arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اخبار دومین روز حمله روسیه به اوکراین

زلنسکی: اوکراین آماده صحبت درباره آتش‌بس است / مسکو و کی‌یف در حال مذاکره درباره مکان و زمان مذاکره‌اند/ آمریکا پوتین و وزیر خارجه روسیه را تحریم می‌کند / پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در این کشور در دست بگیرد / زلنسکی: من در کی‌یف هستم؛ مشغول دفاع از اوکراینیم

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئيس جمهوری روسیه فرمان حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. تنش بین روسیه و اوکراین به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد. دو کشور توافق صلح امضا کردند اما از دو ماه پیش روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترکیه در خواست اوکراین مبنی بر بستن تنگه بسفر و داردانل را نپذیرفت / ادعای شبکه روسی: زلنسکی کی‌‎‌یف را ترک کرد / دارایی‌های پوتین در اتحادیه اروپا مسدود می‌شود / اعلام آمادگی روسیه برای اعزام هیئتی برای مذاکره با اوکراین / پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در این کشور در دست بگیردبامداد پنجشنبه ۵ اسفند،‌ ولادیمیر پوتین رئيس جمهوری روسیه فرمان حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، بنا به اعلام مقامات اوکراین «دهها نفر» در ساعات اولیه آغاز تهاجم روسیه به اوکراین کشته شدند.

تنش بین روسیه و اوکراین به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد. دو کشور توافق صلح امضا کردند اما از دو ماه پیش روسیه بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین مستقر کرده بود.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

قطعنامه علیه روسیه در شورای امنیت رد شد / گاردین: رای گیری یک پیروزی بود، چراکه چینی ها رای ممتنع دادند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۲:۲۹

یازده کشور عضو شورای امنیت به قطعنامه علیه روسیه رای مثبت دادند، سه کشور (چین، هند و امارات متحده عربی) ممتنع و یک کشور (روسیه) رای مخالف دادند. از آنجایی که روسیه حق وتو دارد، این قطعنامه تصویب نشد.

گاردین می گوید آمریکا و متحدانش این رای گیری را یک پیروزی می دانند چراکه روسیه تنها ماند و چین رای ممتنع داد. همراه کردن چینی ها پس از ملایم کردن جزئی قطعنامه، و تغییر کلمه "محکومیت" به "تأسف" و حذف اشاره به رئیس جمهور روسیه اتفاق افتاد.

آمریکا ولادیمیر پوتین و وزیر خارجه روسیه را تحریم می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۱:۵۹
 

کاخ سفید اعلام کرده است که آمریکا در تحریم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به اتحادیه اروپا و بریتانیا می‌پیوندد.

زلنسکی: اوکراین آماده صحبت درباره آتش‌بس است
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۱:۵۴

 

سخنگوی ولودیمیر زلونسکی، رئیس جمهوری اوکراین لحظاتی پیش گفت کشورش آماده مذاکره فوری درباره آتش‌بس و صلح با روسیه است.

به گفته او روسیه و اوکراین در حال گفتگو درباره زمان و مکان این مذاکرات هستند.

سخنگوی رئیس‌جمهور اوکراین: مسکو و کی‌یف در حال مذاکره درباره مکان و زمان مذاکره‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۱:۵۴
 

سرئی نیکیفورف سخنگوی رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید گزارش‌ها درباره اینکه اوکراین حاضر به گفتگو درباره صلح نشده را رد می‌کند.

آقای نیکیفورف گفت: اوکراین آماده گفتگو درباره پایان جنگ بوده و هست. این موضع تغییرنکرده ماست. ما با پیشنهاد رئیس جمهوری روسیه موافقت کرده‌ایم. درست در همین لحظه دو طرف در حال گفتگو درباره زمان و مکان این مذاکرات هستند.

این مقام اوکراینی افزود هرچه زودتر این مذاکرات آغاز شوند شانس بیشتری برای بازگشت به زندگی عادی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: حمله روسیه به اوکراین نباید به ایران چراغ سبز برای ساخت سلاح هسته ای بدهد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۳:۴۵

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که درهای ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است.

به گزارش «انتخاب»؛ وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، افزود: « 10 بانک که 80 درصد دارایی های روسیه را تشکیل می دهند مشمول تحریم هستند.»

ند پرایس تاکید کرد که اگر شاهد کاهش تنش و خشونت در اوکراین نباشیم، اقدامات بیشتری را انجام خواهیم داد.

وی افزود: ما متحد دولت و مردم اوکراین هستیم و از نظر دیپلماتیک و امنیتی از آن حمایت می کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد. مسکو و پوتین اکنون در صحنه بین‌الملل منزوی شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «مسکو با تظاهر به دیپلماسی دنبال خرید زمان و ادامه تدارکات خود برای تهاجم بود.».

وی در ادامه افزود: حمله روسیه به اوکراین نباید به ایران چراغ سبز برای ساخت سلاح هسته ای بدهد.

روسیه:  کی یف از مذاکره عقب نشینی کرده
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۳:۳۷

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد:  کی یف از مذاکره با روسیه عقب نشینی کرده و پیشنهاد کرد این موضوع به فردا موکول شود.

پنج انفجار کی‌یف را لرزاند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۳:۳۶
شهردار کی‌یف جمعه شب از وقوع پنج انفجار در این شهر خبر داد. ویتالی کیچکو افزود که این انفجارها در نزدیکی یک نیروگاه در حومه شرقی کی‌یف روی داده است.
 
هنوز گزارشی از دلیل وقوع این انفجارها منتشر نشده است.
بریتانیا اموال پوتین و لاوروف را توقیف کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۳:۳۶

دولت بریتانیا جمعه شب اعلام کرد که اموال ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه را توقیف کرده است. دفتر نخست‌وزیری بریتانیا پیش از این از وضع «قریب‌الوقوع» تحریم علیه رئیس‌جمهوری روسیه خبر داده بود.

طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای امنیت
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۳:۳۴

کنگره آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند.

