arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، در گفتگو با «انتخاب»:

برای لغو تحریم‌های برخی نهادها و رفع تحریم های آیسا، کاتسا و یوترن مصر هستیم / اگر اشتهایشان را کم کنند، توافق همین امشب صورت می‌گیرد

عباس زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «طما حاظر به شفاف سازی در بحث فعالیت‌های هسته‌ای‌مان هستیم تا نگرانی آن‌ها برطرف شود اما در مقابل آن‌ها هم باید تحریم‌هایی که وضع کرده‌اند را بردارند. در نتیجه توپ در میدان آن‌هاست. بحث تضمین بسیار اهمیت دارد، چراکه نگاه این توافق تضمین است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره خواسته ایران از امریکا، عنوان کرد: «درخواست جمهوری اسلامی این است که تحریم‌ها رفع شود، ما حاظر به شفاف سازی در بحث فعالیت‌های هسته‌ای‌مان هستیم تا نگرانی آن‌ها برطرف شود اما در مقابل آن‌ها هم باید تحریم‌هایی که وضع کرده‌اند را بردارند. در نتیجه توپ در میدان آن‌هاست. بحث تضمین بسیار اهمیت دارد، چراکه نگاه این توافق تضمین است.»

محمود عباس‌زاده در گفتگو با «انتخاب» عنوان کرد: «ما مصر به رعایت خطوط قرمزمان، حل مسائل اصلی و رفع تحریم‌های برخی نهادها، آیسا، کاتسا و یوترن هستیم؛ این‌ها مواردی است که هنوز حل نشده و ما بر حل آن‌ها اصرار داریم و معتقد هستیم که توافق خوب توافقی‌ست که تکلیف این موارد روشن شود.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه طرف‌های مذاکرات از نزدیک بودن توافق سخن گفته‌اند، تکلیف این موارد باقیمانده چه می‌شود، گفت: «ما اعتقاد داریم که توافق همین امروز هم می‌تواند انجام شود. مطالبات ما کاملا جدی، منطقی و حقوقی است ولی غربی‌ها لجاجت می‌کنند. ما نمی‌خواهیم که از حق خود به ما بدهند بلکه این حق قانونی بوده است که از ما گرفته‌اند و تحریم‌های نا‌عادلانه‌ای بر ما تحمیل کردند.»

عباس‌زاده ادامه داد: «کافی‌ست طرف مقابل کمی عادلانه فکر و اشتها‌یش را کم کند و حسن نیت و جدیت داشته باشد، در اینصورت همین امشب هم توافق قابل وصول است. درخواست جمهوری اسلامی این است که تحریم‌ها رفع شود، ما حاظر به شفاف سازی در بحث فعالیت‌های هسته‌ای‌مان هستیم تا نگرانی آن‌ها برطرف شود اما در مقابل آن‌ها هم باید تحریم‌هایی که وضع کرده‌اند را بردارند. در نتیجه توپ در میدان آن‌هاست.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد که ایران از بخشی از این خواسته‌های خود عقب نشینی کند، بیان کرد: «بخش زیادی از نکاتی که مورد اختلاف بود، تکلیفش روشن شده و این چند مورد مانده است. ما اعتقاد داریم که این چند مورد هم باید حل شود و به همین دلیل می‌گوییم که اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد، این موارد باقیمانده هم به سرعت قابل حل و شفاف‌سازی است.»

این نماینده مجلس، تاکید کرد: «مواردی که باقی‌مانده، موارد بسیار مهمی برای ماست. بنده به عنوان نماینده مردم اعتقاد دارم که این موارد و به ویژه بحث تضمین بسیار اهمیت دارد، چراکه نگاه این توافق تضمین است. یک بار ما با امریکا توافق کردیم و چون در برجام تضمین پیش‌بینی نشده بود، طرف مقابل زیرش زدند و توافق ابتر ماند. بنابراین نمی‌خواهیم توافق ابتری کنیم که به قول آقای سیف، دستاوردش هیچ باشد. لذا به دنبال گرفتن تضمین هستیم.»

عباس‌زاده افزود: «برای گرفتن تضمین مصر هستیم و وزن تضمین را به اندازه وزن همه توافق می‌دانیم. دلیلش این است که اگر تضمین نباشد، ممکن است امریکا مثل برجام بدعهدی کند و تعهداتش را انجام ندهد.»

نظرات بینندگان