arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۸ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
شانزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

مقامات غربی: سومین فرمانده ارتش روسیه در اوکراین کشته شد / آمریکا، گروه ۷ و اتحادیه اروپا روابط تجاری عادی دائمی با روسیه را لغو می‌کنند / زلنسکی: روسیه برای نابودی اوکراین آدم‌کش‌های سوریه‌ای را استخدام می‌کند / ترکیه: ممکن است پوتین و زلنسکی به زودی دیدار کنند / پوتین: پیشرفت‌های مثبتی در مذاکره با کی‌یف مشاهده شده است / پوتین با اعزام داوطلب به اوکراین موافقت کرد / روسیه چندین شهر جدید اوکراین را هدف حملات موشکی قرار داد / نیروهای مورد حمایت روسیه شهر وولنوواخا را اشغال کردند

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد. تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در حالی وارد دومین هفته شد که وزیران خارجه دو کشور برای نخستین بار پس از رویارویی نظامی با یکدیگر در ترکیه ملاقات کردند. آنچه از سخنان وزیران خارجه در کنفرانس خبری مشخص بود این است که نشست دو کشور نتیجه‌ای به همراه نداشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در حالی وارد دومین هفته شد که وزیران خارجه دو کشور برای نخستین بار پس از رویارویی نظامی با یکدیگر در ترکیه ملاقات کردند. آنچه از سخنان وزیران خارجه در کنفرانس خبری مشخص بود این است که نشست دو کشور نتیجه‌ای به همراه نداشت.

همزمان خبرگزاری‌های بین‌المللی از تشدید درگیری‌ها در اطراف کی‌یف و نیز پیشروی نیروها و تانک‌های ارتش روسیه به سمت پایتخت اوکراین خبر می‌دهند.

از سوی دیگر هدف قرار گرفتن بیمارستان ماریوپل و محاصره ۹ روزه این شهر که گفته می‌شود به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ غیرنظامی انجامیده، نگرانی‌ها را نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در اوکراین افزایش داده است.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

پزشکان بدون مرز: ماریوپل در خطر یک تراژدی غیرقابل تصور قرار دارد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۲۳:۴۵

یکی از مدیران سازمان پزشکان بدون مرز روز جمعه درباره بروز یک تراژدی غیرقابل تصور در شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین هشدار داد.

استفان کورنیش، رئیس دفتر سوئیس سازمان پزشکان بدون مرز و یکی از هماهنگ کنندگان برنامه این شبکه در اوکزاین ضمن درخواست از جامعه جهانی بلای جلوگیری از بروز فاجعه در ماریوپل گفت: «صدها هزار نفر در این شهر به معنای واقعی کلمه محاصره شده و گیر افتاده‌اند.»

بندر ماریوپل از زمان آغاز پیشروی ارتش روسیه در جنوب اوکراین یکی از اهداف اصلی و احتمالا اولیه برای قطع ارتباط اوکراین با جهان خارج از راه دریای آزوف و دریای سیاه است. این شهر از هفته گذشته تقریبا همه روزه گلوله‌باران می‌شود. برقراری آتش‌بس برای تخلیه این شهر تاکنون موقفیت‌آمیز نبوده است.

 

ارتش روسیه یک شهردار اوکراینی را به اسارت گرفت
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۲۳:۴۳

معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار یک فایل ویدیویی در تلگرام از بازداشت شهردار ملیتوپل از سوی نظامیان روسیه خبر داد. این شهر ۱۵۰ هزار نفری در جنوب شرقی اوکراین و در استان زاپوریژیا قرار دارد.

مقامات غربی: سومین فرمانده ارتش روسیه در اوکراین کشته شد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۲۳:۱۱

مقام‌های غربی روز جمعه بیان کردند که آندری کولشنیکوف یک فرمانده ارتش روسیه در اوکراین کشته شده است.

به گزارش  "سی ان ان"، به گفته تارنمای وزارت دفاع روسیه، کولشنیکوف فرمانده منطقه نظامی شرق روسیه بود.

یک مقام دفاعی غربی که نام وی منتشر نشده است، گفت که در طول درگیری‌های اوکراین، ۳ فرمانده ارتش روسیه کشته شده‌اند.

وی همچنین تخمین زد که روسیه حدود ۲۰ فرمانده ارتش خود را در اوکراین مستقر کرده است.