این قطعنامه که نسخه‌ای از آن به رویت آکسیوس رسیده سازمان ملل متحد بایستی «اقدامات آیین‌نامه‌ای» لازم را برای تغییر در بند ۲۳ منشور خود جهت خارج کردن روسیه از اعضای دائم این شورا را انجام دهد.

در این قطعنامه با اشاره به «حمله روسیه به اوکراین» تصریح شده حمایت مسکو از استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و با وظایف روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت در تعارض است.

این طرح توسط «کلاودیا تنی» عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است.

«نیک استوارت»، رئیس دفتر این قانونگذار ارشد کنگره گفته که خارج کردن روسیه از شورای امنیت هدف بلندپروازانه‌ای است اما از طریق این طرح می‌توان فشارها بر مسکو را افزایش داد. او گفته که این طرح به نوعی برای ارسال پیام به روسیه تدوین شده است.

درخواست زلنسکی از بِنِت برای میانجی‌گری
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۲:۳۲

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که رئیس جمهور اوکراین از نخست وزیر اسرائیل درخواست کرده که برای مذاکره با روسیه میانجی‌گری کند.

بورل: پوتین و لاوروف، از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه تحریم شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۲:۰۵

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه شب به طور رسمی تحریم ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه را اعلام کرد.

برخی منابع اروپایی پیش از این از توافق کشورهای عضو بر سر تحریم رئیس‌جمهوری روسیه خبر داده بودند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «تنها رهبرانی که در سطح جهان از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و حالا ولادیمیر پوتین هستند.»

زلنسکی از گفتگو با بایدن درباره کمک نظامی خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۱:۵۱
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید با جو بایدن، همتای آمریکایی خود درباره کمک نظامی به کشورش و وضع تحریم علیه روسیه گفتگو کرده است.
 
رئیس‌جمهوری اوکراین ساعاتی پیش با انتشار ویدئویی اعلام کرد که در کی‌یف به سر می‌برد و برای «دفاع از اوکراین» در پایتخت خواهد ماند.
دبیرکل ناتو: کشورهای عضو با اعزام نیروی ضربت به متحدانمان در نزدیکی روسیه و اوکراین موافقت کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۱:۴۷

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با اعزام نیروی واکنش سریع (ضربت) به متحدانی که در همسایگی روسیه و اوکراین هستند موافقت کرده‌اند.

 

سخنان دبیرکل ناتو تنها یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین بیان می‌شود. تنش بین روسیه و کشورهای غربی در ساعات گذشته افزایش یافته است

روسیه روز جمعه هشدار داد که به الحاق احتمالی سوئد و فتلاند به ناتو واکنش «سیاسی و نظامی» نشان خواهد داد.

این در حالی است که نبرد در کی‌یف و حومه این شهر بین نظامیان روس و ارتش اوکراین در جریان است.

این برای اولین بار در طول تاریخ ناتو است که این سازمان نیروی واکنش سریع خود را فعال می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا: تحریم نفت خام روسیه نه پوتین، بلکه واشنگتن و متحدانش را متضرر می کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۱:۲۷

مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا: تحریم های روسیه شامل بخش نفت نمی شود.

هدف قرار دادن نفت خام روسیه نه پوتین، بلکه واشنگتن و متحدانش را متضرر می کند.

اگر نفت خام روسیه را تحریم کنیم، مسکو نیمی از تولید خود را دو برابر قیمت خواهد فروخت.

زلنسکی: من در کی‌یف هستم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۰:۴۱

رییس جمهور اوکراین در واکنش به اخباری که درباره او منتشر شده ۱۰ دقیقه قبل ویدیویی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده و اعلام کرد ما در کی‌یف هستیم و مشغول دفاع از اوکراینیم.

پیشتر برخی رسانه‌ها گفته بودند که او از اوکراین خارج شده است.

روسیه دسترسی به شبکه اجتماعی فیسبوک را محدود کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۰:۳۴
مقامات روسیه روز جمعه اعلام کردند که دسترسی به شبکه اجتماعی «فیسبوک» را به دلیل آنچه آنها «سانسور رسانه‌های روس» خواندند محدود می‌کنند.
مسابقات "جایزه بزرگ" فرمول یک در روسیه لغو شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۲۰:۱۷

روسیه به دلیل حمله به اوکراین امسال میزبان مسابقات رانندگی فرمول یک نخواهد بود. این مسابقات که "جایزه بزرگ" هم نامیده می شود، قرار بود در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲ در سوچی روسیه برگزار شود.

در بیانیه‌ای که روز جمعه ۶ اسفند توسط سرویس مطبوعاتی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) منتشر شد، آمده است که "تحت شرایط کنونی" برگزاری این مسابقه در روسیه امکان‌پذیر نیست

شورای اروپا عضویت روسیه را به تعلیق در آورد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۹:۵۹

شورای اروپا عضویت روسیه در این نهاد اروپایی را به حالت تعلیق در آورد.

در نشست روز جمعه این شورا، 42 عضور از 47 عضو با درخواست مشترک اوکراین و لهستان برای تعلیق عضویت روسیه در این نهاد اروپایی موافقت کردند.

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با لاوروف: انتظار داریم تا شرایط برای خروج امن شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین فراهم شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۹:۱۵

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران عصر امروز جمعه، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسيه به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین و بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اظهار داشت، ما در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.

دکتر امیر عبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات در اوکراین و حضور شهروندان ایرانی در این کشور، ضمن ابراز امیدواری در حل و فصل بحران از طریق سياسی اظهار داشت، تلاش داریم تا شهروندان ایرانی را از طریق کشورهای همسایه اوکراین به جمهوری اسلامی ایران بازگردانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تأمین امنیت و سلامت شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین اولویت جدی ما است و انتظار داریم تا شرایط برای خروج امن آنها فراهم شود.

