arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۹۲۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
شماره ۱۹۱/

اسناد ویکی لیکس / آبان ۱۳۸۲؛ هلند چه پاسخی به رایزنی های آمریکا علیه ایران داد؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در لاهه در تلگرافی محرمانه به تاریخ دوشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۸۲ به رایزنی آمریکایی ها با هلند در مورد ایران، پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: واکنش وزارت امورخارجه هلند به رویکرد آمریکا در قبال نشست شورای حکام آژانس در روزهای ۲۰ و ۲۱ نوامبر

طبقه بندی: محرمانه

دوشنبه ۱۵:۳۸ دقیقه هفدهم نوامبر ۲۰۰۳

از: لاهه هلند

به: نامشخص

فرستاده سیاسی نکات تلگراف مرجع A را به پل ویلک رییس بخش عدم توسعه تسلیحات وزارت امورخارجه هلند در روز ۱۷ نوامبر ارایه کرد. ویلک گفت که دولت هلند کاملا با آمریکا در موضوع گزارش ۱۰ نوامبر البرادعی موافق است. همانطور که در تلگراف مرجع B اشاره شد هلند همچنان اولویت را به رسیدن به موضع مشترک در داخل اتحادیه اروپا همزمان با حفظ اتفاق نظر بین اروپا و آمریکا می داند. ویلک درباره قدم های بعدی هم گفت که درک می کند که EU3 در حال کار روی پیش نویس قطعنامه است و بسیار دشوار خواهد بود که بلافاصله بعد از طرح شد این پیشنهاد را از روی میز حذف کنیم. او گفت معتقد نیست که گزارش البرادعی به شورای امنیت «جهت اطلاع» ایده خوبی باشد زیرا ایرانی ها آن را چیزی شبیه گزارش نقض (Non Compliance) به شورای امنیت تلقی خواهند کرد. ویلک گفت که معتقد است برگ برنده می تواند پیشنهاد این مسئله باشد که اگر EU3 از ارایه قطعنامه‌ای غیر از قطعنامه نقض خودداری‌ کند ارایه این گزاش هم کنار گذاشته شود. به نظر ویلک ارایه چنین قطعنامه ای در حال حاضر هیچ کاربرد عملی نخواهد داشت. او معتقد بود که پیگیری قطعنامه نقض در ماه مارس می تواند مفید باشد. نهایتا او اشاره کرد که دفترش گزارشی از سازمان اطلاعات نظامی هلند (MIVD) درباره برنامه هسته ای ایران دریافت کرده که «به نظر نمی رسد برنامه هسته ای غیرنظامی باشد».

 

راسل

نظرات بینندگان