وزارت دفاع روسیه تاکنون کشته شدن کولشنیکوف را تایید نکرده است.

به گزارش ایرنا، واحد اطلاعات دفاعی وزارت دفاع اوکراین روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ویتالی گراسیموف یک فرمانده ارشد روسیه در نزدیکی شهر خارکف به دست نیروهای اوکراینی کشته شده است.

در این بیانیه آمده است: ویتالی گراسیموف یک فرمانده نظامی روسیه، سرلشکر، رئیس ستاد و معاون اول فرمانده ارتش ۴۱ منطقه مرکزی نظامی روسیه، کشته شده است.

پیش از این رسانه‌ها از کشته شدن آندری سوخووتسکی، یکی از فرماندهان ارشد نیروی هوایی روسیه در جریان درگیری با نیروهای اوکراینی خبر داده بودند.

کرملین اعلام کرده است که در جریان ۱۲ روز "عملیات ویژه نظامی" در اوکراین، بیش از ۴۹۸ نیروی نظامی این کشور کشته و یک هزار و ۶۰۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

ارتش روسیه بر کی‌یف و شرق اوکراین متمرکز شده است
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۲۲:۳۳
ارتش اوکراین روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای نظامی روسیه توان خود را برای پیشروی در کی‌یف، پایتخت و مناطق شرقی اوکراین متمرکز کرده‌اند. 

براساس این بیانیه، نیروهای روسیه تهاجم خود برای تصرف شهر نیپرو در شرق اوکراین را گسترش داده‌اند. همزمان ماریوپل در کناره دریای آزوف، کریفیی ریه، کرمنچوک، نیکوپل و زاپوریژیا مهم‌ترین شهرهای هدف حملات ارتش روسیه در این روز معرفی شده‌اند. 

ارتش روسیه در روزهای گذشته و دو هفته پس از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در شرق، جنوب و بخش‌های از شمال این کشور پیشروی و مناطق گسترده‌ای را تصرف کرده است.

آکسیوس: تل‌آویو از زلنسکی خواست طرح پوتین برای پایان جنگ را بپذیرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۲۲:۲۴

پایگاه آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد اوکراینی که اشاره‌ای به نام او نشده است، نوشت: نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه به «ولودیمیر زلنسکی» گفته که او باید طرح ولادیمیر پوتین برای پایان جنگ را بپذیرد.

آکسیوس افزود: با آنکه رژیم صهیونیستی در درگیری‌های اوکراین اعلام بی‌طرفی کرد و در نقش میانجی بین پوتین و زلنسکی ظاهر شده، مقام اوکراینی مدعی شد که بنت درخواست مذکور را در گفت‌ وگوی تلفنی سه‌شنبه با زلنسکی مطرح کرده است.

به نوشته آکسیوس، مقام اوکراینی گفت که زلنسکی و مشاورانش به این پیشنهاد روی خوش نشان نداده‌اند. مقام اوکراینی ادامه داد: «بنت عملاً به ما می‌گوید تسلیم شویم و ما قصد نداریم چنین کنیم.»

یک مقام در دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی این ادعا را رد کرد و گفت که شک داریم او مقام بلندپایه‌ای باشد که اکنون در اوکراین حضور دارد و اطلاعی از آن تماس تلفنی داشته باشد، چون تماس مورد نظر روی یک خط محرمانه انجام شده است.

بر اساس این گزارش، مقام صهیونیست علاوه بر این گفت که نفتالی بنت قصد ندارد اکنون هیچ توصیه یا پیشنهادی به زلنسکی ارائه کند.

اردوغان: اگر جهان جلوی الحاق کریمه می‌ایستاد جنگ اوکراین به‌وجود نمی‌آمد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۲۱:۳۹

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مجمع دیپلماسی آنتالیا پرسید: «اگر غرب و جهان در سال ۲۰۱۴ در جریان اشغال کریمه صدای خود را بلند می‌کردند، آیا با تصویر جنگ روسیه و اوکراین امروز روبرو می‌شدیم؟»

اردوغان ضمن انتقاد از نهادهای بین‌المللی ساختار شورای امنیت سازمان ملل را ناکارآمد خواند و گفت سکوت در برابر الحاق کریمه، یکی از دلایل تشویق پوتین به حمله به اوکراین بوده است. او اظهار امیدواری کرد که در جنگ روسیه علیه اوکراین "اعتدال و عقل سلیم حاکم شده و سلاح‌ها هر چه زودتر خاموش شوند".