دکتر امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی به بحران یمن اشاره کرد و اظهار داشت، در مونیخ به دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرده ایم که نقش دبیرکل در حل و فصل سیاسی بحران یمن مورد توجه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به صدور پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی نامیدن این جنبش، این اقدام را مخرب نامید و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرد و افزود، یمن متعلق به همه یمنی هاست و راه حل آن در گفتگوهای یمنی- یمنی است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تأکید بر همکاری روسیه با ایران، اظهار داشت، ما همواره از مواضع ایران در وین حمایت کرده ایم و با دوستان ایرانی خود در وین همکاری خوبی داریم و همچنان نیز این همکاری را ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین ضمن تشریح مواضع مسکو در قبال بحران اوکراین، از رویکرد کشورهای غربی انتقاد کرد و اطمینان داد که روسیه به حفظ جان مردم و شهروندان کشورهای خارجی و از جمله ایران اهتمام جدی دارد.

وی مواضع مسکو در قبال بحران یمن را نیز تشریح کرد.

کرملین: تماس پوتین با لوکاشنکو برای هماهنگی‌های مذاکرات با اوکراین در مینسک / اوکراین پیشنهاد داده مذاکرات در ورشو برگزار شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۹:۰۴

کرملین گفت: پوتین با همتای بلاروس خود برای هماهنگی‌های مذاکرات با اوکراین در مینسک تماس گرفت.

 ما به اوکراینی ها پیشنهاد مذاکره در مینسک را اطلاع داده ایم.

اوکراین پیشنهاد داد مذاکرات به جای مینسک در ورشو برگزار شود.

ادعای روسیه: فرودگاه هاستومل در حومه کی‌یف در کنترل ماست
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۹:۰۲

خبرگزاری اینترفکس نوشت: ارتش روسیه ادعا کرده است که فرودگاه استراتژیک هاستومل را در خارج از پایتخت به تصرف خود در آورده است.

به گزارش «انتخاب»؛  ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز گفت که بیش از 200 نفر از یگان های ویژه اوکراین کشته شده اند.

 ادعاهای روسیه به طور مستقل تأیید نشده است.

 به گزارش آسوشیتدپرس، این فرودگاه دارای یک باند طولانی است که امکان فرود هواپیماهای ترابری سنگین را فراهم می کند و این به این معناست که روسیه می تواند نیروهای خود را مستقیماً به حومه کیف منتقل کند. هاستومل در 7 کیلومتری (4 مایل) شمال غربی کی‌یف واقع شده است.

پوتین از ارتش اوکراین خواست قدرت را در این کشور در دست بگیرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۸:۳۰

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه جمعه در سخنانی از ارتش اوکراین خواست تا قدرت را در این کشور در دست بگیرد.

به گزارش «انتخاب»؛ وی که در جلسه شورای امنیت ملی روسیه صحبت می‌کرد، گفت: «من از ارتش اوکراین می‌خواهم که اجازه ندهد از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده شود.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت که حکومت اوکراین به دستور بیگانگان شهرهای خود را با سلاح های سنگین بمباران می کند.

وی در ادامه خطاب به ارتش اوکراین گفت: اگر قدرت در دستان شما باشد، توافق آسان خواهد بود.

روایت اکسیوس از تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین با رهبران اتحادیه اروپا / زلنسکی: شاید این آخرین باری باشد که مرا زنده می بینید
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۸:۱۲

اکسیوس نوشت:  زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، دیروز در تماس تلفنی به رهبران اتحادیه اروپا گفته است: "شاید این آخرین باری باشد که مرا زنده می بینید."

"جوخه چچن" قصد "کشتن یا بازداشت" مقامات اوکراینی را دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۷:۴۰

گروهی از نیروهای ویژه ارتش روسیه تحت عنوان "جوخه چچن" برای بازداشت یا کشتن تعدادی از مقامات خاص اوکراینی در این کشور (اوکراین) فعالیت می‌کنند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، یک کانال تلگرامی در مسکو گزارش داد که به این سربازان، کارت‌هایی ویژه داده شده که عکس‌ها و توضیحاتی درخصوص مقامات اوکراینی روی آن‌ها نوشته شده است.

براساس این گزارش، این اطلاعات شامل مقامات و افسران امنیتی است که توسط کمیته تحقیقات روسیه، مظنون به "جنایت" هستند.

این گزارش هم زمان با اینکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مدعی شد که خودش "هدف شماره یک روسیه" و خانواده‌اش "هدف شماره دو" این کشور (روسیه) هستند، منتشر شد.

تصور می‌شود که گروه "چچن" در جنگل‌های اوکراین حضور دارند و گفته شده است در صورتی که آن دسته از مقامات اوکراینی تحت تعقیب بازداشت نشوند، گروه چچن دستور قتل آن‌ها را دارد.

تلویزیون دولتی چچن گزارش داد که «رمضان قدیروف» ۴۵ ساله، رئیس دولت چچن و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئییس جمهوری روسیه از نیروهای او در اوکراین بازدید کرده است.

گمان می‌رود که گروه چچن از "گردان جنوبی سرویس گارد فدرال" مستقر در چچن باشند.

کرملین: روسیه آماده اعزام هیئتی برای مذاکره با اوکراین است
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۶:۴۵

کرملین: روسیه آماده اعزام هیئتی برای مذاکره با اوکراین است.

 لوکاشنکو در تماس تلفنی به پوتین اعلام کرد مینسک برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین آمادگی دارد.

هیئت روسیه به مینسک شامل نمایندگان وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه و همچنین نماینده ریاست جمهوری روسیه خواهد بود.

رویترز: اتحادیه اروپا دارایی های پوتین و لاوروف در کشورهای اتحادیه را مسدود می کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۶:۴۱

فایننشال تایمزنوشت: اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای مسدود کردن دارایی های رییس‌جمهور و وزیر خارجه روسیه است.

پوتین و لاوروف مشمول ممنوعیت سفر نخواهند شد و این امر آمادگی اتحادیه اروپا برای باز نگه داشتن پنجره دیپلماسی را تایید می کند.

همچنین رویترز به نقل از یک مقام اروپایی نوشت:  اتحادیه اروپا تصمیم گرفت دارایی های پوتین و لاوروف در کشورهای اتحادیه را مسدود کند.

گزارش‌ها از شلیک به یک نفتکش رومانیایی در آبهای اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۶:۰۵

وزارت دفاع اوکراین در حساب توئیتری خود اظهار به شلیک یک ناو روسی به یک نفتکش با نام «روح هزاره» با پرچم رومانی در آبهای اوکراین شده است. 

هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است. 

برخی منابع خبری می‌گویند که در 12 مایلی از خاک اوکراین در آبهای دریای سیاه، یک نفتکش با پرچم رومانی هدف یک موشک قرار گرفته است. 

ادعای شبکه تلویزیونی روسی: زلنسکی کی‎یف را ترک کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۵:۴۷

 شبکه تلویزیونی «ان.ت.و» از شبکه های غیردولتی روسیه مدعی شد که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین کی یف را ترک کرد.

 شبکه تلویزیونی سراسری «ان.ت.و» روسیه روز جمعه در خبری فوری مدعی شد که زلنسکی کی یف را ترک کرده است و همینک در یک پناهگاه زیرزمینی در منطقه ای خارج از پایتخت بسر می برد.

رسانه روسی گفت که رئیس جمهوری اوکراین از این پناهگاه زیرزمینی، فرامین را صادر می کند و سخنان وی درباره آمادگی کی یف برای مذاکره با روسیه در مورد موقعیت بیطرف اوکراین از این محل بیان شده است.

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ هم در گزارشی به نقل از ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، گفت که پاریس متعهد شده است که برای محافظت از رئیس جمهوری اوکراین اقدام کند.

به ادعای این رسانه روسی، ناتو به دلیل پیشگیری از درگیر شدن با روسیه از اعزام نیروی نظامی به اوکراین خودداری کرده است.

 

تلویزیون چین: پوتین برای انجام مذاکرات در سطح بالا با اوکراین اعلام آمادگی کرد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۵:۲۸

رئیس جمهور چین طی تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه خواستار مذاکره با اوکراین شد.

تلویزیون چین پس از این تماس گفت که پوتین در تماس تلفنی که با رئیس جمهور چین داشت، اعلام کرد روسیه برای انجام مذاکرات در سطح بالا با اوکراین آمادگی دارد.

دعوت زلنسکی از پوتین برای مذاکره
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۵:۱۹

رئیس جمهور اوکراین گفت:  از رئیس جمهور روسیه دعوت می کنم تا با من بر سر میز مذاکره بنشیند.

 من از شهروندان اروپایی درخواست میکنم برای تحت فشار قرار دادن دولت های خود برای اتخاذ تصمیمات قاطع تظاهرات کنند.

جنگ روسیه تنها علیه اوکراین نیست، بلکه علیه کل اروپا است. بمباران مناطق مسکونی توسط روسیه همچنان ادامه دارد.

کرملین: مسکو بیانیه اوکراین برای گفت‌وگوی بدون پیش شرط را یک گام مثبت می‌داند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۴:۵۳

سخنگوی کرملین امروز (جمعه) اعلام کرد، پوتین تمام اطلاعات مربوط به "عملیات ویژه" برای غیرنظامی کردن اوکراین را به صورت آنلاین دریافت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیری پسکوف، سخنگوی کرملین همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو به بیانیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درباره گفت‌وگوی بدون پیش شرط توجه می‌کند، آن را تحلیل کرده و این بیانیه را یک گام مثبت می‌داند. همچنین زلنسکی را به عنوان رئیس جمهوری در نظر می‌گیرد.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه در ادامه گفت: واکنش مسکو به تحریم‌های جدید غرب اعلام می‌شود و روسیه اصل تقابل را در پیش می‌گیرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را درباره تحریم‌های روسیه تماشا نکرده است.

سخنگوی کرملین گفت فعلا نمی‌تواند درباره تماس‌های احتمالی زلنسکی و رئیس جمهور روسیه صحبتی داشته باشد.

لاوروف: ما فقط زمانی آماده مذاکره هستیم که شروط پوتین برآورده شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۴:۱۶

لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: مداخله ما برای دفاع از منطقه دونباس در برابر حملات مکرر اوکراین انجام شد.

رئیس جمهور اوکراین به توافق مینسک پایبند نبود، با ناتو متحد شد و به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای بود.

نمی توان دولتی را که مردم خود را سرکوب و نابود می کند و زبان روسی را ممنوع می کند، به رسمیت شناخت.

ما به دنبال اشغال اوکراین نیستیم و هدف از عملیات نظامی خلع سلاح اوکراین و ریشه کن کردن نازیسم از آن است.

ایالات متحده از اوکراین برای بازدارندگی در مقابل روسیه استفاده می کند.

 ناتو به دنبال الحاق اوکراین و گرجستان بود

روسیه از زمان امضای توافقنامه مینسک به دنبال راه حل دیپلماتیک بوده است که می توانست حاکمیت اوکراین را تضمین کند.

ما فقط زمانی آماده مذاکره هستیم که شروط پوتین برآورده شود و اوکراین سلاح‌ را کنار بگذارد و یک دولت که نماینده همه مردم اوکراین باشد تشکیل شود.

روسیه از میزبانی فینال لیگ قهرمانان محروم شد/ پاریس؛ میزبان جدید
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۳:۳۷

اتحادیه فوتبال اروپا که پیش از این حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده بود، امروز (جمعه) به طور رسمی اعلام کرد امتیاز میزبانی فینال رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا را از روسیه گرفته است. فینال لیگ قهرمانان اروپا پیش از این قرار بود در تاریخ 28 مِی 2022 (7 خرداد 1401) در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شود.

یوفا همچنین اعلام کرد میزبان جدید فینال لیگ قهرمانان در فصل جاری، ورزشگاه استادو فرانس شهر پاریس خواهد بود.

ارتش اوکراین:  نیروهای روسی از شرق و شمال شرق در حال پیشروی به سمت کی یف، هستند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۳:۱۱

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اوکراین نوشت:  نیروهای روسی از شرق و شمال شرق در حال پیشروی به سمت کی یف، هستند.

تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین با نخست وزیر انگلیس / زلنسکی: بیش از هر زمان دیگری به حمایت شرکای خود نیاز داریم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۲:۵۹

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حساب توییتر خودش نوشت که صبح امروز با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفتگو کرده است.

