روسی تایید کردند که معاون فرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه، کاپیتان آندری پالی در نبرد در ماریوپول جان باخته است.

پیشتر گزارش شده بود که اوکراین مدعی کشته شدن او شده است.

درگیری‌های شدید در ماریوپل، شهری بندری که توسط گلوله باران روسیه آسیب دیده، ادامه دارد.

سازمان ملل: تاکنون ۱۰ میلیون نفر در اوکراین مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۸:۱۲

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، روز یکشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد که در پی حمله روسیه به اوکراین، تا کنون ۱۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور (معادل بیش از یک چهارم جمعیت اوکراین) مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

چاووش اوغلو: روسیه و اوکراین در"مسائل مهم" به توافق نزدیک شده اند
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۱

وزیر امورخارجه ترکیه گفت: روسیه و اوکراین درمورد "مسائل مهم " به رسیدن به توافق نزدیک شده اند و دربرخی مسائل نیز در یک قدمی توافق هستند.

به گزارش رویترز، مولود چاووش اوغلو روز یکشنبه در گفت وگو با روزنامه حریت ترکیه افزود: درصورتی که طرفین از مواضع خود در پیشرفت های حاصل شده ، عقب نشینی نکنند، برای رسیدن به تصمیم مشترک برای آتش بس امیدوار هستیم .

جنگجویان شبه‌نظامی سوریه آماده اعزام به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۵:۳۸

شماری از فرماندهان نیروهای شبه‌نظامی «دفاع وطنی» سوریه (NDF) می‌گویند برای حمایت از روسیه آماده اعزام به اوکراین هستند، هرچند هنوز دستورالعملی برای رفتن دریافت نکرده‌اند.

این مقامات ارشد شبه‌نظامی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند آماده‌اند تجربیات خود در نبردهای شهری در جنگ سوریه را در اختیار روسیه قرار دهند.

سازمان ملل می‌گوید در جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ بدین سو در این کشور جریان دارد تا کنون بیش از۳۵۰ هزار غیرنظامی کشته‌ شده‌اند.

پیشتر ولادیمیر پوتین از آماده بودن ۱۶ هزار داوطلب در خاورمیانه برای شرکت در جنگ اوکراین خبر داده بود.

زلنسکی: جنایات جنگی روسیه در ماریوپل «قرن‌ها در یادها خواهد ماند»
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۵:۳۳

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه گفت محاصره شهر بندری ماریوپل به دلیل جنایات جنگی نظامیان روسیه در تاریخ ثبت خواهد شد.

آقای زلنسکی که در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به مردمش صحبت می‌کرد گفت: «انجام چنین کاری با یک شهر آرام، کاری که اشغالگران انجام دادند، وحشتی است که برای قرن‌ها در یادها خواهد ماند.»

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین درباره مذاکرات صلح با روسیه گفت که این گفتگو‌ها همچنان لازم هستند هرچند که «آسان و خوشایند» نبوده‌اند.

یکی از بزرگترین کارخانه‌های فولاد اروپا در اوکراین هدف قرار گرفت
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹

قامات اوکراینی می‌گویند کارخانه آزوفستال، یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید آهن و فولاد اروپا، در شهر محاصره‌شده ماریوپل هدف گلوله‌باران روسیه قرار گرفته و تخریب شده است.

رئیس آزوفستول گفته است این کارخانه مورد اصابت قرار گرفته ولی میزان خسارت را مشخص نکرده است. این کارخانه یکی از زیرساخت‌های اصلی ماریوپل در کناره دریای آزوف است که ارتش روسیه دو هفته است تلاش دارد کنترل این شهر را به دست بگیرد.

استرالیا صادرات آلومینیوم به روسیه را ممنوع کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۰

دولت کانبرا تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد. نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که صادرات آلومینیوم، سنگ معدن آلومینیم و بوکسیت به روسیه فورا قطع می‌شود.

صنعت روسیه به مواد خام یاد شده به شدت نیاز دارد. اسکات موریسون گفت: «می‌خواهیم حداکثر فشار و هزینه را برای خروج نیروهای روسیه از اوکراین اعمال کنیم.»

موریسون همزمان اعلام کرد که به درخواست کی یف ۷۰هزار تن زغال سنگ بخار را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. زغال سنگ که عمدتاً برای تولید برق و گرما استفاده می‌شود، می‌تواند گرمایش تا یک میلیون خانه را تامین کند.