هشدار سازمان ملل متحد: جنگ اوکراین به کشورهای فقیر وارد کننده غلات آسیب می‌زند
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۲۱:۳۹

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، امروز جمعه اعلام کرد که کشورهای در حال توسعه در شمال آفریقا، آسیا و خاورمیانه که به شدت به واردات گندم وابسته هستند، به دلیل بروز جنگ روسیه و اوکراین، از امنیت غذایی پائینی رنج می‌برند و تداوم این درگیری افزایش قیمت مواد غذایی در بسیاری از نقاط جهان را در پی خواهد داشت.

خبرگزاری شینهوا: سیستم‌های چینی برای هدف قرار دادن روسیه، توسط آمریکا هک می‌شوند
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۹:۵۲

خبرگزاری شینهوا چین امروز (جمعه) اعلام کرد کامپیوترها و سیستم‌های چین توسط بازیگران خارجی عمدتا از آمریکا برای "هدف قرار دادن روسیه، اوکراین و بلاروس" هک شده است.

خبرگزاری شینهوا چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: از اواخر ماه فوریه، چین با حملات سایبری مختلفی مواجه شده است که طی آن بازیگران خارجی کنترل کامپیوترها و سیستم‌های این کشور را برای هدف قرار دادن روسیه، اوکراین و بلاروس به دست گرفته‌اند.

گزارش شده است که بیشتر این حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود و ۸۷ درصد از این حملات برای هدف قرار دادن روسیه طراحی شده است. آدرس این حملات از سوی آلمان، هلند و سایر کشورها شناسایی شده است.

این خبرگزاری تاکید کرد که "اقدامات موثری" برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی اتخاذ شده است.

ترکیه سفارت خود در اوکراین را به نزدیکی مرز رومانی منتقل کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۹:۵۲
ترکیه روز جمعه اعلام کرد سفارت خود را از کی‌یف پایتخت اوکراین به شهر چرنیوتسی در مرز این کشور با رومانی مننقل کرده است. 
 
ایالات متحده آمریکا پیش از آغاز حمله نظامی روسیه سفارت‌خانه خود را از کی‌یف به لویو در غرب اوکراین منتقل کرده بود. 
 
ترکیه روابط نزدیکی هم با اوکراین و هم با روسیه دارد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه میزبان نشست میان وزرای امور خارجه روسیه و اوکراین بود. این تلاش برای میانجیگری هم عملا ناکام ماند.
بایدن: آمریکا، گروه ۷ و اتحادیه اروپا روابط تجاری عادی دائمی با روسیه را لغو می‌کنند
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۹:۳۱

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که آمریکا، گروه ۷ و اتحادیه اروپا روابط تجاری عادی دائمی با روسیه را لغو می کنند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه به وقت محلی همزمان با ادامه جنگ در اوکراین در سخنانی از کاخ سفید گفت: لغو این امتیاز به این معنی است که روسیه به راحتی نخواهد توانست با آمریکا تجارت کند. این کار با هماهنگی کشور های جهان که نیمی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص می دهند انجام می شود و یک ضربه سنگین دیگر به اقتصاد روسیه خواهد بود.

روسیه دسترسی به اینستاگرام را محدود کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۸:۳۴
دولت روسیه روز جمعه اعلام کرد دسترسی به شبکه اینستاگرام را در این کشور محدود کرده است. مسکو این رسانه اجتماعی پرطرفدار را به انتشار محتوایی با هدف فراخوان به خشونت علیه مردم روسیه در به دلیل جنگ اوکراین متهم کرد.
 
روسکومتادزور، نهاد ناظر بر ارتباطات تلفنی و فن‌آوری اطلاعات روسیه اعلام کرد دسترسی به اینستاگرام در پی درخواست دادستانی کل روسیه محدود شده است. 
کانادا واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را ممنوع کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۸:۱۷

دولت کانادا تحریم‌هایی را علیه وزارت دفاع روسیه اعلام و همچنین واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را ممنوع کرد.

زلنسکی: روسیه برای نابودی اوکراین آدم‌کش‌های سوریه‌ای را استخدام می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۸:۱۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه روسیه را متهم کرد برای جنگ با این کشور از نیروهای سوریه‌ای استفاده می‌کند.