 زلنسکی خواستار تحریم‌های قوی‌تر علیه روسیه و حمایت بیشتر از مردم اوکراین شد و نوشت: "اوکراین بیش از هر زمان دیگری به حمایت شرکای خود نیاز دارد".

بوریس جانسون هم گفته است همچنان از اوکراین حمایت می‌کند و "شجاعت" نیروهای نظامی این کشور را "مملو از تحسین" خواند.

رئیس جمهور اوکراین گفته است که تلفات سنگینی به اوکراین وارد شده، اما خسارات سنگینی نیز به روسیه وارد شده است.

زلنسکی همچنین از رهبران غربی خواست تا اعتراضات ضد جنگ در روسیه را مورد حمایت قرار دهند.

براساس گزارش‌ها جانسون قول داد که "هر کاری که می‌تواند" انجام دهد.

وی به رئیس جمهور اوکراین گفت: "ما معتقدیم پوتین شکست خواهد خورد و این اکنون یکی از اهداف کلیدی دولت بریتانیا است".

ارتش روسیه وارد پایتخت اوکراین شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۲:۴۷

راشاتودی خبر داده تصاویر تایید‌نشده، ورود خودروهای زرهی روسی را به اوبولون، حومه شمالی کی یف نشان می‌دهد.

وزارت دفاع اوکراین از شهروندان اوبولون خواسته که در خانه بمانند اما با کوکتل مولوتف به نیروهای روسیه حمله کنند و حرکات دشمن را گزارش دهند.

تهدید مدیر آژانس فضایی روسیه: امکان سقوط ایستگاه فضایی روی آمریکا و اروپا وجود دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۲:۳۲

مدیر آژانس فضایی روسیه، آمریکا و اروپا را به سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی بر روی آمریکا، اروپا، چین یا هند تهدید کرد.

به گزارش  اسپیس،‌ "دیمیتری روگوزین"(Dmitry Rogozin)، مدیر آژانس فضایی روسیه اندکی پس از سخنرانی‌ بایدن و در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، توییت‌هایی منتشر کرد.

روگوزین در رشته توییت‌هایی نوشت: آیا می‌خواهید همکاری ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی را نابود کنید؟ اگر همکاری‌ با ما را متوقف کنید چه کسی از خروج ایستگاه فضایی از مدار و سقوط کنترل نشده‌ی آن بر ایالات متحده یا اروپا جلوگیری خواهد کرد؟ امکان سقوط این سازه ۵۰۰ تنی بر چین و هند نیز وجود دارد. آیا می‌خواهید آنها را با چنین چشم‌اندازی تهدید کنید؟ ایستگاه فضایی از فراز روسیه عبور نمی‌کند بنابراین همه‌ی خطرها متوجه شماست. برای این خطرها آماده‌اید؟

روگوزین با کنایه به ایلان ماسک و پروژه ماهواره‌های اینترنتی شرکت اسپیس ایکس گفت: تاجران با استعداد شما مدار نزدیک زمین را آلوده کرده‌اند و فضانوردان ما ایستگاه فضایی را طوری هدایت می‌کنند که به این زباله‌ها برخورد نکنند.

وی افزود: شاید رییس جمهور بایدن "در باغ نباشد" اما به وی تفهیم کنید که فضانوردان ما چطور مدار حرکت ایستگاه فضایی را تصحیح می‌کنند که به این زباله‌ها برخورد نکند.

روگوزین در توییت دیگری تاکید کرد: آیا برای اینها آماده‌اید؟ آقایان وقتی در حال برنامه‌ریزی برای تحریم هستید، آلزایمر داشتن(اشاره به بایدن) آن فردی که این تحریم‌ها را نوشته نیز بررسی کنید تا تحریمهایتان روی سر خودتان خراب نشود.

فرانسه: امنیت رئیس‌جمهوری اوکراین در خطر است
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۲:۰۴

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، با بیان اینکه جان ولودمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در خطر است گفت فرانسه آماده است «در صورت لزوم به او کمک کند».

 لودریان همچنین گفت ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته است نام اوکراین را از نقشه دولت‌های جهان خارج کند.

جدایی‌طلبان دونتسک 3 شهر را در محور جنوبی اوکراین تصرف کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۱:۵۲

الجزیره نوشت: جدایی‌طلبان دونتسک در نبرد با ارتش اوکراین 3 شهر را در محور جنوبی تصرف کردند.

فرانسه: اتحادیه اروپا قصد دارد همه پیوندهای روسیه با سیستم مالی جهانی را قطع کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۱:۴۸

وزیر اقتصاد فرانسه گفت: اتحادیه اروپا می‌خواهد همه پیوندهای روسیه با سیستم مالی جهانی را قطع کند.

وزارت دفاع روسیه: با نیروهای اوکراینی برای حفاظت مشترک از نیروگاه هسته ای چرنوبیل به توافق رسیدیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۱:۴۷

وزارت دفاع روسیه گفت: سطح تشعشعات در منطقه چرنوبیل طبیعی است.

با نیروهای اوکراینی برای حفاظت مشترک از نیروگاه هسته ای چرنوبیل به توافق رسیدیم.

118 تأسیسات نظامی اوکراین از کار افتادند، از جمله 13 مرکز فرماندهی و ارتباط.

 نیروهای ما 18 تانک و خودروی زرهی، 7 پرتابگر و 41 خودرو را در جریان عملیات نظامی در اوکراین منهدم کردند.

ترکیه درخواست اوکراین را نپذیرفت
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۱:۴۲

وزیر خارجه ترکیه گفت تنگه بسفر و داردانل را به روی کشتی‌های جنگی روسیه نمی‌بندیم.

فرانسه: تحریم های اقتصادی اروپا، اقتصاد روسیه را هدف قرار داده / در خاک اوکراین یک کابوس در حال وقوع است
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۱:۲۰

وزیر اقتصاد فرانسه گفت: تحریم های اقتصادی اروپا، اقتصاد روسیه را هدف قرار داده و آن را از سیستم مالی اروپا منزوی می کند.

وی افزود: به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی برای تقویت استقلال اروپا در زمینه انرژی به ویژه گاز هستیم.  در خاک اوکراین یک کابوس در حال وقوع است و قلب ما با مردم اوکراین است که از حقوق خود دفاع می کنند.