شورای شهر ماریوپل: روسیه مدرسه ای که ۴۰۰ نفر در آن پناه گرفته بودند را بمباران کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۵

 شورای شهر ماریوپل می‌گوید نیروهای روسی روز شنبه مدرسه ای را بمباران کردند که ۴۰۰ نفر در آن پناه گرفته بودند.

این شورا در کانال تلگرام خود نوشتند که ساختمان مدرسه ویران شده و مردم زیر آوار هستند.

به گفته آنان زنان، کودکان و افراد مسن در این مدرسه پناه گرفته بوده‌اند.

هنوز اطلاعاتی از تلفات جانی در پی این حمله منتشر نشده است

زلنسکی اقدامات ارتش روسیه در ماریوپل را جنایت جنگی نامید
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۴

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که محاصره ماریوپل به‌خاطر آن‌چه وی جنایات جنگی ارتش روسیه نامیده است در تاریخ ثبت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی بامداد یکشنبه در یک نطق ویدیویی برای ملت اوکراین گفت: «چنین کاری با یک شهر صلح‌طلب، کاری که اشغال‌گران کرده‌اند، ترور است و برای قرن‌ها در یادها باقی خواهد ماند.»

آقای زلنسکی به اوکراینی‌ها گفت که مذاکرات کنونی با روسیه «ساده و خوشایند نیست، اما لازم است».

وی افزود که با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز شنبه درباره روند این مذاکرات صحبت کرده است.

آقای زلنسکی تاکید کرد: «اوکراین همواره به دنبال یک راه‌حل صلح‌آمیز بوده. علاوه بر این، ما هم‌اکنون طالب صلح هستیم.»

او در عین حال گفت که ارتش روسیه حتی در برخی مناطق اجساد سربازان خود را هم جمع‌آوری نمی‌کند.

رئیس جمهوری اوکراین اظهار داشت: «در مناطقی که نبردهای شدیدی درگرفته است، اجساد سربازان روسی در امتداد خط دفاعی ما روی هم کپه شده‌اند. و هیچ کس این اجساد را جمع نمی‌کند.»

او از جمله جنگ در نزدیکی چورنوبایفکا در جنوب اوکراین را مثال زد، جایی که نیروهای اوکراینی توانسته‌اند مواضع خود را حفظ کنند و شش بار تهاجم روس‌ها را خنثی سازند و روس‌ها با این حال همچنان «مردم خود را به قتل‌گاه می‌فرستند».

ارتش اوکراین: روسیه در تلاش برای بازسازی و سازماندهی مجدد است
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۴

ارتش اوکراین در آخرین اطلاع رسانی روزانه خود می‌گوید که نیروهای روسیه به جای آغاز حملات جدید، عمدتا بر جبران خسارات خود و تعمیر تجهیزات آسیب‌دیده در طول روز شنبه متمرکز شده‌اند.

اوکراین همچنین روسیه را متهم کرد که شب گذشته با ممانعت از رسیدن کاروان کمک‌رسانی به شهر خرسون، "عمداً شرایطی را برای یک بحران انسانی در مناطقی که نیروهایش اشغال کرده‌اند ایجاد کرده است".

پیشتر ارتش اوکراین مدعی شده بود که خط دفاعی خود را در جنوب در چندین منطقه بازسازی کرده و گفت که با موفقیت حمله روسیه را در نزدیکی ایزیوم در شرق متوقف کرده است.

درخواست غیررسمی آمریکا از ترکیه برای ارائه سیستم‌های اس -۴۰۰ به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۰

آمریکا به طور غیررسمی از ترکیه خواسته است سامانه‌های دفاع ضدهوایی اس-۴۰۰ خود را در اختیار اوکراین بگذارد.

به گزارش  رویترز، آمریکا به طور غیررسمی از ترکیه خواسته است سامانه‌های دفاع ضدهوایی اس-۴۰۰ خود را در اختیار اوکراین بگذارد.

این پیشنهاد توسط «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا در جریان سفر وی به ترکیه و به طور غیررسمی مطرح شده است.

ترکیه هنوز به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده است.

ترکیه سامانه‌های اس- ۴۰۰ را با وجود مخالفت آمریکا از روسیه خریده است.

 

نظرات بینندگان