این سخنان پس از آن اعلام می‌شود که روسیه اعلام کرد از اعزام مزدوران سوری برای همراهی با نظامیان روسیه در اوکراین استقبال می‌کند.

آقای زلنسکی در یک پیام ویدیویی تلگرامی گفت: ما با یک دشمن بسیار لجباز رو‌به‌رو هستیم. آن‌ها می‌خواهند مزدوران سوری را برای کشتن هموطنان ما به کار گیرند. سوریه کشوری که همه‌چیزش از سوی اشغالگران ویران شد. آن‌ها همین کار را در کشور ما انجام می‌دهند.»

روسیه بزرگ‌ترین متحد دولت بشار اسد در بیش از یک دهه جنگ داخلی این کشور به شمار می‌رود.

استولتنبرگ: جنگ اوکراین نباید به رویارویی ناتو با روسیه منجر شود
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۷:۳۰
یانس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز جمعه گفت: جنگ میان روسیه و اوکراین نباید به رویارویی نظامی ناتو با روسیه بیانجامد. 
 
آقای استولتنبرگدر گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ضمن دفاع از رد درخواست اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در آسمان این کشور، چنین اقدامی را به‌عنوان ورود به جنگ تمام عیار با روسیه توصیف کرد. 
ترکیه: ممکن است پوتین و زلنسکی به زودی دیدار کنند
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۷:۰۸

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سخنانی از احتمال دیدار رؤسای جمهوری روسیه و اوکراین در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سخنانی درباره احتمال دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی وی اظهار کرد: این دیدار ممکن است در آینده‌ای نزدیک انجام شود و دلایلی برای این اعتقاد ما وجود دارد.

وی افزود: این دیدار دیر یا زود برگزار شود، ما به ایفای نقش خود برای تسهیل آن ادامه خواهیم داد.

کالین ادامه داد: تصمیم پایان جنگ توسط پوتین اتخاذ خواهد شد و در پایان کسی که حرف آخر را در این باره می‌زند، پوتین خواهد بود.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته در سخنانی گفت که آنکارا به تلاش برای یافتن یک راه حل سیاسی میان اوکراین و روسیه ادامه می‌دهد.

پوتین می‌گوید پیشرفت‌های مثبتی در مذاکره با کی‌یف مشاهده شده است
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۵:۵۱

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در زمان دیدار با الکساندر لوکاشنکو، متحد بلاروس خود گفت «پیشرفت مثبتی‌» را در مذاکرات با اوکراین شاهد بوده است.

وی بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت: «به شما اطلاع خواهم داد مذاکراتی که تقریبا هر روز در حال انجام است چگونه پیش می‌رود.»

اوکراین از اسرائیل خواست در تحریم روسیه به متحدان غربی بپیوندد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۵:۴۰

یوگن کورنیچاک، سفیر اوکراین در اسرائیل از این کشور خواست تا به متحدان غربی خود در تحریم روسیه بپیوندد.

وی تاکید کرد که این «تعهد اخلاقی» اسرائیل است که تحریم‌ها را اعمال کند. وی همچنین گفت که به نظر می‌رسد تلاش اسرائیل برای میانجی‌گری بین کی‌یف و مسکو متوقف شده است.

اسرائیل از جمله کشورهایی است که روابط خوبی هم با اوکراین و هم با روسیه دارد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت: ۲.۵ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۵:۴۰
سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید از زمان حمله روسیه به اوکراین ۲.۵ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند. 

پل دیلون، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت در پیامی گفت که این آمار تا صبح روز جمعه بر اساس اعداد رسمی دولت‌ها است. 

او گفت که بیش از ۱.۵ میلیون نفر از این پناهجویان به لهستان رفته‌اند و حدود ۱۱۶ هزار پناهجو نیز اوکراینی نیستند و از اتباع کشورهای دیگر هستند. 

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز تخمین زد که حدود دو میلیون نفر نیز در داخل اوکراین آواره شده‌اند.
وزارت دفاع بریتانیا: روسیه ممکن است برای حمله مجدد به کی‌یف آماده شود
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۵:۳۹
 
وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه گفت که نیروهای روسی همچنان به کندی به پیشرفت سمت کی‌یف ادامه می‌‌دهند اما ممکن است برای حمله جدیدی علیه پایتخت اوکراین در روزهای آینده آماده شوند.
 
این وزارتخانه گفت: «بعید است که روسیه به اهدافی که در طرح پیش از تهاجم مشخص شده، دست یافته باشد.»