وزیر دفاع انگلیس: روسیه به دنبال حمله به تمام اوکراین است / مسکو نتوانست در روز اول حمله به اهدافش برسد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۰:۵۹

بن والاس وزیر دفاع انگلیس میگوید که ارتش روسیه موفق نشد یک روزه اوکراین را بگیرد.

براساس گزارش المیادین، وی در ادامه تاکید کرد که ما معتقدیم که روسیه قصد دارد به همه اوکراین حمله کند.

بن والاس در ادامه با بیان اینکه ارتش روسیه در روز اول حمله به اوکراین متحمل هزینه ها زیاده شده است گفت: روسیه در روز اول حمله به اوکراین نتوانسته به اهدافش برسد. 

اوکراین: امروز سخت‌ترین روز خواهد بود، روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۰:۴۶

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین گفت: امروز سخت‌ترین روز خواهد بود، روسیه امروز به کی‌یف حمله می‌کند.

وی افزود:  مدافعان کی‌یف با موشک‌های ضد تانک که از متحدان بین‌المللی دریافت کرده‌اند، آماده هستند.

کاخ سفید: موجودی سه بانک روسیه با دارایی ۷۰ میلیارد دلار را مسدود می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۰:۴۵

دالیپ سینگ معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصادی روز جمعه گفت ایالت متحده در ادامه فشار بر روسیه بعد از حمله به اوکراین، موجودی ۳ بانک دیگر را با کل دارایی ۷۰ میلیارد دلار مسدود خواهد کرد. پیشتر مدیران برخی بانک‌های روسیه تحریم شده بودند.

 سینگ همچنین با اشاره به وضعیت متزلزل اقتصادی روسیه گفت که در ساعت‌های گذشته روبل ارزش بیشتری از دست داد و سهام روسیه سقوط کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه «همه گزینه‌ها روی میز است» احتمال جداسازی روسیه از سیستم جهانی سوئیفت را رد نکرد. سینگ گفت تحریم‌های مالی تنها بخش کوچکی از پاسخ ما به تهاجم روسیه است.

پوتین پنجشنبه فرمان حمله به اوکراین را صادر کرد. جو بایدن در واکنش جو بایدن در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین گفت پوتین تجاوزگر است، او این جنگ را انتخاب کرده و متحمل هزینه‌های آن خواهد شد.

نفت‌کش‌ها به نفت روسیه پشت کردند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۰:۳۷

مالکان نفت‌کش‌ها به دلیل نگرانی از این که محموله آتی آنها هدف تحریمهای احتمالی غرب به تلافی حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار بگیرد، تمایلی به عرضه کشتیهای خود برای بارگیری نفت روسیه ندارند.

چندین کارگزار کشتی و مالک نفتکش به بلومبرگ گفتند از عرضه کشتیهای خود برای بارگیری نفت روسیه اجتناب می کنند.

دو سوم از صادرات نفت روسیه دریابرد بوده و از بنادر واقع در دریای سیاه و دریای بالتیک انجام می گیرد.

ارتش اوکراین:  موفق شدیم نیروهای روسی را در شمال کشور عقب برانیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۰:۱۵

ارتش اوکراین می گوید موفق شدیم نیروهای روسی را در نزدیکی شهر چرنیهیف در شمال کشور عقب برانیم و آنها را مجبور به عقب نشینی کنیم.

روسیه: فرصت مذاکره با اوکراین هنوز وجود دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۰:۰۶

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو، با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، هنوز هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف از بین نرفته و این مسئله امکان پذیر است

شنیده‌شدن صدای دست‌کم ۳ انفجار دیگر در کی‌یف / زلنسکی: در اوکراین می‌مانم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۱۰:۰۴

در دومین روز آغاز درگیری‌ها در اوکراین، «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز صدای دست‌کم ۳ انفجار دیگر در کی‌یف، پایتخت اوکراین، شنیده شده است.

رئیس‌جمهور اوکراین هم گفته که در اوکراین می‌مانم و دیر یا زود گفت‌وگو با روسیه درباره توقف درگیری‌ها آغاز می‌شود.

زلنسکی: گفت‌وگوی روسیه-اوکراین دیر یا زود آغاز می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۹:۵۹

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدوئویی به دو زبان روسی و اوکراینی خطاب به شهروندان کشورش گفت: دیر یا زود روسیه با ما گفت‌وگو خواهد داشت و به ما می‌گوید که چطور خصومت را پایان دهیم و این تهاجم را متوقف کنیم. هر قدر که گفت‌وگوها زودتر آغاز شود، ضرر روسیه کمتر خواهد بود.

زلنسکی در این سخنرانی خواستار آتش‌بس از سوی روسیه شد.

درگیری شدید ارتش اوکراین با نیروهای روسی
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۹:۵۵

بر اساس اطلاعات ستاد کل اوکراین، ارتش در حال حاضر به شدت با نیروهای روسی در منطقه شمال غربی کی‌یف درگیر است.

درگیری در فرودگاه مهم استراتژیک هاستومل نیز جریان دارد و نیروهای اوکراینی در آنجا مواضع خود را حفظ کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، نیروهای روسی همچنین به فرودگاه شهر ریونه در غرب این کشور حمله کردند.‎

درگیری و حملات از نقاط دیگر مانند شهر سومی در شمال شرق اوکراین نیز گزارش شده است.

وزارت دفاع اوکراین همچنین از شلیک موشک به منطقه Zaporizhia در جنوب اوکراین در صبح روز جمعه خبر داد.

وزیر خارجه انگلیس: به روسیه هشدار داده بودیم که حمله به اوکراین به شدیدترین تحریم‌هایی که به حال اعمال کرده‌ایم منجر خواهد شد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۹:۵۰

وزیر خارجه انگلیس گفت:به روسیه هشدار داده بودیم که هرگونه حمله به اوکراین به شدیدترین تحریم‌هایی که به حال اعمال کرده‌ایم منجر خواهد شد و به این هشدار صادقانه عمل کردیم.

برخی از رهبران سابق اروپا از عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های برجسته روسی استعفا دادند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۹:۴۸

نیویورک تایمز نوشت: مقامات پیشین دولت های اروپایی در اعتراض به تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، هیئت مدیره برخی از شرکت های برجسته روسی را ترک کردند.

صدراعظم سابق اتریش و نخست وزیران سابق ایتالیا و فنلاند از جمله مقاماتی بودند که روز پنجشنبه در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین از سمت خود در هیئت مدیره شرکت های برجسته روسی استعفا دادند.

گرهارد شرودر صدراعظم اسبق آلمان، که از دوستان پوتین و چهره ای آشنا در هیئت مدیره برخی از شرکت های برجسته روسی از جمله Rosneft، غول نفتی روسیه است نیز در حساب کاربری خود در لینکدین، خواستار پایان جنگ شد.

البته شرودر بر خلاف دیگر مقامات سابق اروپایی از عضویت در هیئت مدیره شرکت های روسی استعفا نداده است. وی رئیس کمیته سهامداران نورد استریم 2 است، شرکتی که مالک خط لوله جدید گاز روسیه به آلمان است و برلین این هفته اعلام کرد آن را متوقف خواهد کرد. او همچنین برای عضویت در هیئت مدیره گازپروم، غول گازی روسیه که شرکت مادر نورد استریم 2 است، دعوت شده است.

رئیس جمهور لهستان: هواپیماهای بدون سرنشین روسی برخی ساختمان های کی یف را بمباران کرده اند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۹:۲۰

رئیس جمهور لهستان گفت:  رئیس جمهور اوکراین به من گفت که هواپیماهای بدون سرنشین روسی برخی ساختمان های کی یف را بمباران کرده اند.

 شهرداری کی یف: مردم در آستانه حملات هوایی روسیه پناه بگیرند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۹:۱۹

الجزیره نوشت:  شهرداری کی یف از ساکنان پایتخت اوکراین خواست تا در آستانه حملات هوایی روسیه پناه بگیرند.

روسیه تأیید کرد: نیرو‌های زمینی از کریمه وارد اوکراین شده‌اند / اوکراین: شمار این نیرو‌ها ۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز است
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۹:۰۱

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای زمینی این کشور از کریمه وارد اوکراین شدند. ارتش اوکراین شمار این نیروها را ۳۰ تا ۶۰ هزار سرباز روسی اعلام کرد.

به گزارش  شبکه خبری اسکای، مسکو تایید کرد که نیروهایش از راه زمینی به اوکراین وارد شدند.

ارتش اوکراین اعلام کرد که ۳۰ تا ۶۰ هزار نیروی نظامی روسیه در خاک این کشور حضور دارند و مسکو قصد دارد یک راه ارتباطی زمینی به سوی شبه‌جزیره کریمه (در جنوب شرقی اوکراین) ایجاد کند.

نیروهای مسلح اوکراین همچنین گفته‌اند روسیه قصد دارد کی‌یف (پایتخت اوکراین) را مسدود کند.

ارتش اوکراین می‌گوید روسیه می‌خواهد در ساحل جنوب شرقی اوکراین یک راه ارتباطی زمینی به سوی شبه‌جزیره کریمه ایجاد کند؛ شبه‌جزیره‌ای که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را به خاک خود الحاق کرد.

زلنسکی: ۱۳۷ اوکراینی کشته شدند / ما را در برابر روسیه تنها گذاشتند / هدفِ اولِ مسکو، من هستم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۸:۵۳

رئیس جمهوری اوکراین ضمن تاکید بر این که کشورش در برابر روسیه تنها مانده، آمار تلفات اولین روز عملیات نظامی این کشور را بیش از ۵۰۰ کشته و زخمی اعلام کرد و از ورود گروه های خرابکار به شهر کی‌یف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین بامداد امروز (جمعه) با انتشار یک پیام ویدئویی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، تاکید کرد که نیروهای ارتش موفق شدند تقریبا از همه خاک کشورش در برابر عملیات نظامی روسیه محافظت کنند.

زلنسکی ضمن تاکید بر این که نیروهای ارتش اوکراین توانستند فرودگاه بین المللی «هوستومیل» در نزدیکی شهر کی‌یف، را از نیروهای روسیه بازپس بگیرند، خاطر نشان ساخت که این مسئله به پایتخت کشورش امنیت می بخشد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که بر اساس اطلاعات اولیه، در نخستین روز از عملیات نظامی روسیه در خاک کشورش، ۱۳۷ شهروند نظامی و غیر نظامی اوکراینی جان خود را از از دست دادند و ۳۱۶ تن دیگر نیز زخمی شدند.

زلنسکی ضمن اعلام این که اطلاعاتی دریافت کرده مبنی بر این که دشمن، وی را هدف نخست خود و خانواده اش را نیز هدف دوم در نظر گرفته، تاکید کرد دشمن می خواهد اوکراین را با حذف شخص رئیس جمهوری، از نظر سیاسی نابود کند با این وجود وی همچنان بر سر کار خود قرار دارد و در شهر کی‌یف به سر می برد.

رئیس جمهوری اوکراین ضمن تاکید بر این که برخی گروه های خرابکار دشمن وارد شهر کی‌یف شده اند، از پایتخت نشینان درخواست کرد که مراقب باشند و مقررات منع آمد و شد را رعایت کنند.

زلنسکی همچنین تاکید کرد که اوکراین در برابر روسیه تنها مانده جایی که با وجود قدردانی از کشورهایی که در عمل پشتیبانی محسوسی از کشورش داشتند و به حرف بسنده نکردند، اظهار داشت: با این حال ما در دفاع از کشورمان تنها گذاشته شدیم.

رئیس جمهوری اوکراین در این باره افزود: چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟ کسی را نمی بینم؛ چه کسی حاضر است به اوکراین برای پیوستن به ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) تضمین دهد؟ همه می ترسند.

زلنسکی ضمن اشاره به دریافت اظهاراتی از مسکو مبنی بر آمادگی روسیه برای گفت و گو، عنوان کرد: می خواهند در مورد وضعیت بی طرف اوکراین صحبت کنند؛ به همه شرکا می گویم که اکنون سرنوشت کشور ما در حال تغییر است؛ از آنها می پرسم آیا شما با ما هستید؟ آنها پاسخ می دهند که با ما هستند با این حال آماده نیستند که ما را به ناتو ملحق سازند.