وی درباره دلیل پیشروی کند نیروهای روس گفت: «مسائل لجستیکی مانع از پیشروی روسیه شده است همچنان که در اوکراین مقاومت قوی وجود دارد.»
پوتین با اعزام داوطلب به اوکراین موافقت کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۲:۲۲

 به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه گفت باید به داوطلبانی که می‌خواهند به روسیه در اوکراین کمک کنند در رسیدن به منطقه عملیات‌های جنگی کمک شود.

او همچنین نظر ارائه شده از سوی «سرگئی شویگو» وزیر دفاعش را تایید کرد که پیشنهاد می‌کرد سلاح‌های ساخت غرب که در اوکراین توقیف شده‌اند باید به نیروهای جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) منتقل شوند.

روسیه چندین شهر جدید اوکراین را هدف حملات موشکی قرار داد
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۱:۰۰

گزارش هایی از انفجار در دو شهر در دو سوی مختلف اوکراین منتشر شده است.

تلویزیون اوکراین و سایر رسانه های این کشور انفجارهایی را در لوتسک در شمال غربی و دنیپرو در بخش میانه شرقی اوکراین گزارش می دهند.

هیچ یک از این دو شهر قبلا شاهد گلوله باران مستقیم نبوده اند.

در حمله موشکی به لوتسک یک فرودگاه هدف قرار گرفته است.

گزارش‌هایی نیز در مورد حمله به یک کارخانه که محل تعمیر موتورهای جت‌های جنگنده است منتشر شده است.

این سایت در فهرستی از محل‌های استراتژیک و کلیدی اوکراین قرار داشت که توسط روسیه هدف قرار گرفت.


شهردار شهر لوتسک که برای اولین بار مورد حمله موشکی نیروهای روسیه قرار گرفته از مردم خواست تا به پناهگاه‌ها بروند.

وی همچنین انفجار در نزدیکی فرودگاه این شهر را تایید کرد.

او در صفحه فیس‌بوکش نوشت که "همه به پناهگاه‌ها بروند" و از ساکنان محلی خواسته شده که هیچ عکس یا آدرس یا مختصاتی را منتشر نکنند.

در همین حال یک کانال تلویزیونی اوکراین گزارش کرده که یک کارخانه در نزدیکی فرودگاه لوتسک، آتش گرفته است.

در شهر دنیپرو هم سه انفجار گزارش شده که ظاهرا یکی از آنها یک کارخانه کفش‌سازی بوده است.

رسانه‌های محلی همچنین گفته که در دو انفجاردیگر، یکی در نزدیکی یک مهدکودک و دیگری در نزدیکی یک ساختمان رخ داده است.

کشته شدن یک نفر در حملات به دنیپرو

براساس خبرهای منتشر شده در پی حمله موشکی روسیه، یک نفر در منطقه نووکوداتسکی شهر دنیپرو در جنوب شرقی اوکراین کشته شده است.

سازمان خدمات اضطراری اوکراین گفته است که "در حدود ساعت ۶:۱۰ به وقت محلی سه حمله هوایی به شهر رخ داده که به یک مهدکودک و یک ساختمان موشک‌ها اصابت کرده است".

یک کارخانه کفش‌سازی نیز مورد اصابت موشک قرار گرفته و در حال سوختن در آتش است.

شهر ایوانو-فرانکیفسک در غرب اوکراین هم هدف حمله موشکی قرار گرفت

شهر ایوانو-فرانکیفسک در غرب اوکراین هدف گلوله‌باران نیروهای روسیه قرار گرفته است.

رسانه‌های محلی در این شهر این خبر را تایید کرده‌اند.

پیشتر شهرهای لوتسک در شمال غرب و دنیپرو در جنوب شرقی برای اولین بار هدف حملات هوایی نیروهای روسیه قرار گرفته بودند.

تا امروز شهرهای غربی اوکراین هدف حمله روسیه قرار نگرفته بودند و بسیاری از غیرنظامیان برای رسیدن به منطقه امن به سمت غرب اوکراین رفته بودند.

نیروهای مورد حمایت روسیه شهر وولنوواخا را اشغال کردند
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۱۱:۰۰

یک خبرگزاری روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه شهر مهم و استراتژیک وولنوواخا در شمال بندر محاصره شده ماریوپل را تصرف کرده‌اند

اوکراین: انتظار داریم به زودی با روسیه به توافق برسیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۰۸:۴۹

میخائیل بودولاک مشاور رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه گفت که انتظار دارم در آینده‌ای نزدیک با روسیه به توافق برسیم.