رئیس جمهوری اوکراین ضمن تاکید بر این که رهبران هر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا می ترسند، تصریح کرد: همه آنها می ترسند در حالی که ما نمی ترسیم و از صحبت درباره وضعیت بی طرف با روسیه ابایی نداریم؛ با این حال کدام تضمین های امنیتی به ما داده خواهد شد؟ چه کسی آن را تضمین خواهد کرد؟

زلنسکی با بیان این که لازم است درباره «پایان اشغال مداوم» اوکراین صحبت شود، خاطر نشان ساخت: با این حال سرنوشت کشورمان اکنون به طور کامل به ارتش و نیروهای امنیتی ما بستگی دارد.

یادآور می شود که روسیه بامداد پنج شنبه یک عملیات نظامی را در خاک اوکراین آغاز کرد که واکنش خشمگین چندین کشور جهان و درخواست هایی برای تشدید تحریم های علیه مسکو را را به دنبال داشته است.

وزیر خارجه اوکراین: ما توانستیم نازی ها را شکست دهیم؛ این دشمن را نیز شکست خواهیم داد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۸:۳۲

وزیر خارجه اوکراین گفت: کی یف از زمان حمله نازی ها در سال 1941 شاهد چنین حملات موشکی وحشتناکی نبوده است.

وی افزود: ما توانستیم نازی ها را شکست دهیم و این دشمن را نیز شکست خواهیم داد

سه انفجار در کی یف / اوکراین می گوید یک جنگنده روسی را ساقط کردیم
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۸:۲۴

مقام ارشد وزارت کشور اوکراین میگویند که این کشور یک جنگنده روسی را بر فراز آسمان اوکراین ساقط کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، آنتون گراشنکو مشاور وزیر کشور اوکراین گفت که نیروی هوایی اوکراین یک جنگنده روسی را ساقط کرده و این جنگنده در منطقه دارنیتسکی افتاده است.

این مقام اوکراینی همچنین روز جمعه تصاویری از یک ساختمان ۹ طبقه منتشر کرده که در حال سوختن است.

همچنین خبرنگار روزنامه گاردین تصاویری از یک انفجار بزرگ در شهر کی یف پایتخت اوکراین را هم رسانی کرده است. به گفته وی، این انفجار بین ایستگاه های متروی پوزنجاکی و خارکف صورت گرفت.

این روزنامه انگلیسی همچنین به نقل از روزنامه نگاران حاضر در اوکراین گزارش داده که انفجارهای بلندی در ساعات اولیه روز جمعه به گوش رسیده است.

فرماندهی عملیات اوکراین اعلام کرد که سامانه های دفاع هوایی این کشور در حال حمله به جنگنده و پهپادهای روسیه است.

الکساندر شربا سفیر اوکراین در اتریش اعلام کرد که وی صدای دو انفجار سنگین را در حدود ساعت ۴ و ۲۵ دقیقه صبح (به وقت محلی) شنیده است.

شبکه خبری سی ان ان هم گزارش داد که صدای دو انفجار بزرگ در مرکز کی یف به گوش رسیده و یک انفجار سوم در فاصله ای دورتر رخ داده است.

همچنین خبرگزاری فرانسه از شنیدن انفجارهای شدید در مرکز کی یف خبر داد.

سی ان ان: نیروهای روسیه در حدود 32 کیلومتری کی یف هستند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۸:۱۶

سی ان ان: مقامات آمریکایی اعلام کرده اند نیروهای روسیه در حدود 32 کیلومتری کی یف هستند.

این مقامات تأیید کرده‌اند که نیروهای روسیه از روسیه و بلاروس با هدف محاصره کی یف به سمت کی یف حرکت می‌کنند.

نیروهای روس وارد خاک اوکراین شدند
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۸:۱۳

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای زمینی روسیه از کریمه وارد خاک اوکراین شده‌اند.

این نخستین بار است مسکو تایید می‌کند نیروهای زمینی‌اش وارد اوکراین شده و در حال پیشروی به سمت شهر‌ کرسون در غرب کریمه هستند.

کرسون در کنار یک منبع بزرگ ذخیره آب آشامیدنی واقع شده است.

اوکراین در سال ۲۰۱۷ با ساخت یک سد و در واکنش به اشغال کریمه از سوی روسیه، جریان انتقال آب را بسته بود.

ایگور کوناشنکف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت با ورود نیروهای روسیه، انتقال آب از این منبع به کریمه از سر گرفته شده است.

وزیر خارجه فرانسه: پوتین بداند که ناتو سلاح اتمی دارد
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۸:۰۷

«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه: خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه وقتی در مورد استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند، باید درک کند که ناتو نیز یک ائتلاف نظامی هسته‌ای است.

اوکراین خواستار کمک‌های بشردوستانه و مالی و همچنین تجهیزات نظامی است که غرب فراهم کرده و خواهد کرد./فارس

مکرون خطاب به پوتین: خود را در معرض "تحریم‌های گسترده" قرار داده‌ای / فوری عملیات نظامی در اوکراین را متوقف سازید
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ - ۰۸:۰۵

 الیزه و کرملین دقایقی پیش از گفت و گوی تلفنی سران روسیه و فرانسه درباره جنگ در اوکراین خبر دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه ریاست جمهوری فرانسه نوشت که امانوئل مکرون پس از مشورت با ولودومیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، از ولادیمیر پوتین خواست تا فوری عملیات نظامی در اوکراین را متوقف سازد.

الیزه خبر داد که مکرون پیش از شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا به پوتین گفت که خود را در معرض "تحریم های گسترده" قرار داده است.

به گفته کرملین، این تماس تلفنی به درخواست مکرون انجام شد؛ پوتین به طور مفصل دلایل روسیه در مورد اقداماتش در اوکراین را توضیح داد و طرفین توافق کردند که کماکان در ارتباط باشند.

نظرات بینندگان