بودولاک به شبکه الجزیره قطر گفت: دور نخست مذاکرات با روسیه به خاطر براوردهای اشتباه روسیه درخصوص اوضاع اوکراین موفق نبود.

وی اضافه کرد: هیات مذاکره کننده ما از روسیه درخواست دفاع از اراضی اوکراین و جبران خسارت تخریب تأسیسات زیربنایی کشورمان را کرد.

بودلاک افزود: پیشنهاد نظارت هوایی و نصب دوربین های مداربسته برای شناسایی عامل نقض ایجاد گذرگاه‌های انسانی را مطرح کردیم.

وی خواستار توفق درگیری، برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی روسیه و بازگشت آنان به قبل از ۲۴ فوریه است.

مشاور رئیس جمهوری اوکراین مدعی شد که روس ها در بسیاری از مناطق و برای پیشروی در میدان های جنگ، به گذرگاه‌های انسانی حمله می کند.

وی بار دیگر گفت که ناتو در قبال جنگ مسؤولیت پذیر نبوده و طوری رفتار می کند که گویا حوادث اوکراین برایش اهمیتی ندارد.

بودلاک در پایان گفت: سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی در برابر حوادث جاری در اوکراین دست بسته هستند.

نیروهای روسی در ۴۰ کیلومتری پایتخت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۰۸:۰۶

شرکت آمریکایی «مَکسار» ارائه دهنده تصاویر ماهواره‌ای، گزارش داد که بر اساس رصدی که از اوکراین انجام داده، کاروان نظامی روسیه در شمال غرب کی‌یف تا حد زیادی پراکنده شده است.

مکسار مدعی شد: «تصاویر ماهواره‌ای، واحدهای زرهی روسیه را در حال رزمایش در شهرهای نزدیک فرودگاه آنتونوف نشان می‌دهد».

یک مقام آمریکایی نیز بر اساس این تصاویر گفت که نیروهای روسیه اکنون ۴۰ کیلومتر با پایتخت اوکراین فاصله دارند

وی که نامش فاش نشد به خبرگزاری «رویترز» گفت: «نیروهای روسیه در روزهای اخیر به سمت کی‌یف پیشروی کرده‌اند. اوکراینی‌ها در مجاورت کی‌یف بسیار موثر می‌جنگند».

فعال‌شدن آژیرهای هشدار در کی‌یف
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۰۸:۰۶

خبرنگار الجزیره در پایتخت اوکراین گزارش داد که هم‌اکنون صدای آژیرهای هشدار در کی‌یف به گوش می‌رسد.

 جلسه شورای امنیت درباره اوکراین، این‌بار به درخواست روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۰۸:۰۶

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل خبر دادند که شورای امنیت قرار است روز جمعه به درخواست روسیه، برای بررسی گزارش‌ها درباره وجود تسلیحات بیولوژیک آمریکا در اوکراین تشکیل جلسه دهد.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا: اراده اوکراین برای جنگیدن مقابل روسیه را دست کم گرفته بودیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ - ۰۸:۰۵
مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده روز پنجشنبه اذعان کردند که عزم و اراده اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه را دست کم گرفته بوده‌اند.
 
ژنرال اسکات بریر، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، که در جلسه استماع سنا حضور یافته بود در این باره گفت: «نظر من این بود که بنابر عوامل مختلف اوکراینی‌ها آن طور که باید آماده نیستند. بنابراین من اراده آن‌ها برای مبارزه را زیر سوال بردم. این ارزیابی بدی از سوی من بود، چرا که آن‌ها شجاعانه و شرافتمندانه جنگیده‌اند و کار درست را انجام می‌دهند.»
 
آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز گفت: «ما از نظر پیش‌بینی چالش‌های نظامی که پوتین در ارتش خودش با آن مواجه شده است، خوب عمل نکردیم.»
 
اذعان به خطا در برآورد اراده نیروهای اوکراینی و قدرت ارتش روسیه در حالی بیان می‌شود که نمایندگان دو حزب کنگره در جلسه روز پنجشنبه از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای پیش‌بینی دقیق قصد ولادیمیر پوتین برای آغاز جنگ تقدیر کردند.

نظرات بینندگان